מי הח"כים שהפילו ההצעה להוזלת מחיר הדלק?

(עדכון) - המליאה לא העבירה ההצעה לביטול המע"מ על הבלו - שעשוייה הייתה להוזיל הדלק בכחצי שקל לליטר ■ ח"כ יואל חסון תקף את נתניהו: "אתה אחראי על עליית מחיר הדלק" ■ תגובת האוצר: "העלייה במחיר מידתית"

"כשמדובר בעניינים פוליטיים ובהישרדות - ראש הממשלה מאד יעיל ופעיל. כשמדובר באינטרסים הפוליטיים שלו, הוא עובד. אבל יש לי בקשה מבנימין נתניהו - האם אתה מוכן להיות פעיל ויעיל עבור הציבור הישראלי? פעיל בהורדת המס על הדלק שעלה בעשרות אחוזים בתקופת כהונתך כראש ממשלה?", פתח את דבריו ח"כ יואל חסון (קדימה).

על רקע הזינוק במחירי הבנזין הלילה, קיימה היום (ד') מליאת הכנסת דיון בהצעת חוק לביטול המע"מ על הבלו, בסיומו נפסלה ההצעה בהצבעה - כאשר כ-36 ח"כים הצביעו "נגד", בעוד כ-25 ח"כים הצביעו "בעד". הדיון הועבר בשידור חי באתר "גלובס".

יוזמי ההצעה, ח"כ חסון וח"כ מאיר שטרית (קדימה), הביעו כצפוי את ההצעה להצבעה במטרה להביך את חברי הקואליציה, שהצביעו נגדה. נתניהו נטש את המליאה טרם ההצבעה, לאחר שהותקף על ידי חסון במהלך דברים שנשא האחרון.

בין הח"כים שהתנגדו להצעה, ניתן למצוא בעיקר את חברי הקואליציה שנכחו בהצבעה - ביניהם מיכאל איתן (ליכוד), בני בגין (ליכוד), משה גפני (יהדות התורה), עינת וילף (העצמאות), ציפי חוטובלי (ליכוד), משה יעלון (ליכוד), לימור לבנת (ליכוד), יעקב ליצמן (יהדות התורה), עוזי לנדאו (ישראל ביתנו), אנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו), דן מרידור (ליכוד), רובי ריבלין (ליכוד), וסילבן שלום (ליכוד).

נתניהו נטש את האולם

"מחיר הדלק מעניין את הציבור הישראלי הרבה יותר, כי זה קיומי עבורו", אמר חסון, שהציג גרף המתאר את עליית מחירי הדלק בתקופה האחרונה. "הגרף מצביע על כך שבנימין נתניהו אחראי באופן ישיר על עליית מחירי הדלק בישראל. כל מי שמדבר על עליית מחיר הנפט, מספר שקט מוחלט".

לאחר ההטחה בפני נתניהו כי הוא אשם בעליית מחירי הדלק, יצא ראש הממשלה נתניהו מהאולם, לפני ההצבעה הצפוייה על הצעת החוק.

"פסק זמן זה מותרות; דלק לא"

"אני שמעתי השבוע שיש קבוצה במדינת ישראל שמקימה היום קבוצת מחאה על עליית מחירי חטיפי השוקולד, על מחיר הפסק זמן. על זה יש מחאה", המשיך חסון. "על פסק זמן אפשר לוותר - זה מותרות. יקר לך? תקנה משהו אחר. דלק זה לא מותרות - והציבור חייב לצאת החוצה, לצעוק ולהגיד: 'עד כאן!'".

חסון סיכם כי "אנחנו צריכים להגביל את אחוז המס, את הבלו. פסק זמן זה בסדר - אבל אי-אפשר בלי דלק, ובלי פסק זמן אפשר. כל אחד במדינת ישראל משלם, בגלל בנימין נתניהו העלה את המס על הבלו לרמה הכי גבוהה אי-פעם".

האוצר: "להצעה השלכות חריפות"

לחסון השיב השר בני בגין, בשם משרד האוצר: "שיעור המס המוטלים על הדלק הם מידתיים. להצעת החוק יהיו שלל השלכות שליליות, כאשר משמעות קבלת ההצעה היא שחברות הדלק יוכלו להיערך מבעוד מועד להעלאת הבלו.

"קבלת ההצעה תוביל גם לאפלייה מצד סקטורים עסקיים מסויימים, ולשינוי מנגנון אישור הצווים להטלת מסים על מוצרים אחרים - אשר לו השלכות תקציביות חריפות", המשיך בגין. "בהתחשב בהשלכות הרוחב אשר תוארו לעיל, ניתן להעריך את היקף ההפסד הצפוי בכמאות מיליוני שקלים בשנה".

הצעת החוק נולדה בעקבות בדיקה שקיים שטרית ולפיה המדינה גובה כפל מס על דלק: בלו בשיעור של 2.92 שקלים לליטר, שאליו מיתווסף מע"מ בשיעור של 16%. לטענת שטרית, לא ייתכן שמדינה מתוקנת תגבה מס עקיף (מע"מ) על מס עקיף (בלו). אם תתקבל הצעת החוק, מחיר הדלק יירד בחצי שקל לליטר.

בדצמבר 2011 עלתה ההצעה לראשונה בכנסת, למרות התנגדות הממשלה. לאחר נאומו של שטרית מעל בימת הכנסת, ביקשו חברי הקואליציה לדחות את ההצבעה כדי שיוכלו לדון בחוק. עתה, מששטרית ראה כי לא חלה התקדמות במשא ומתן עם הקואליציה, הוא החליט להעלות את החוק מחר במטרה להביך את חבריה.

"המצב כיום הוא שקרוב לחצי מהמחיר לליטר דלק לצרכן מורכב ממסים המוטלים על הדלק", אמר שטרית. "אם הממשלה מעוניינת לגבות מס מהאזרחים, שתעשה זאת בצורה שקופה ושתהיה מוכנה לספוג את הביקורת הציבורית. המסים העקיפים פוגעים בעיקר במעמדות הנמוכים, ולכן תיקונים חברתיים צריכים להתחיל בהם".