"רכישת אייס ע"י אלקטרה מסוכנת ולא טובה לצרכן"

קמעונאים בענף החשמל יוצאים נגד ההמלצה על אלקטרה צריכה כרוכשת של רשת אייס, בשל חשש מגידול בכוחה של אלקטרה באופן שיפגע בתחרות בשוק

יממה לאחר שנאמני רשת ה"עשה זאת בעצמך", אייס אוטו דיפו , המליצו לבית המשפט למכור את הרשת לידי אלקטרה מוצרי צריכה , יוצאים קמעונאים בענף החשמל נגד ההמלצה, בשל חשש מגידול בכוחה של הרוכשת בענף באופן שיפגע בתחרות בשוק.

אלקטרה מוצרי צריכה שייכת לקבוצת אלקו של גרשון זלקינד, הבעלים של שקם אלקטריק, ביג סנסור ומחסני חשמל, ומעסיקה 1,900 עובדים. מנכ"ל החברה, יקי ודמני, שימש בעבר מנכ"ל רשת אייס.

משה ממרוד, בעל השליטה בחברת תדיראן הולדינגס (לשעבר קריסטל צריכה), אמר היום (ג') ל"גלובס" כי "הממונה על ההגבלים העסקיים צריך לקבוע מגבלות. אם אלקטרה צריכה תרכוש את אייס כרשת 'עשה זאת בעצמך', שיבושם לה. אבל אם היא הולכת לבנות פלטפורמה למכירת מוצרי חשמל באמתלה כזאת - זה מסוכן ולא טוב לצרכן.

"אני מקווה שלמרות שמכניסים את הממונה ללחץ זמנים, הוא לא יעשה טעות ויידע לשים את המגבלה, אחרת כולם יהיו בבעיה גדולה", אמר.

"מוכרים את המותגים שלהם"

לדברי ממרוד, "כשאלקטרה צריכה רכשה את רשת מחסני חשמל הייתי אדיש, אבל אחרי שראיתי מה קרה בענף, הובלתי את ההתנגדות לרכישת רשת מיני ליין על-ידי אלקטרה".

"בשורה התחתונה", הוסיף, "במדפים שלהם, רוב המוצרים שנמכרים הם המותגים שלהם. לפני כמה חודשים הפסקתי לעבוד עם שקם אלקטריק ומחסני חשמל, כי הם לא מוכרים מותגים של קריסטל, אמקור, אמנה, בלומברג ודה דיטריך. אם הממונה יאשר את העסקה וייתן לאלקטרה פלטפורמה להפוך את אייס לרשת חשמל, צריך לסגור את משרד הממונה על ההגבלים".

מתנגד נוסף הוא רפי אדרי, בעליה של רשת מוצרי החשמל PR שמפעילה 5 סניפים. "הלקוח ייצא נפסד", אומר אדרי, "יהיו 4 רשתות של אותם בעלים, והן יוכלו לעשות אפגרייד למחירים. שוללים מהלקוח את הזכות לתחרות הוגנת".

- למרות שהיקף מכירות מוצרי החשמל ברשת אייס לא גדול?

אדרי: "נכון שעד היום המכירות של מוצרי חשמל היו קטנות, אבל הם ייכנסו בדלת האחורית לשטח רצפה גדול, ומן הסתם הוא יהיה מלא במותגים שלהם. אני מוטרד מהסקטור הפרטי, שגם כך הוא מדמם. זה ילך לכיוונים שליליים".

"מדובר בשטח של 300-400 מ"ר רק למכירת חשמל בכל סניף", הוא מוסיף, "כלומר, אם כיום יש לרשת 1.3 מיליארד שקל מעוגת שוק החשמל, שמגלגלת 6 מיליארד שקל (כולל מזגנים - א.ח) - המכירות שלה יקפצו ב-300-400 מיליון שקל בשנה".

