שלמה מעוז בעד מיגור הריכוזיות: "מי שרוצה - שייצא לחו"ל"

הכלכלן הראשי של קבוצת אלפא: "למי שקשה לו ברגולציה, יכול לצאת ונראה אותו מגייס כסף בכל העולם. אני אומר שזה קשה מאוד" ■ "הפירמידות לקחו את החיסכון של משקי הבית - ועכשיו יש תספורות"

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של קבוצת אלפא, ציין היום בכנס ציבורי על ועדת הריכוזיות של בית הספר לניהול וכלכלה במכללה האקדמית ת"א-יפו כי "ההמלצות הראשונות של הוועדה היו פאתטיות, אבל אם אני רוצה שהאנשים ירצו שגם הם יקבלו נתח מהעושר של המדינה, אני חייב לתת להם הזדמנויות. אני חושב שאחד הגורמים של הריכוזיות היא הממשלה עצמה. היא מחזיקה בקרקע ומוכרת אותה במחיר מופקע.

היום המלצות הוועדה מקובלות עליי, אנו צריכים לתת נגישות להון. אני לא רוצה שהם ישלטו באג"ח, יש בעיות יותר קשות כמו מי ייתן את האשראי? המוסדיים שאין להם את הפתרון לתת אשראי. הנקודות שהוועדה העלתה מאוד חשובות וזה נכון שאנו בתהליכים אבולוציוניים של משק, תוך כדי שחיתות ופרוטקציה, אבל כמדינה בוגרת היום אני רוצה לתת הזדמנות לכל ולכן ההמלצות מאוד מקובלות עליי".

מעוז אמר עוד כי לכלכלני ישראל היה חלום שהממשלה תפחית את הגירעון שלה, ואכן המדינה נמצאת במשמעת תקציבית כבר מעל 20 שנה. "המטרה היתה שלמגזר העסקי תהיה נגישות במחיר סביר. זה קרה והריביות ירדו, גם הוצאות הממשלה ירדו וכחלק מהתוצר הן דומות ל-OECD. אבל החלום התנפץ, לאותן חברות עם הפירמידות היתה נגישות להון והן לקחו את החיסכון של משקי הבית ועשו בו כראות עיניהן ועכשיו יש תספורות".

מעוז הוסיף כי "אם יש כאן אנשים מוכשרים שיכולים לעשות הון בחו"ל, שיצאו. הגענו לגודל שלא ניתן להמשיך למצוץ. למי שקשה לו ברגולציה, יכול לצאת ונראה אותו מגייס כסף בכל העולם. אני אומר לך שזה קשה מאוד".