בכיר על דמי הניהול: "נתניהו שינה הכל, תהיה קטסטרופה"

לפי הפשרה שהושגה עם ח"כ חיים כץ, עד 2014 יירדו דמי הניהול ל-1.05% ■ בימים הקרובים תאשר ועדת הכספים את התוכנית ■ מנהל בכיר: "שר האוצר אמר שלא יסכים לרדת מהצעתו"

בשורה לחוסכים לפנסיה: משנת 2014 תרד תקרת דמי הניהול המותרים לגבייה בקופות הגמל לתגמולים ובביטוחי המנהלים לרמה של עד 1.05% מהצבירה ועד 4% מההפקדות השוטפות. עיקר ההפחתה יחול כבר בשנת 2013 - אז הגופים יורשו לגבות דמי ניהול של עד 1.1%. זה המתווה שסיכמו עליו אתמול (ב') שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, ויו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת, ח"כ חיים כץ (ליכוד). השלושה הגיעו לפשרה זו, המציגה תקרת דמי ניהול נמוכה בהרבה מזו שקידם האוצר, בישיבה שהתקיימה בנוכחות רה"מ, בנימין נתניהו, שנדרש לנושא בשנית לאחר פיצוץ במגעים בין האוצר לכץ.

הרווחים יצטמצמו

בימים הקרובים צפויה ועדת הכספים לאשר את התקנות החדשות שיביאו להורדת תקרת דמי הניהול, העומדת כיום על 2% מהצבירה בשנה. תוכנית האוצר המקורית הייתה להפחית את תקרת דמי הניהול בגמל ובביטוחי המנהלים ל-1.2% מהצבירה ו-5% מההפקדות מ-2015, ובתקופת הביניים הם יורשו לגבות עד 1.5% מהצבירה. ההצעה המקורית של כץ, לעומת זאת, הייתה להוריד את תקרת דמי הניהול ל-0.7% מהצבירה בלבד בגמל ול-4% מההפקדות לצד 1% מהצבירה בביטוחי המנהלים.

לפי הפשרה שהושגה, דמי הניהול יירדו בהדרגה. מתחילת 2013 תרד תקרת דמי הניהול ל-1.1% מהצבירה ו-4% מההפקדות, ובינואר 2014 תרד התקרה ל-1.05% מהצבירה ו-4% מההפקדות. ההפחתה תחול על כל חשבונות הגמל, אך בביטוחי המנהלים היא תהיה רלבנטית רק לפוליסות חדשות ולא תחול אוטומטית על ביטוחים קיימים.

עוד הוחלט כי הגמלאים המקבלים קצבאות ישלמו דמי ניהול של עד 0.6% מהצבירה. הנחיה זו רלבנטית למבוטחים בביטוחי המנהלים, שכיום משלמים עם יציאתם לגמלאות דמי ניהול השווים לסכום מהצבירה שהוסכם בינם לבין חברת הביטוח עם תחילת החיסכון. ההנחיה אינה רלבנטית לעמיתי קרנות הפנסיה המקיפות, המשלמים עם יציאתם לגמלאות 0.5%. בדמי הניהול בקרנות ההשתלמות ובקרנות הפנסיה החדשות המקיפות לא יחול שינוי.

עם הורדת תקרת דמי הניהול והקדמת המועד שלה, דמי הניהול המצרפיים בקופות לתגמולים צפויים להצטמצם כבר מ-2013 בכ-150-190 מיליון שקל בשנה.

"תקרה קטסטרופלית"

מנהל בכיר בשוק המוסדי אמר היום ל"גלובס": "התאכזבנו ברמה הכי גבוהה האפשרית. בין 1.2% ל-1.05% יש מרחק אדיר, וגם תקרה של 1.2% היא קטסטרופלית לענף. מה גם שהשינוי קורה מבחינתנו מחר - ב-2013". לדבריו, "שר האוצר אמר שלא יסכים לרדת מהצעתו, והנה בא ראש הממשלה ושינה הכול בלי לשמוע את השוק, בדיל ללא דיון ובדרך עלובה. זו תהיה קטסטרופה לשוק. ברור שייסגרו פה חברות, ולגופים הקטנים יהיה קשה מאוד לשרוד. נראה פיטורים, וזה אומר פחות שירות ופחות אנשים במוקדי השירות, כך שהצרכן גם יפסיד. זה יקרה לא משום שאנו הקוזאק הנגזל אלא כי המספרים האמיתיים כבר ברצפה".

לדברי גורמים בשוק, "רצון האוצר להחיות את שוק הגמל כאלטרנטיבה בשוק הפנסיוני נראה כרגע כקשקוש. זה ישחק לטובת חברות הביטוח והבנקים. האוצר פוגע באלטרנטיבה שבתי ההשקעות מציעים".

