יוון מאיימת: לא נשלם לבעלי האג"ח שלא ישתתפו בחילוץ

הממשלה היוונית מאיימת על הנושים, כי מי שלא ישתתף בתוכנית חילופי האג"ח מחר - לא יקבלו בחזרה את התשלומים המגיעים לו

ממשלת יוון יוצאת היום (ד') באיום חד כלפי בעלי האג"ח שלה, כאשר היא מודיעה כי לא תשלם בחזרה את חובותיה ללבעלי איגרות החוב שלא ישתתפו בתוכנית חילופי האיגרות מחר - תוכנית, במסגרתה יחליפו בעלי האג"ח היווניות את האיגרות אשר ברשותם באג"ח חדשות, תוך ספיגת "תספורת" של 53.5% על החוב הממשלתי להם.

מחר אמורה לצאת לפועל, כאמור, תוכנית חילופי האג"ח הממשלתיות היוונית - אשר ממשלת יוון מקווה כי תזכה לשיעור השתתפות "התנדבותי" של יותר מ-75% מהנושים; וזאת, כדי להבטיח את קבלת הסיוע החיצוני המגיע לממשלת יוון מהאיחוד האירופי וקרן המטבע, על סך 130 מיליארד אירו, שיינתן כנגד הצלחת תוכנית החילופים.

האיום, יש לציין, מכוון רק ל-14% מהנושים של יוון המחזיקים באיגרות היוונית תחת חוק בינלאומי. שאר המשקיעים (86%), מחזיקים באיגרות בהיקף של 177 מיליארד אירו, תחת החוק היווני.

מהממשלה היוונית נמסר היום כי אתונה לא מתחייבת להעביר את תשלומי האג"ח כסדרם לנושים שלא ישתתפו בתוכנית חילופי האיגרות. תוכנית במסגרתה עלולים הנושים לספוג הפסדים בהיקף של 100 מיליארד אירו.

"אין כל מחויבות שלא ישלמו, אבל האיום קיים", אמר צ'ארלס בילצר, לשעבר בכיר בקרן המטבע הבינלאומית. "אם ההשתתפות בתוכנית חילופי האג"ח לא תהיה מקסימלית, תידרש 'תספורת' גדולה יותר או נטילת הפסדים על ידי הסקטור העסקי".

יוון, שמחזיקה בחובות של יותר מ-350 מיליארד אירו יחס חוב-תוצר של יותר מ-160%, נדרשת לפרוע במהלך חודש מארס מול נושיה אג"ח בהיקף של יותר מ-14.3 מיליארד אירו, וזקוקה נואשות לסיוע החיצוני האמור בכדי להעביר את התשלומים כסדרם.

ברקע, מודאגים ביוון מהדוח הסודי והמדאיג של המכון הפיננסי הבינלאומי (IIF) אשר צופה הפסדים של עד כטריליון אירו למשקיעים במסגרת תוכנית החילוץ היוונית, דוח שפורסם אתמול ושלח את המדדים המרכזיים בשווקים הגלובליים לירידות.