יקי ודמני, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, מסר בתגובה כי "אלקטרה מוצרי צריכה מכבדת ומעריכה את ערכי התחרות ההוגנת. ככל שהצעתה של אלקטרה תאושר, תגיש אלקטרה לממונה בשקיפות מלאה את מלוא הנתונים הרלבנטיים. אלקטרה סבורה כי נתונים אלה יראו באופן חד-משמעי כי אין בטענות שהועלו ולא כלום, למעט רצונם של גורמים אינטרסנטיים שמונעים מתסכולים עסקיים לחבל במיזוג, ואגב כך לפגוע בפרנסתם של אלפי משפחות".

הבנקים יקבלו את מלוא חובם

אמש (ב') הגישו נאמני רשת אייס בקשה לבית המשפט לאשר את מכירת אייס אוטו דיפו לאלקטרה מוצרי צריכה. הרוכשת תשלם 120 מיליון שקל תמורת נכסי הרשת, שמהם 40 מיליון שקל עבור הפעילות (12 מיליון שקל במזומן, והיתרה ב-24 תשלומים חודשיים) ו-80 מיליון שקל עבור המלאי (ב-18 תשלומים חודשיים).

חובותיה של הרשת, שהייתה בשליטת גאון אחזקות ושלמה זבידה, מגיעים לכ-425 מיליון שקל, שמהם 241 מיליון שקל לספקים, 83 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ו-60 מיליון שקל לבנקים.

תמורת המכירה תתחלק בין הנושים השונים. בשלב זה לא ידוע מה יהיה גובה "התספורת", אך בעוד הבנקים יקבלו את מלוא חובם - הנושים הבלתי מובטחים, קרי מחזיקי האג"ח והספקים, יקבלו רק חלק מזערי מהחוב.

רשת אייס אוטו דיפו מפעילה 51 סניפים שמציעים מוצרים לשיפור הבית, ומעסיקה 1,250 עובדים. אלקטרה צריכה התחייבה להמשיך להעסיק 75% מהם.

הרשת נכנסה להליך של הקפאת הליכים בחודש שעבר, לאחר שרשמה הפסד של כ-40 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2011.

בראיון ל"גלובס" אמר אז מנכ"ל גאון אחזקות, אבי הוכמן, כי "לצערי, ההנהלה החדשה של אייס הפתיעה אותנו. היו"ר, משה שמש, והמנכ"ל הנכנס, דוד מטלון, הציגו לנו תוכנית עסקית שהניחה כי בזכות הזרמת הכסף של הבעלים, לחברה לא צפויה בעיה עד אוקטובר 2013. אך ימים לאחר מכן נכנסנו לעולם אחר, עם בקשה להקפאת הליכים".

רשת אייס אוטו דיפו פועלת בישראל משנת 1993. לרוב נחשבה למפסידה ולמפגרת מאחורי המתחרה הום סנטר, בין היתר בשל עלויות תפעול כבדות ומבנה מסורבל ותחלופה גבוהה בעמדות הניהול הבכירות.

את המותג האמריקני (ACE) הביאה ארצה קבוצת דוברת-שרם של אהרון דברת המנוח ויצחק שרם. לאחר מספר שנים של פעילות הפסדית, נרכשה הרשת על-ידי המתחרה המקומית, רשת קנה ובנה, תמורת כמה מיליוני דולרים.

בשנים 1997-1998 עברה השליטה בחברה הממוזגת, אייס-קנה ובנה, לאיש העסקים גד זאבי, שהרחיב את פעילות הרשת. ב-2005 ספגו עסקיו של זאבי מכה קשה, והוא נפרד מחלק נכבד מפעילותו.

גאון אחזקות, אז בשליטת גאון ז"ל וזבידה, רכשו את השליטה ברשת תחת שמה הנוכחי, אייס אוטו דיפו. בנובמבר 2007 הונפקה הרשת בבורסה בתל-אביב במחיר ששיקף לה שווי של 300 מיליון שקל (אחרי הכסף) וגייסה כ-200 מיליון שקל, בעיקר באג"ח.

החובות של אייס אוטו דיפו
 החובות של אייס אוטו דיפו