מניות חברות הביטוח לא נשארו אדישות לתוכנית, שצפויה לצמק את רווחיהן. נכון לשעות הצהריים, ירד מדד הביטוח בכ-5% (מגדל וכלל איבדו 5.2%, הראל איבדה 4.1%, הפניקס השילה 3% ומנורה מבטחים נחתכה ב-6.2%). מניות בתי ההשקעות הפעילים בשוק הגמל הגיבו במתינות יחסית: מניית דש איפקס (החזקה בקרנות השתלמות) נסחרה בצהריים ללא שינוי, אקסלנס איבדה 1.2% ואנליסט השילה 2%.

שאלות ותשובות

- מהם דמי ניהול?

דמי ניהול הם למעשה המחיר שאנחנו משלמים על החיסכון הפנסיוני. הם נגבים ישירות מחשבון החיסכון שלנו לגמלאות ומשמשים את הגופים המנהלים את החיסכון למימון התפעול והשירות שהם נותנים, כולל ניהול ההשקעות, מוקדי השירות ועוד. דמי הניהול משמשים גם לתשלום העמלות לסוכני הביטוח ואנשי המכירות, ששכנעו אותנו לחסוך בגוף מסוים. דמי הניהול הם מקור רווח מרכזי של הגופים המוסדיים.

- אילו סוגי דמי ניהול קיימים?

בשוק החיסכון הפנסיוני יש שני סוגים של דמי ניהול: האחד הוא דמי ניהול מצבירה, הנגבים כאחוז מסך הכספים שנצברו לחוסך כתוצאה מההפקדות שביצע באמצעות משכורתו והריבית שהן צוברות. סוג אחר הוא דמי ניהול הנגבים ישירות מההפקדות שהחוסך מעביר לחיסכון מדי חודש ואינן נכנסות למניין החיסכון.

- באילו סוגי חיסכון יופחתו דמי הניהול, ומתי ההפחתה תתבצע?

הפחתת דמי הניהול המרביים תתבצע בקופות הגמל לתגמולים, בקרנות הפנסיה הכלליות ובביטוחי המנהלים החדשים, בפוליסות שיימכרו לאחר אישור התקנות; בפוליסות שנמכרו במועד מוקדם יותר ימשיכו לגבות את דמי הניהול הישנים. הירידה בדמי הניהול תורגש מתחילת 2013 ותושלם בתחילת 2014.

ההנחיות החדשות אינן תקפות לקרנות הפנסיה, שגובות עד 0.5% מהצבירה ועד 6% מהפרמיה בשנה, ולקרנות ההשתלמות, שגובות עד 2% מהצבירה בשנה.

- האם באמת כל כך משנה אם דמי הניהול הם 2%, %1.2 או 1.05%?

אף שנראה כי מדובר בשברירי אחוז המתורגמים לסכום לא גבוה, זה אינו המצב. החיסכון הפנסיוני הוא מהשירותים היקרים שתרכשו בחייכם, אולי רק המשכנתה עולה עליו. האחוזים האמורים מחושבים ביחס לכסף שנצבר עבורכם בחיסכון הפנסיוני, וכשהסכום הנצבר נעשה גדול, שבריר האחוז מיתרגם לסכומי כסף ניכרים.

- כמה נחסוך כתוצאה מההפחתה?

בהתאם לתקרת דמי הניהול המותרת היום (עד 2% מהצבירה בשנה), חוסך עם ותק של כמה עשרות שנות עבודה, שצבר סכום של כחצי מיליון שקל, עשוי לשלם עד עשרת אלפים שקל בשנה (כ-833 שקל מדי חודש!). לפי הצעת האוצר המקורית, להוריד את התקרה ל-1.2%, אותו חוסך היה משלם עד 6,000 שקל בשנה. לפי המתווה החדש, המציע תקרה של 1.05%, אותו חוסך ישלם כ-5,250 שקל בשנה (כ-500 שקל בחודש).

- מי יושפע מהגבלת דמי הניהול הנגבים מגמלאים ל-0.6% בשנה?

ההגבלה החדשה הזאת רלבנטית בעיקר למחזיקים בביטוחי מנהלים, שכיום משלמים לאחר הפרישה לגמלאות את דמי הניהול מהצבירה (לאחר היציאה לגמלאות אין הפקדות), בהתאם לחוזה שנכרת בינם לחברת הביטוח עוד בתחילת תקופת החיסכון. כלומר, אם לאורך השנים שילמתם 1.2% מהצבירה מהחיסכון, תמשיכו לשלם את השיעור הזה גם לאחר היציאה לגמלאות. ההגבלה החדשה נותנת הנחה משמעותית למבוטחים שהצבירה שלהם גבוהה מאוד עם הגיעם לגמלאות. בקרנות פנסיה ההגבלה הקיימת היא לדמי ניהול נמוכים יותר - 0.5%.

כמה יחסוך הציבור לאחר הירידה בדמי הניהול
 כמה יחסוך הציבור לאחר הירידה בדמי הניהול

שינוי בדמי הניהול
 שינוי בדמי הניהול