גורו ההשקעות נפתלי מנדלוביץ' נמצא מת במכללת מגמות שוקי הון

מנדי לימד אלפי אנליסטים, מנהלי השקעות ואנשי שוק ההון ב-20 השנים האחרונות, כולל מנכ"ל פסגות לשעבר רועי ורמוס ■ בשנה האחרונה קרסו מספר חברות נדל"ן בהן השקיעו מנדי ותלמידיו עשרות מיליוני שקלים, בהן סיביל, אאורה ודוראה

המרצה הידוע לשוק ההון, נפתלי מנדלוביץ' (מנדי), נמצא היום (ג') ללא רוח חיים במכללת מגמות שוקי הון שבבעלותו בפ"ת. מנדלוביץ', 63, הגיע לפני הצהריים למכללה, נטל את מפתחות מועדון המשקיעים שבמקום, ומשלא שב כעבור זמן ארוך, ניגשה מזכירת המכללה לחפשו ומצאה אותו ללא רוח חיים. הלוויתו צפויה להתקיים הערב ב-21:00 בבית העלמין סגולה בפ"ת.

תחקיר מקיף על מנדי במגזין G - לחצו כאן

מנדי החל את דרכו כמרצה לשוק ההון בשנות ה-80, לאחר שחרורו מהצבא כסגן אלוף בצנחנים, והפך עם השנים למעין 'גורו' לעשרות אלפי תלמידיו. במכללת מגמות שהקים וניהל מועברים קורסים המקנים מושגי יסוד בשוק ההון, וכן קורסי הכנה לבחינות לקבלת רישיון ניהול תיקים וייעוץ השקעות.

המרצה הכריזמטי נהג לתבל את הרצאותיו בהמלצות השקעה, שחלקן התבררו כמוצלחות למדי. כך למשל, בשיא המשבר בשווקים, שפרץ בשלהי 2008, המליץ מנדי על מניות ואג"ח חבוטות, שערכן זינק לאחר מכן בעשרות ואף מאות אחוזים.

בהמשך, פתח מנדלוביץ' בשנת 2009 מועדון השקעות בשם "יו טרנד מגמות", עבורו הצליח לגייס עשרות מיליוני שקלים, בעיקר מתלמידיו. מאות מתלמידי המכללה הצטרפו למועדון תמורת תשלום דמי חבר שנתיים בסך 2,500 שקלים. מי שרצה להצטרף לאחד הפרויקטים של מנדי, שילם סכום נוסף וקיבל חלק בפרויקט באופן יחסי להשקעתו - מעין קבוצת רכישה לקניית פוזיציה בניירות ערך.

האפיקים בהם הושקעו כספי המועדון היו משני סוגים עיקריים: אג"ח של חברות הנתונות בקשיים וחברות סטארט-אפ פרטיות. בחברות הנסחרות התוכנית הייתה להמיר את האג"ח בתנאים משופרים למניות, ולממשן ברווח. בחברות הפרטיות הציפייה הייתה לאקזיט. עד כה הדבר לא קרה, ושורה של חברות בהן השקיע מועדון יו טרנד נקלעו לקשיים, בהן סיביל, אאורה, דוראה וטי.אר.די - והסבו הפסדים כבדים למנדלוביץ' ולתלמידיו.

את ההשקעה בדוראה ביצע יו-טרנד במחצית השנייה של 2009. רכישה של 50 מיליון שקל ע.נ מ אג"ח החברה הומרה לכ-28% ממניות דוראה לפי שער של 278 אגורות למניה, לעומת שער של 4.7 אגורות למניה היום. בדואר אלקטרוני ששיגר לאחרונה מנדי לתלמידיו המודאגים, תחת הכותרת "יו-טרנד הופכת מפאסיבית לאקטיבית", כתב המרצה כי "אנו נדרשים לאקטיביזם במטרה להשביח את ההשקעות בהן ניתן להגיע לשליטה בתוצאה. בדוראה יש להתארגן לפעולה אקטיבית לחילוץ החברה מסכנת פירוק ולמימוש הפוטנציאל הנכסי".

עם זאת, תלמידיו של מנדלוביץ' מספרים שבכנס המשקיעים האחרון בחודש דצמבר הוא נראה "מצוברח ושפוף". מנדי פעל במרץ בימים האחרונים כדי להציל את ההשקעה בדוראה, וניסה לשכנע את המשקיעים להימנע מפירוק חברת הנדל"ן העוסקת בתחום המניב בישראל ובאירופה (רוסיה, בולגריה וגרמניה). לדוחות החברה ברבעון השלישי של 2011 נוספה אזהרת "עסק חי" מחשש לחדלות פירעון, ונכון לסוף ספטמבר יש לה גירעון בהון העצמי של 78.5 מיליון שקל.

"נלחם בשארית כוחותיי"

דוראה היא כאמור רק אחת מהחברות הציבוריות בהן השקיע יו טרנד ואשר הסבו הפסד כבד למשקיעיהן. גורל דומה היה גם להשקעות בחברת הנדל"ן אאורה (50 מיליון שקל ע.נ שהומרו ל-18% מההון), סיביל (36 מיליון שקל ע.נ) וטי.אר.די (12 מיליון שקל ע.נ. שהומרו ל-35% מההון). גם מי שהשקיע בחברת החלום EER, ספק אם יזכה לראות את השקעתו בחזרה.

בראיון ל"גלובס" אשתקד, התייחס מנדלוביץ' להשקעה בדוראה ואמר כי "החברה בעלת נכסים איכותיים ופוטנציאל עצום, עם בעיות תזרימיות לשנתיים הקרובות. יש כיסוי לכל שקל של האג"ח וגם לבעלי המניות. החברה מנוהלת ביושר ובשקיפות, והזמן יוכיח שזאת השקעה מוצלחת".

בשבוע האחרון כתב מנדי בפורום שתפעל בפורטל תפוז, באשר להליכים בדוראה, כי "בפירוק, מחזיקי האג"ח מקבלים פירורים, וגם זה אולי בעוד כמה שנים. ברגע שהכנסתם אג"ח לפירעון מיידי במסלול הזה, אבדה השליטה ונעלמה השקיפות. הכול נעשה מאחורי הקלעים ומתחת לרדאר של הנושים. עוה"ד, המאכערים, המתווכים ואוכלי הנבלות חוגגים על הגוויה הרחק מעין הציבור. לבית המשפט מביאים עובדות מוגמרות לאישור פורמלי בלבד... אני מודה שאני מצטער ועצוב מאוד שזה המצב. אני נלחם בשארית כוחותיי להציל את החברה לטובת המשקיעים באג"ח ובמניות". היום לא ניתן היה להשיג את תגובת מכללת מגמות לאירוע הטרגי.