גפני: "לא נאפשר הסטת כספים מתמלוגי הגז לביטחון"

יוג'ין קנדל, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, בדיון בוועדת הכספים: "אותו צוות שעסק בהכנת התשתית להקמת הקרן, הוא הצוות שגם היה חבר בוועדת טרכטנברג ובוועדת הריכוזיות"

התנגדות בוועדת הכספים להמלצות של הצוות הבין-משרדי לבחינת אופן ניהול הכנסות המדינה ממשאבי הטבע (גז ונפט): בדיון שקיימה היום ועדת הכספים של הכנסת הביעו חברי הוועדה תרעומת על המלצות בטענה כי הן המנוגדות ברוחן לכוונת ועדת ששינסקי להקים קרן מרווחי תגליות הגז למטרות חברתיות.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הודיע כי הוועדה תתנגד להעברת תקציבים מהקן לטובת הביטחון. "לא נאפשר להכניס לחוק להקמת הקרן הפניית תקציבים לצרכיי ביטחון. החוק חייב להכיל אמירות ברורות וחד-משמעיות לגבי השימושים החברתיים ואם הממשלה לא תעשה זאת, אנחנו נכניס את זה לחוק כשיובא לאישור הכנסת", אמר גפני, שהודיע כי הוועדה דורשת מהממשלה להביא את החוק של מיסוי רווחי הנפט והגז ושלתקציבים חברתיים ולא ביטחוניים. "לא נחוקק חוק שיפנה תקציבים נוספים לבורות תקציביים כביטחון. זה נוגד את רוח החוק. אם החוק לא יובא בתוך חודש לאישור הוועדה, אנחנו נשקול את צעדינו", הוסיף.

חברי הוועדה הביעו התנגדות להמלצות ובעיקר להיעדר הגדרות ברורות לשימושים חברתיים. ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) ביקש שלא לאפשר העברת כספים לביטחון. לדברים הצטרף גם ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה): "הכספים חייבים להיות מוגדרים כך שאינם לביטחון אלא אם אכן ידובר באירוע חריג. הכסף צריך להיות מופנה כולו לביטחון חברתי כלכלי והריבון הוא הכנסת, כך שהכספים לא ישמשו קופה קטנה לממשלה כזו או אחרת. הכנסת היא זו שצריכה לקבוע ולא ראש הממשלה", אמר. גם בליכוד הצטרפו לדברים. ח"כ ציון פיניאן אמר כי "ההמלצות מהוות עוקף החלטת ועדת הכספים על הקמת הקרן בעת אישור ששינסקי, כיוון שתמיד תימצא הדרך להפנות כספים למטרות ביטחון וחירום. לכן יש להחליט על מסלול עוקף צוות קנדל".

ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) דימה את ההמלצות לגבינה שוויצרית. "יש בהן חורים גדולים הרי לכל ממשלה יש רוב של 61. היה צריך רוב של 80 ואז צריך גם אופוזיציה. צריך להוציא את נושאי הביטחון והחירום כי תמיד ניתן להעביר חוקים אד-הוק ויש לקבוע בחוק מטרות חברתיות ספציפיות. שוב אנשי כלכלה מסדרים לנו את הקרן הזו כך שלא תיועד למטרות חברתיות". ח"כ ראלב מג'אדלה (עבודה) היה נחרץ אף יותר והודיע ש"יתנגד להמלצות כפי שהן". ח"כ שלמה מולה (קדימה): "ההמלצות מוכיחות שוב שאנשי אוצר מוצאים דרך להגדיל את התקציבים העומדים לרשות ראש הממשלה והאוצר. מדוע עכשיו באישור מטרות הקרן צריך לתת צ'ק פתוח לממשלה למקרה של איזשהו אירוע חריג".