ריקו שירזי: "העבריין המרכזי בתיק נגדי הוא עד המדינה"

שירזי, המואשם בהלבנת הון והעלמות מס בעשרות מיליוני שקלים, כפר באישומים נגדו ■ טרם התקבלה החלטה בבקשה להאריך את מעצרו עד תום ההליכים

ריקו שירזי מנסה להפיל את האחריות על עד המדינה שעתיד להעיד נגדו: בפתח דיון הקראת כתב האישום שהוגש נגד שירזי בגין עבירות של הלבנת הון והעלמות מס בהיקף עשרות מיליוני שקלים, טען בר-כוחו של שירזי כי העבריין המרכזי בתיק הוא למעשה עד המדינה.

עו"ד שלמה בן-אריה, שהצטרף לעו"ד משה שרמן בצוות ההגנה של שירזי, טען כי "התיק הזה כולו מבוסס על הסכם עד מדינה. בהסכם עם עד המדינה הוא מצהיר כי לא הוא עומד בראש קבוצה או חבר עבריינים שיזמה את הפעילות העבריינית. ההסכם עם עד המדינה נוגד את תקנת הציבור, מפני שאם עכשיו יש מחלוקת על זה, בהמשך הראיות יסתבר שלא יכולה להיות על זה מחלוקת שמדובר בעבריין העיקרי בכל הרשת ובמי שרשם פטנט על ההתנהלות המתוארת בכתב האישום. לכן, כל ההסכם הזה עם עד המדינה פסול בתכלית".

מנגד טענה באת-כוח רשות המסים, מנהלת המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות, עו"ד דנה אמיר, כי "עמדת המדינה היא שעד המדינה אינו העבריין העיקרי, וישנן ראיות למכביר כנגד הנאשם (ריקו שירזי, א' ל"ו) להוכחת האישומים נגדו".

שופט בית המשפט המחוזי עודד מודריק דחה בשלב זה את ההכרעה בשאלה מיהו העבריין המרכזי בתיק, וקבע כי "לי כרגע אין כל יכולת לקבל החלטה בעניין, והטענה תוכל להיטען גם בשלבים מאוחרים של ההליך הדיוני הפלילי".

בהמשך ביקש בא-כוחו של שריזי לכפור כפירה כללית באישומים נגד שירזי ולהגיש תשובה מפורטת לכתב האישום בהמשך.

בנובמבר אשתקד הגישה המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים, באמצעות מנהלת המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים, עו"ד דנה אמיר, ועורכי הדין ליאת בכור, אורי שפיגל ולירון וקנין, כתב אישום חמור נגד העבריין ריקו שירזי, בגין עבירות מס והלבנת הון, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בפרשת החשבוניות הפיקטיביות.

שירזי מואשם כי הוציא חשבוניות פיקטיביות ביותר מ-25 מיליון שקל, ובכך סייע לאחרים להתחמק מתשלום מס. כן מואשם שירזי בהתחמקות מתשלום מסים בגין הכנסותיו, ביותר מ-3 מיליון שקל; בהתחמקות מתשלום מע"מ בסך של יותר מחצי מיליון שקל, ובעבירות של הלבנת הון בסכומים של יותר מ-14.5 מיליון שקל.

שירזי מואשם עוד בשיבוש הליכי משפט ובאיומים, לאחר שבמסגרת החקירה איים, בין היתר, בנוכחות שוטרים, בפגיעה פיזית בעד המדינה שמסר עדויות מפלילות נגדו.

כתב האישום, הפרוס על כ-40 עמוד - לרבות נספחים עם טבלאות על ההלוואות שהעניק שירזי, הטפסים שזויפו והחשבונות ששימשו להעלמות המס ולהלבנת ההון - כולל 6 אישומים ולא פחות מ-100 עדי תביעה.

לב כתב האישום נוגע לעבירות הכלכליות שביצע שירזי. מכתב האישום עולה כי בשנים 2010 ו-2011 פעל שירזי לביצועה של תוכנית עבריינית, שבמסגרתה נתן הלוואות בריבית קצוצה ללווים שונים וביצע עבירות במטרה להסתיר את מתן ההלוואות, להתחמק מתשלום מס הכנסה ומע"מ בגין הריביות שאותן גבה ולהלבין רכוש שמקורו בעבירה או אשר שימש ואיפשר את ביצועה.

לפי הנטען, עשה שירזי שימוש בעוסקים שונים (חברת לב אנרגיה, עסק בשם קריסטל וחברת אלמקס), שבהם פעל עד המדינה, שביצע את העבירות נשוא כתב האישום מטעמו של שירזי, במטרה לסייע לו להסתיר את מתן ההלוואות ולהתחמק ממס הכנסה ומתשלום מע"מ.

שירזי קשר, לכאורה, קשר עם עד המדינה לרישום כוזב במסמכי החברות לב אנרגיה ואלמקס, ולהוצאת חשבוניות מס ע"ש העוסקים, שבהן יירשם בכזב כי העוסקים ביצעו עסקאות אמת עם הלווים. הלווים, כך נטען, זומנו לביתו של שירזי ביחד עם עד המדינה, שם הוסבר להם כי יקבלו חשבוניות פיקטיביות בגין ההלוואות והריבית, כאשר סכום המע"מ הגלום בחשבוניות שווה לסכום הריבית השבועית או החודשית בגין ההלוואה, או לחלק ממנה.

באופן זה יכלו הלווים להגדיל באופן פיקטיבי את הוצאותיהם לצורכי מס, לנכות ממס את החשבוניות הפיקטיביות בדיווחיהם התקופתיים למע"מ, ובפועל, להתחמק ממס הכנסה ומתשלום מע"מ ולהזדכות על מלוא או על חלק מסכומי הריבית אשר היה עליהם לשלם לשירזי ולעד המדינה בגין ההלוואות.

במסגרת זו קיבל שירזי המחאות הרשומות לכאורה לפקודת החברות, תוך הסוואת בעלותו על הכספים והפעולות האמיתיות המבוצעות בהן. בפועל קיבל שירזי את הכספים לידיו.

שירזי מואשם עוד כי פעל לשיבוש הליכי משפט, ודאג, לאחר מעצרו ותחילת החקירה הגלויה, להעלים מביתו את רשימת הלווים שהוסתרה במקום מסתור בביתו.

במסגרת ההליכים, ביקשה רשות המסים להורות על מעצרו של שירזי עד תום ההליכים, בשל מסוכנותו לעד המדינה. הבוקר (ב') התקיים דיון נוסף בבקשת הרשות להארכת מעצרו, אך טרם ניתנה החלטה.

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ציון קאפח, הורה על קיום דיון נוסף בשאלת המעצר בשבוע הבא, ובינתיים יוותר שירזי במעצר.