ועדת הכספים אישרה הפחתת דמי הניהול בשוק הפנסיה

ועדת הכספים אישרה הפחתת דמי הניהול בגמל ובביטוחי המנהלים לעד 1.05% מהצבירה ועד 4% מהפרמיה ותתיר למוסדיים לגבות דמי ניהול של 0.3% מהצבירה בחשבונות הרדומים ■ גפני: נקבע רצפה של כ-9 שקלים לחודש בדמי הניהול

ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אישרה היום (ב') את הרפורמה בדמי הניהול בחיסכון הפנסיוני, והוציאה לדרך עידן חדש באופי התשלום בעבור ניהול קופות הגמל לתגמולים וביטוחי המנהלים. גפני הבטיח כי בהמשך, התקנות יתוקנו כך שיכללו גם רצפה שקלית לדמי ניהול, של לפחות 9 שקלים לחודש - 108 שקל בשנה - שדמי הניהול לא יפחתו ממנה. יו"ר הוועדה הבהיר כי 9 שקלים לחודש אינו סכום קדוש, וייתכן כי ישתנה, אך הדגיש כי תהיה רצפה לדמי הניהול.

צעד זה נעשה בתום חודשים ארוכים של מאבק ציבורי, בהובלת "גלובס", ועימותים בין ראשי האוצר - בהובלת השר, יובל שטייניץ, והממונה על שוק ההון, עודד שריג - לח"כ חיים כץ, וכשבוע לאחר שהושגה פשרה בעניין, בעקבות התערבותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

רצו תחתית שונה

לפי התקנות החדשות, החל בינואר 2014 דמי הניהול השנתיים המרביים בקופות הגמל וביטוחי המנהלים יהיו 1.05% מהצבירה ו-4% מההפקדות השוטפות. מקבלי קצבאות הזקנה והשארים ישלמו עד 0.6% מהצבירה מדי שנה כדמי ניהול, לאחר תקופת ביניים קצרה של שנה (החל ב-2013) של דמי ניהול בשיעור של עד 1.1% מהצבירה.

נציין שהתשלום בקרנות השתלמות (וקופות גמל בניהול אישי, קופות מבטיחות תשואה וקופות ענפיות) ובקרנות פנסיה חדשות מקיפות יוותר ללא שינוי בהתאם למצב הקיים - עד 2% בקרנות השתלמות, ועד 6% מההפקדות, ועד 0.5% מהצבירה בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות.

לאור דמי הניהול החדשים שאושרו, ובהתחשב בהבטחת גפני לקביעת רף שקלי תחתון לדמי הניהול, הרי שבעלי צבירה של פחות מ-10,285 שקל ישלמו דמי ניהול אפקטיביים מעל לרף של 1.05% מהצבירה. נציין כי בתי ההשקעות רצו שהתחתית תקבע על 18 שקל לחודש.

נציין שהתקנות החדשות לא יחולו על פוליסות ביטוח שנוצרו קודם להחלת התקנות האמורות (החל בינואר 2013). כמו כן, נקבע שדמי הניהול המרביים שיותרו לגבייה מחשבונות מנותקי קשר יעמדו על 0.3% מהצבירה, ולא 0.2% כפי שהציע האוצר. לגבי החשבונות הרדומים, נקבע שהיה והגוף המנהל איתר את החוסך, אזי במקרה זה תותר לו גביית דמי ניהול של 0.5% מהצבירה בעבור התקופה שבה החשבון היה רדום (כלומר, העלאה רטרואקטיבית של 0.2% ביחס לרף, כל עוד שורר ניתוק קשר עם בעל החשבון).

"עשינו נכון"

ח"כ כץ ניסה להרגיע את החששות בשוק, ואמר כי "אנו רק בני אדם, ואם עודד ואני נראה בעתיד שטעינו, ונראה שעשינו לא בסדר ושצריך תיקונים מינוריים או קשים - נעשה. אבל, אני חושב שעשינו נכון, ובעוד שנתיים-שלוש, בתי ההשקעות וחברות הביטוח ירוויחו כסף".

שריג ציין כי "התקנות משקפות תמורה ראויה בעבור השירות. התקרות החדשות יחייבו את הגופים המנהלים להתייעל. אנו סבורים, שהגופים יוכלו במסגרת הזו לתת שירות נאות למבוטחים, ולאחר שיתייעלו - ירוויחו את לחמם באופן ראוי".

מנהלי הגמל וביטוחי המנהלים שנכחו בחדר הישיבות ביקרו את התקנות שאושרו. זאב אבן חן, יו"ר התאחדות חברות ביטוח, אמר כי "התקנות בניגוד לעמדתו המקצועית של המפקח על הביטוח, כפי שהציגן בוועדה בעבר. על המפקח לעמוד מאחורי החלטתו המקצועית - ולא ללכת אחרי החלטה פוליטית, כפי שקרה פה". צבי סטפק, יו"ר ומייסד בית ההשקעות מיטב, אמר כי "מה שקיבלנו עכשיו זה צירוף של דבר וכולרה. צריך להבין מה זה התייעלות: פיטורים חס וחלילה, ופגיעה בשירות לעמיתים, ובעיקר ללקוחות החלשים".

השינוי בדמי הניהול
 השינוי בדמי הניהול