בכל זאת, המצפון העולמי התעורר: האו"ם גינה את סוריה

137 מדינות – רוב גדול – הצביעו בעד; 12 מדינות הצביעו נגד, ובהן רוסיה, סין, ונצואלה וקוריאה הצפונית ■ שר החוץ הסורי: מזימה פוליטית של המערב, שרוצה לסגור חשבונות עם סוריה

ארגון האומות המאוחדות, שנמנע בעקביות מגינוי ההתנהלות האכזרית של משטר אסד נגד אזרחי סוריה, או אפילו מקריאה להפסיק את מעשי האלימות במדינה, שבר אמש (ה') את שתיקתו: העצרת הכללית של הארגון, הדבר הקרוב ביותר לפרלמנט גלובלי, הוקיעה במילים בוטות את דיכוי אזרחי סוריה בידי קלגסי המשטר וקראה לנשיא המדינה, בשאר אסד, לוותר על כסאו ולהעביר את השלטון לסגנו.

למרות שלהחלטות העצרת הכללית אין תוקף מחייב ואין להן שיניים כמו להחלטות מועצת הביטחון, החלטת העצרת אמש נחשבת מכה משמעותית למשטר אסד, שעשה כל דבר שביכולתו כדי למנוע קבלת החלטה בגנותו. הרוב הגדול שבו התקבלה ההחלטה, והעובדה שחברות הליגה הערבית הצביעו בעדה, מעניקים לה תוקף מוסרי חזק ומבודדים עוד יותר את המשטר בדמשק.

החלטת הגינוי התקבלה ברוב של 137 קולות. רק 12 מדינות הצביעו נגד ובהן, כצפוי, רוסיה, סין, איראן, ונצואלה וקוריאה הצפונית. הן קבלו על כך שהגינוי מהווה התערבות בלתי מוצדקת בעניינים הפנימיים של סוריה. 17 מדינות נמנעו.

"מועצת הביטחון שולחת היום מסר ברור לעם בסוריה: העולם מתייצב לימינכם", הכריזה שגרירת ארה"ב באו"ם, סוזן רייס. "בשאר אסד מעולם לא היה מבודד יותר".

בשאר ג'אפרי, שגריר סוריה באו"ם, אמר שההחלטה היא מזימה פוליטית שנועדה לאפשר למעצמות המערב ולגופים אחרים, השואפים לסגור חשבונות עם סוריה, להתערב במדינה.

מצרים וחברות אחרות בליגה הערבית יזמו את ההחלטה בעצרת וחיברו את נוסחה. ההחלטה קוראת, כאמור, לסיום שלטונו של אסד במדינה, לניהול מו"מ בין כל הצדדים היריבים בסוריה ולהקמתה של ממשלה חדשה. היא הונחה על שולחן העצרת כמעט שבועיים לאחר שרוסיה וסין הטילו וטו על הצעת החלטה של מועצת הביטחון לגנות את משטר אסד. הוטו עורר את זעמה של ארה"ב, שהיתה הכוח המניע, יחד עם חברות הליגה הערבית, בייזום הגינוי בעצרת הכללית.