היום: שימוע לשטייניץ בפני מבקר המדינה בעניין אסון הכרמל

מקורב לשטייניץ: "אנחנו לא מתכוונים לריב מי אחראי ומי לא, רק להבהיר מהן גבולות האחריות שלנו" ■ לשכת שר האוצר: "נציג טיעונים מאוד חזקים שישנו את הממצאים"

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, מגביר את מאמציו להפרכת ממצאיו ומסקנותיו של מבקר המדינה בעניין אסון הכרמל: שטייניץ יופיע היום (א') בשעה 16:00 בשימוע בפני מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, ויציג למבקר מידע עובדתי וטיעונים משפטיים שאמורים, כך לטענתו, לנקותו מהאשם שדבק בו על-פי טיוטת דוח מבקר המדינה.

שטייניץ יגיע לשימוע כשהוא מלווה בעורכי דינו, פרופ' אריאל בנדור ועו"ד צבי אגמון, שהצטרף לאחרונה לצוות שגויס לטובת הפרכת הטענות כנגד שטייניץ בדוח המבקר.

בחודש שעבר השלים מבקר המדינה את הטיוטה הסופית של דוח הנושא את הכותרת "השריפה בכרמל - דצמבר 2010: מחדלים, כשלים ומסקנות", והעביר אותה לשורה של גורמים מבוקרים הקשורים לאסון הכרמל.

בין הגורמים שקיבלו את הטיוטה: ראש הממשלה, בנימין נתניהו; שר האוצר, יובל שטייניץ; שר הפנים, אלי ישי; השר לביטחון פנים; משרד הביטחון; הממונים על העורף; משטרת ישראל; שירות בתי הסוהר; איגודי הכבאות; רשות הטבע והגנים ועוד.

ההערכות הן כי המבקר קבע כי שר הפנים אלי ישי ושר האוצר יובל שטייניץ נושאים ב"אחריות אישית" מיוחדת לאסון, וממליץ על פיטוריהם או על התפטרותם מרצון.

לקראת פרסומו של הדוח הסופי יקיים המבקר במשרדו שימוע לשר האוצר, במסגרתו צפוי שטייניץ להציג את תשובה מלאה לכל הטענות שהועלו כנגדו בטיוטת הדוח.

בתשובותיו לדוח יתמקד שטייניץ במספר טענות: ראשית, יתייחס השר לגבול אחריותו ומגבלות המוטלות עליו, ובין היתר יטען כי קביעת סדרי עדיפויות אינה סמכות הנתונה לו באופן בלעדי ונופלת רק על כתפיו, אלא מצויה באחריות הממשלה כולה.

עוד יטען השר כי אין באפשרותו לתת עדיפות מוחלטת לצרכי כבאות ולהעדיפם על פני צרכי ביטחון או צרכים אחרים מצילי חיים, בהם "כיפת ברזל", בטיחות בדרכים וצרכי בריאות. בהקשר זה מתכוון השר לטעון כי לא ניתן, בלי שום גבול ובניגוד לחוק התקציב, להקציב הקצבות למקום אחד, לכבאות, ולהזניח את יתר הצרכים של המדינה.

בנוסף, יציג השר שטייניץ את כל המידע והמסמכים הנוגעים להעברת תקציבים מיוחדים ובכלל לשירותי הכבאות, ויטען כי ככל שמדובר בצרכים מיידיים, במשרד האוצר גילו נכונות לתת עדיפות ותקציב ולהעביר לשירותי הכבאות את הסכומים הנדרשים מיידית.

לבסוף יטען השר כי שהוא אינו יכול להיות אחראי ספציפית לענייני הכבאות.

השר יתייחס גם לטענות שהעלה נגדו שר הפנים אלי ישי, לפיהן תקציב נוסף שהיה אמור לעבור לשירותי הכבאות הוקפא עד לקיום רפורמה כוללת במערך הכבאות, אך גורמים המקורבים לשר מבהירים כי הוא אינו מתכוון להתנגח בשר הפנים ומתכוון להתייחס לתפקיד של משרד האוצר בלבד.

גורם מקורב לשטייניץ אמר הבוקר ל"גלובס": "אנחנו לא מתכוונים לריב עם שר הפנים לגבי מי אחראי ומי לא אחראי, רק להבהיר מהן גבולות האחריות שלנו".

מלשכתו של שטייניץ נמסר הבוקר: "אנחנו הולכים להציג למבקר טיעונים מאוד חזקים שישנו את הממצאים שלו".

ביום רביעי הקרוב אמור להגיע לשימוע במשרד המבקר גם שר הפנים אלי ישי, שיעבור הליך דומה לזה שיעבור שטייניץ היום אחר-הצהריים.