שוק הטלוויזיה בארץ מוגבל, אז קשת יוצאת לחו"ל

קשת מפנה תקציבים שנשמרו לצורך שידור של 7 ימים בשבוע לטובת השקעה בחו"ל

הודעתה של זכיינית ערוץ 2 קשת אתמול (ג') על מכירת פורמט התוכנית "שלוש" לרשת CBS היא חלק מאסטרטגיה כוללת שמטרתה התרחבות לעולם, לאור המגבלות החלות על זכייניות הטלוויזיה בישראל.

על-פי הפרסום בארצות-הברית, גירסה אמריקנית של תוכנית הדוקו-ריאליטי הישראלית תעלה כבר בקיץ הקרוב על המסך בארה"ב, כאשר קשת תהיה המפיקה השותפה של התוכנית יחד עם חברת ההפקות Magical Elves והבימאי, המפיק והתסריטאי כריס קולומבוס.

עמי גלאם, מנהל תחום בידור וריאליטי בקשת, יצא בשבוע שעבר לסבב פגישות ראשון עם ההפקה האמריקנית, וצפוי לצאת שוב בתקופה הקרובה ולנהל מטעם קשת את שלבי ההפקה המקדימים. את הגירסה המקומית פיתחה והפיקה חברת קסטינה תקשורת.

המשך ישיר למכירת "חטופים"

המכירה של "שלוש" היא המשך ישיר להצלחה של קשת בטקס "גלובוס הזהב" האחרון שנערך בהוליווד, במסגרתו זכה הפיתוח האמריקני של "חטופים" בשני פרסים.

על-פי קרן שחר, מנהלת "קשת פורמטס" ומנהלת הרכש בזכיינית, העסקה מול CBS נחתמה במסגרת אותה נסיעה של מנכ"ל קשת, אבי ניר, ללוס אנג'לס. זאת, למרות ששורשיה של העסקה נטועים בביקור של נשיאת הבידור של CBS, נינה טסלר, בישראל בנובמבר 2011. אז, לדברי שחר, נחשפה לפרויקט והביעה בו עניין.

"CBS היא הרשת האמריקנית שמחזיקה בהכי פחות נדל"ן פנוי, לאור העובדה שהיא מתחזקת במשך שנים מותגים מצליחים", מספרת שחר. "הם הבינו את הפורמט מהר וראו בתוכנית את 'האנטי-רווק'".

על-פי ההחלטה ב-CBS, התוכנית תעלה בתוך כחצי שנה, מבלי שיוזמן לה פיילוט. על-פי שחר, ההצלחה של הסדרה בישראל סיפקה את הרשת האמריקנית. "זה נותן את הביטחון שהקניינים מחפשים", אומרת שחר.

על-פי ההערכה, שווי העסקה לפי שעה הוא כמה עשרות אלפי דולרים בלבד לכל פרק שיעלה, סכום שמשתנה בהתאמה לעלות ההפקה. העובדה שמדובר בתוכנית שמשודרת בפריים-טיים של רשת שידור מרכזית, תכניס לקשת יותר כסף.

שחר מסרבת לפרט את העלויות, אולם מאשרת כי מדובר בעיקר במהלך אסטרטגי ולא כלכלי. "יש הרבה חלקים בעוגה וגורמים המעורבים בעסקה", אומרת שחר ומסרבת לפרט.

הנוכחות ההולכת וגדלה של קשת בשוק הטלוויזיה האמריקני מצטרפת לשורת הצלחות של הטלוויזיה הישראלית בחו"ל בשנים האחרונות. אחד הזרזים העיקריים לריבוי הפעילות בעולם, לצד ההתעניינות הגוברת בישראל, הוא השוק הישראלי המוגבל.

קשת נחשבת לזכיינית היחידה בעלת המשאבים הכלכליים והתוכניים להפוך לגוף שידור יציב שישדר שבוע שידורים רצוף. תקופת אי-הוודאות בשוק הישראלי, והיכולת של הזכיינית לספק יותר ממה שהיא נדרשת לפי שעה, דוחפות אותה לפעילות מחוץ לישראל. נודע גם כי בעקבות היחסים המתהדקים בחו"ל, קשת תחל לפתח תכנים ישירות בעבור רשתות שידור (נטוורקס) בארצות-הברית ובעולם.

שסתום רוגולטורי

קשת בחרה שלא לבקש רישיון בסוף 2011, אז פקע המועד האחרון להודעה על בקשה לרישיון. זאת, לאור תחושה כי היא בעיקר תפסיד מהמהלך שיביא אותה אמנם לשידור מיוחל של שבוע ימים, אך גם לאובדן של אפיק 22, חברת החדשות של ערוץ 2 וכספי ה'ביד' שלה.

ניסיונות לקדם חקיקה בכנסת, שתאפשר החזקה משותפת של חברת החדשות לאחר המעבר לרישיונות לצד קביעת תאריך חדש לבקשת רישיון, ישאירו את קשת חברת שידור של 3-4 ימים בשבוע עד לשנת 2015, ובולמים את התפתחותה הטבעית כגוף שידור טלוויזיוני. לו היה משתחרר שסתום רגולטורי זה בדרג הפוליטי, לא מן הנמנע כי קשת הייתה מנמיכה את השקעותיה כלפי חוץ.

בקשת סירבו להתייחס להערכות אלה.