מידרוג: חברות נדל"ן יתקשו למחזר חוב של 2.5 מיליארד ש'

הסכום אינו כולל התחייבויות אג"ח שכבר נמצאות בהסדרי חוב ■ עומס הפירעונות שצפוי השנה לחברות גבוה בכ-8% לעומת שנת 2011

מחנק האשראי המתפתח מצד המערכת הבנקאית צפוי לפגוע במיוחד בענף הנדל"ן והתשתיות, שתלוי במימון לפעילותו. תשואת האג"ח של חלק מהחברות הפועלות בתחום כבר מקשה על חלקן למחזר חובות, ובחברת הדירוג מידרוג מעריכים כי יהיה זה אתגר גדול לחברות ברמת דירוג A3 ומטה למחזר את חובותיהן בשנה הקרובה.

האתגרים בשנת 2012 נובעים מצורכי שירות חוב גבוהים, ומאידך מהתייקרות מקורות המימון, הן בשוק המימון החוץ בנקאי שמתבטאת בתשואות האג"ח הגבוהות לחלק מהמנפיקים, והן על רקע מגבלות האשראי שחלות על המערכת הבנקאית ביחס לחשיפתה לענף הנדל"ן והחמרת דרישות הלימות ההון של הבנקים.

עו"ד רן גולדשטיין, ראש תחום נדל"ן במידרוג, סקר את האג"ח של חברות הנדל"ן והתשתיות, ומציין כי מתוך התחייבויות אג"ח בהיקף של כ-8 מיליארד שקל ע.נ. שעומדות לפירעון השנה (לא כולל חברות בהסדרי חוב), כ-2.5 מיליארד שקל ע.נ. מתוכן הן של חברות המדורגות A3 ומטה.

עומס הפירעונות של חברות הנדל"ן והתשתיות בשנת 2012 גבוה בכ-8% לעומת שנת 2011 וב-45% לעומת שנת 2010. סכום זה אינו כולל כאמור התחייבויות אג"ח שנמצאות בהסדרי חוב, שיתרתן במונחי ע.נ. הוא למעלה מ-4.5 מיליארד שקל.

עם זאת, מציינת מידרוג, לרוב החברות שמדורגות בדירוג ההשקעה (עד וכולל קבוצת Baa) שבה אופק הדירוג יציב או חיובי, קיימות יתרת נזילות ומסגרות אשראי לא מנוצלות, שתומכות ביכולתן לשרת את צורכי המימון בשנה הקרובה.

העמדת ביטחונות בהנפקות

במידרוג חוששים כי התשואות הגבוהות לפדיון שבהן נסחרות חלק מהאג"ח של חברות הנדל"ן, כמו גם המגבלות שחלות כיום על המערכת הבנקאית, מובילות להתייקרות מקורות המימון עבור חברות אלו.

מנגד, מעריכים במידרוג כי העמדת ביטחונות בהנפקות אג"ח חדשות עשויה למתן את התייקרות מקורות המימון, כשלרוב המדובר בחברות שיש באפשרותן להעמיד ביטחונות מדורגות בקבוצת הדירוג האמצעי-עליון (A3 ומעלה), ואשר נהנות מגמישות פיננסית טובה, ובכלל זה נכסים חופשיים משעבוד.

גולדשטיין מסביר שכלל האג"ח שהונפקו על-ידי חברות הנדל"ן והתשתיות עומד על כ-67 מיליארד שקל ע.נ מתוך סך האג"ח הקונצרניות. החשיפה לענף הנדל"ן עומדת על כ-26% מסך האג"ח שבמחזור (שיתרתו 263 מיליארד שקל) וכוללת כ-150 מנפיקים. ריכוז המנפיקים בקבוצה זו גבוה ושמונת המנפיקים הגדולים מהווים כ-60% מיתרת הערך הנקוב (כ-41 מיליארד שקל). אגב, רוב אגרות החוב במחזור אינן מגובות בשעבודים.

קבוצות הלווים הגדולות בשוק האשראי החוץ בנקאי הן נורסטאר-גזית גלוב (כ-14%), כלכלית ירושלים (כ-12%), נכסים ובניין (כ-7.5%), אפריקה ישראל, מליסרון, אלביט הדמיה ואלעד גרופ (כ-6% כל אחת). אלעד גרופ נמצאת בשליטת יצחק תשובה, בעל השליטה בדלק ל"ן, שם אג"ח בהיקף של 2.1 מיליארד שקל נמצאת כיום בהסדר חוב.

הנפקות החוב של החברות בשוק הנדלן
 הנפקות החוב של החברות בשוק הנדלן