ברננקי רומז: יש צורך בתוכנית תמרוץ כדי להוריד האבטלה

יו"ר הפד מספק היום למשקיעים רמז עבה לבשורה לה הם מייחלים מזה חודשים ■ לדבריו, כדי לתמוך בהורדת האבטלה, יש צורך בהמשך המדיניות המרחיבה ■ בשוק מצפים שהפד יכריז בחודש הבא על רכישות אג"ח בחצי טריליון דולר

יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי סיפק היום רמז עבה לתוכנית תמרוץ שלישית שהשווקים כה מצפים לה - ומקפיץ את השווקים. בנאום שנשא באיגוד הקבלנים הלאומי בארה"ב אמר ברננקי כי הוא מעודד מהירידה בשיעור האבטלה, אולם לדבריו יש צורך בהמשך מדיניות מרחיבה כדי לתמוך בצמיחה ובהורדת האבטלה.

הירידה באבטלה, לפי ברננקי, עשויה לשקף "תפנית במגמה השלילית בשוק העבודה שהחלה ב-2008. על מנת שתפנית זו תושלם, יש צורך בהרחבה מהירה של הייצור והגברת הביקושים מצד הצרכנים והעסקים, תהליך שהמשך המדיניות המוניטרית המרחיבה יכול לתמוך בו".

מדיניות מוניטרית מרחיבה הינה הורדות ריבית או לחלופים, במקרה של ארה"ב שם הריבית כבר ברמה אפסית מאז 2008, תוכניות הרחבה מוניטריות שכוללות רכישות אגרות חוב. ה'פד' כבר השיק 2 תוכניות רכישות אג"ח ובחודשים האחרונים מדברים בשוק האמריקני על תוכנית רכישות שלישית, שתתמקד ברכישות אג"ח משכנתאות על מנת לסייע לשוק הדיור.

לפי הערכות בשוק, יהיה מדובר בתוכנית בהיקף של כחצי טריליון דולר. חלק מהאנליסטים מעריכים שהפד יכריז על התוכנית באופן רשמי כבר בסוף החודש הבא.

החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט מגיבים בחיוב לדברי ברננקי ועולים בשיעור של עד 0.65%, לעומת עלייה של כ-0.3% לפני נאומו. גם הבורסה בת"א מגיבה בחיוב לדברים ומדד המעו"ף נסחר בשער הגבוה היומי.

שיעור האבטלה בארה"ב עומד על 8.3%, שפל של כ-3 שנים. בחצי השנה האחרונה נוצרו 1.2 מיליון משרות חדשות בארה"ב - קצב יצירת המשרות הגבוה ביותר מאז 6 החודשים שהסתיימו במאי 2006.

"איננו יכולים להיות בטוחים עדיין שקצב ההתאוששות יימשך", הוסיף היום ברננקי, מה שעשוי להעיד על כך שהוא אכן נוטה להשיק תוכנית תמרוץ נוספת. ברננקי אף הביע דאגה באשר ל"מובטלים כרוניים", קרי למובטלים מזה חצי שנה ויותר.