האוצר דורש: סוגיית "מחיר למשתכן" לדיון בכנסת

משרד האוצר מעכב את האפשרות לממש פרויקטים חדשים של משרד השיכון במסגרת "מחיר למשתכן" במתחמים חדשים עד שתתברר שאלת תקצוב ההנחות לזוכים בדירות המוזלות

משרד האוצר מעכב את האפשרות לממש פרויקטים חדשים של משרד השיכון במסגרת "מחיר למשתכן" במתחמים חדשים, עד שתתברר שאלת תקצוב ההנחות לזוכים בדירות המוזלות, דיון שאמור להיערך בוועדת הכספים של הכנסת.

ל"גלובס" נודע, כי סגן החשכ"ל אושיק בן-עטר וסגן הממונה על התקציבים ראובן קוגן, ביקשו ממנכ"ל המינהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן וממנכ"ל משרד השיכון מרדכי מרדכי לקבל אומדן תקציבי למימון ההנחות בקרקע הנגזרות מהחלטות מועצת מקרקעי ישראל לפרויקטים שייצאו לשוק במסגרת דיור בר-השגה, הן ב"מחיר למשתכן" והן בשכר דירה מפוקח ומסובסד.

מן האוצר נמסר כי "על מנת שניתן יהיה להמשיך בהליכי המכרז ובטרם זאת, נבקשכם להצביע על מקור תקציבי למימון ההנחות האמורות בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל ולהעביר פנייה תקציבית בעניין, זאת כדי שניתן יהיה לאשר את העברת התקציבים בוועדת הכספים של הכנסת".

ההחלטות שהעביר שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס במועצת המקרקעין בסוף ינואר בעניין הטבות לזוכים בדירות "מחיר למשתכן", לא גובו במקור תקציבי. דרישת האוצר למקור תקציבי מחייבת את אישור ועדת הכספים של הכנסת, ושם צפוי דיון נוסף על הקריטריונים לסיוע בדיור. כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יבחן את שאלת "מיצוי כושר השתכרות" כתנאי לסיוע בדיור בר השגה מכל הסוגים, אך עדיין לא נקבע מועד לדיון כזה בממשלה.

לאחרונה הוציא משרד השיכון מכרזים ל-1,400 יח"ד במחיר למשתכן שעוכבו עד כה בשל המחלוקת על סעיף מיצוי כושר השתכרות (בעיקר בנשר, טירת הכרמל וקרית מלאכי), והודיע על מכרזים חדשים לכ-1,000 דירות נוספות (מודיעין, ירושלים וראש העין).

"עניין טכני-חשבונאי"

בתגובה נמסר ממשרד הבינוי והשיכון כי "הבשורה הגדולה היא יציאתם של מכרזים לדיור בהישג יד עם הנחות של 50% בקרקע במכרזי מחיר למשתכן והנחות של 70% במכרזי דיור להשכרה לטווח ארוך. למכרזים אלה לא נדרש מקור תקציבי, מאחר שמדובר בהנחה במחיר הקרקע באמצעות תקנה תקציבית ולא בכסף שצריך להכניס לפרויקט. כל מה נדרש זה עניין טכני-חשבונאי שבין המינהל לבין אגף התקציבים ודבר זה ייפתר מיד אחרי החג. אין בעניין הזה כדי למנוע או לעכב את מכרזי מחיר למשתכן ודיור להשכרה שיצאו לדרך ונמצאים במכרזים באלפי יחידות דיור".

יהושע מור יוסף, יועץ התקשורת של מנהל מינהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן, מסר כי בשל חופשת החג המרוכזת לא ניתן לקבל היום תגובה.