רבד של יגאל אהובי תפחית 60 מיליון שקל משווי נכסיה

אפקט משבר אירופה: בהמשך להפחתות של 32 מיליון שקל, שביצעה החברה מוקדם יותר השנה ■ לחברה אג"ח בהיקף של כ-150 מיליון שקל

חברת ההשקעות רבד , שבשליטת היזם והמתווך יגאל אהובי, ממשיכה לשלם את מחיר המשבר באירופה. אחרי שמחקה בתשעת החודשים הראשונים של השנה החולפת סכום של 32 מיליון שקל בגין ירידת שווי נכסים, הודיעה היום רבד על הפחתה נוספת, בגובה של כ-60 מיליון שקל, שתירשם ברבעון האחרון של 2011. לרבד הון עצמי של כ-320 מיליון שקל, נכון לספטמבר 2011, כך שמדובר במחיקה של כ-20% מההון.

רבד לא פירטה בגין אלו נכסים תרשום את ירידת הערך, אך ציינה כי "במסגרת עבודת הכנתם של הדוחות הכספיים השנתיים לסיכום 2011, בוצעו הערכות שווי חדשות של נכסי הנדל"ן להשקעה. על-פי אינדיקציות ראשוניות שהתקבלו משמאים, צפויה החברה לרשום ירידת ערך מהותית".

רבד פועלת בתחום הנדל"ן המניב, בעיקר במערב אירופה. נכון לסוף הרבעון השלישי של 2011, היו בבעלותה 14 נכסים מניבים בגרמניה, שוויץ, אנגליה, קנדה, אירלנד וישראל (מגדל פלטינום ובית אגיש רבד, שניהם בת"א). מאז מימשה החברה שני נכסים בשוויץ ובקנדה, ובכוונתה לממש נכס נוסף בגרמניה.

את תשעת החודשים הראשונים של 2011 סיימה רבד עם הכנסות של 64 מיליון שקל - ירידה של 34% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2010; זאת בעקבות תהליך נמשך של מימוש נכסים והקטנת מינוף, שהיא מבצעת בשנתיים האחרונות. בשורה התחתונה נרשם הפסד של 23 מיליון שקל, כאמור בעקבות ירידת שווי נדל"ן.

עם זאת, אהובי לא מוותר על הזדמנויות הנקרות בדרכו, ובחודש ספטמבר רכשה החברה 50% בנכס מניב באנגליה תמורת כ-18 מיליון פאונד, ומרבית המימון הושג בהלוואה. למרות ההפסדים חילקה החברה בחודש נובמבר, שלא כמנהגה, דיבידנד בגובה של 10 מיליון שקל; הנהנה העיקרי מהדיבידנד היה אהובי, המחזיק בכ-61% מהחברה.

נכון לסוף הרבעון השלישי קופת המזומנים הדלה של החברה הסתכמה בכ-20 מיליון שקל, והיא זאת שמכתיבה את המשך האסטרטגיה: מימוש נכסים כל עוד לא ניתן לגייס הון במחיר סביר לצורך מיחזור חובות. באוקטובר האחרון מימשה החברה נכס בשוויץ, וכך נוצר לה תזרים מזומנים חיובי של כ-78 מיליון שקל. החברה מפגינה אופטימיות, ומבהירה שיש בידיה יתרות מזומנים מספקות בכדי לעמוד בהחזר חובותיה בזמן.

האם החובות יוחזרו במועד?

בחודש אפריל אמורה החברה לפרוע הלוואה של 312 מיליון שקל, בגין הלוואה שנלקחה באוגוסט 2007 לצורך רכישת נכס בגרמניה. מדובר בהרפתקה כושלת נוספת פרי יוזמה של אהובי, שכנהוג באותם ימים צירף אליה את דלק נדל"ן, אשר נוהלה בידי חברו איליק רוז'נסקי. הנכס נרכש במשותף תמורת כ-550 מיליון שקל, ומאז שתי החברות מחקו לחלוטין את שוויו מהספרים.

הקומפלקס, בן שני בניינים בשטח של 42 אלף מ"ר בבירת גרמניה, מושכר לאוניברסיטת ברלין לצורך חדרי לימוד ומשרדים, אך בעקבות לחץ שהופעל מהבנק המלווה, נאלץ אהובי לוותר עליו. בחודש דצמבר הודיעה רבד, כי תמכור את הנכס כיוון ששוויו נמוך מגובה ההלוואה.

הסנטימנט השלילי בא לידי ביטוי גם במניית רבד שירדה בשנה האחרונה ב-37%, למחיר המשקף לחברה שווי של כ-140 מיליון שקל. ביוני אשתקד נגרעה המניה ממדד ת"א 100 אל מדד היתר. בסוף השנה החברה אמורה לפרוע שליש מקרן האג"ח (בדירוג Baa2), בהיקף של כ-46 מיליון שקל (סך החוב - כ-150 מיליון שקל), אשר נסחרת בתשואה של 8.7%.