בגלל לאס וגאס וטרכטנברג: נכסים ובניין הפסידה 453 מ' ש'

זאת לעומת רווח של 136 מיליון שקל ב-2010 ■ החברה מעריכה כי בשלב זה לא ניתן להתחיל בבניית פרויקט הפלאזה ■ פועלת להשגת הסדר בקשר להלוואה של 620 מיליון דולר, אשר מימנה חלקית את רכישת הקרקע בלאס וגאס

הימור המשותף של נוחי דנקנר ויצחק תשובה על פרויקט הפלאזה בלאס וגאס, עשה שמות בדוחות הכספיים לשנת 2011 של נכסים ובנין. זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי סיימה את השנה עם ההפסד הגדול ביותר בתולדותיה - 453 מיליון שקל, אשר מיוחס ברובו הגדול להפחתת שווי נכסים בלאס-וגאס, שבוצעה ברבעון השלישי בהיקף של כ-400 מיליון שקל. ברבעון הרביעי ניחתה מכה נוספת על החברה - הוצאה חד-פעמית בסך 125 מיליון שקל, בעקבות יישום המלצות טרכטנברג להעלאת מס חברות.

בקיץ 2007 הצטרפה נכסים ובנין להרפתקה במדבר נבדה, שבדיעבד טלטלה את מי שנחשבה עד אז לחברה יציבה וסולידית, שכמעט לא ידעה טעמו של הפסד. נכסים ובנין (25%) ובעלת השליטה, אי.די.בי פתוח (25%), חברו לאלעד גרופ של תשובה (50%) ברכישת הקרקע לפרויקט הפלאזה, תמורת 1.24 מיליארד דולר - מחצית מהסכום בהון עצמי ומחציתו בהלוואה.

זמן קצר לאחר מכן פרץ המשבר, ומאז מחקה חברת הפרויקט כחצי מיליארד דולר משוויו והוא רשום לפי שווי של 700 מיליון דולר בלבד; אך נראה שאין זהו סוף פסוק בעניין - חברת הפרויקט מעריכה שבידי הבנקים המלווים הערכות שווי המצביעות על שווי נמוך משמעותית לקרקע.

התוכנית הגרנדיוזית הייתה להקים על שטח של 140 דונם קומפלקס של קזינו, מרכז כנסים, מסחר ומגורים, אך משבר הנדל"ן בארה"ב טרף כאמור את הקלפים. חברת הפרויקט רשמה לראשונה בתולדותיה הערת "עסק חי" בדוחות הכספיים לשנת 2011, והיא מנהלת מו"מ עם הנושים הרבים לגבי הסדר חוב. היזמים השיגו מהבנקים דחייה עד 1 באפריל - אז תעמוד לבנקים עילת פירעון מיידי.

פרויקט הפלאזה הוא אמנם הכישלון הצורם ביותר של נכסים ובנין בווגאס, אך גם ביתר הפרויקטים שיזמה שם, החברה לא מלקקת דבש, וגם בגינם היא רשמה במשך השנים הפחתות עצומות.

למרות שורה של החלטות שגויות שהביאו לתוצאות גרועות, פונקו מנהלי נכסים ובנין בשכר ומענקים גבוהים בשנים האחרונות; גם השנה חולק מענק מיוחד בגובה של 1.4 מיליון שקל לחמשת מקבלי השכר הגבוה ביותר בחברה, ובראשם המנכ"לית, סגי איתן, והיו"ר, רפי ביסקר (ראו הרחבה בעמוד 5).

ההתחייבויות זינקו ל-12 מיליארד שקל

מאזן החברה השתנה דרמטית מאז שזו הרחיבה את פעילותה לחו"ל. היקף ההתחייבויות זינק מכ-5 מיליארד שקל ביוני 2007 (ערב ביצוע ההשקעה בפלאזה) לכ-12 מיליארד שקל כיום. בד בבד, ההפסד הכבד בשנה החולפת ודיבידנדים שחילקה החברה בסך של כמעט 400 מיליון שקל, שחקו 42% מההון העצמי של החברה, שעומד על 1.1 מיליארד שקל. לחברה יתרת רווחים שלילית של 112 מיליון שקל, והיא מנועה כעת מחלוקת דיבידנדים.

נכסים ובנין היא עדיין חברה גדולה וחזקה, עם מיליון מ"ר נכסים מניבים בישראל בשיעור תפוסה של 96%, ועוד מאות אלפי מ"ר של עתודות קרקע באזורי ביקוש. הכנסות החברה מהשכרת נכסים צמחו ב-2011 ב-19%, ל-549 מיליון שקל.

האנליסט אדר עציוני ממגדל שוקי הון מציין, כי חלה צניחה במכירת דירות. כך, ברבעון הרביעי של 2011 נמכרו 31 יח"ד בלבד, לעומת כ-103 יח"ד ברבעון המקביל וכ-59 יח"ד ברבעון השלישי.

גם נכסים ובנין מציינת, כי "קיימת האטה משמעותית בהיקף מכירת דירות החל מהרבעון השני". הכנסות החברה ממכירת דירות וקרקעות ירדו ב-2011 ב-36%, ל-252 מיליון שקל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת נחתך בשליש, ל-365 מיליון שקל.