קרוייף במכבי? זה יכול לעבוד

לא צריך להיתפס לקריירת המשחק הבינונית של ההולנדי. מי שגדל בבית ובמועדון שייצרו את מערכות הכדורגל המתקדמות בעולם, חייב לדעת משהו על כדורגל

כמובן שכרגע, הכי קל ללגלג על מיטש גולדהאר ומכבי ת"א שלו. הרי מכבי הבטיחה להביא לראשות המערך המקצועי שלה שם גדול מאירופה. ומה בסוף נחת כאן אחרי כל הטררם התקשורתי, היציאות החשאיות של אנגלידיס באישון לילה לנתב"ג, הלחשושים, השמועות שנמתחו על-פני חודשים ארוכים? אדם חסר ניסיון, שעבד בשלוש השנים הבודדות בקריירת האימון-ניהול שלו בליגות נידחות בקפריסין (לרנקה) ומלטה (ואלטה). מכבי היא בלי ספק קידום רציני עבור ג'ורדי קרוייף בן ה-38.

גם קריירת המשחק של קרוייף ג'וניור לא היתה בדיוק הצלחה מסחררת. הוא מעולם לא הצליח להוריד את הקוף יוהאן קרוייף שישב לו על הגב. ה"אינדיפנדנט" בחר את ג'ורדי לאחד מעשרת השחקנים הגרועים ביותר של מנצ'סטר יונייטד בעידן אלכס פרגוסון.

למרות כל האמור לעיל, לא צריך לחשב את קיצו של קרוייף כבר מעכשיו. לאוהדי מכבי ת"א יש כמה סיבות להאמין שהשידוך הזה יצליח. הנה כמה מהן.

1. העובדה שג'ורדי היה שחקן בינוני לא יכולה לנבא את יכולת ההצלחה העתידית שלו בצד הניהולי-מקצועי של הכדורגל. איך יכול להיות? למשל ז'וזה מוריניו: פסגת קריירת המשחק של הפורטוגלי, כנראה המאמן הטוב בעולם כיום, כללה כמה דקות בודדות שקיבל בקבוצת המילואים של בלאנשש.

אפשר להמשיך לנצח עם הדוגמאות: אלכס פרגוסון היה חלוץ לא רע (במונחי הליגה הסקוטית של שנות ה-60 וה-70), אבל הפך לאחר מכן לאחד המנג'רים הטובים בהיסטוריה; פפ גווארדיולה היה שחקן נפלא, אבל הוא מצליח הרבה יותר כמאמן; אריגו סאקי, המהנדס של "גראנדה מילאן" המיתולוגית, מעולם לא שיחק כדורגל מקצועני ולפני שהפך למאמן עסק במכירת נעליים; מהצד השני של הסקאלה, דייגו מראדונה, שכשחקן היה תופעת טבע, הפך לבדיחה עצובה כמאמן.

בקיצור, הדיון על קריירת המשחק המאכזבת של ג'ורדי קרוייף לא רלוונטי לכלום בהקשר של מכבי ת"א.

2. אנחנו לא יודעים באמת עד כמה חריף מוח הכדורגל של קרוייף. אנחנו כן יודעים מי זה אבא שלו: האיש שהמציא את הטוטאל פוטבול ביחד עם ריינוס מיכלס, האיש שהפך שתי קבוצות (אייאקס וברצלונה) לפס ייצור משובח של כדורגלנים גדולים; האיש שעקרונות המשחק שלו הם אלו שמנחים את ברצלונה הנוכחית, אחת מהקבוצות הגדולות בכל הזמנים, הנחו גם את "גראנדה מילאן" המדוברת של סאקי, והנחו את נבחרת הולנד לדורותיה. יש תחושה שלגדול עם אבא כזה יכול ללמד אותך דבר או שניים על כדורגל.

סביר להניח שלג'ורדי קרוייף יש DNA של ברצלונה שמוטמע עמוק בתפישת העולם הכדורגלנית שלו. ג'ורדי גדל במחלקת הנוער של בארסה. כל מועדון, לבטח מכבי ת"א, יוכל ליהנות מראש מערך מקצועי שמכיר מבפנים, מבחוץ ומהצדדים את המודלים הקטאלונים.

3. תחילת הקריירה של קרוייף מעבר לקווים מבשרת טובות. בקפריסין ממש לא אהבו את העובדה שייאלצו להיפרד ממנו בתום העונה: "קרוייף היה הארכיטקט מאחורי חדירת המועדון לתודעה בשנתיים האחרונות ", נכתב בהודעת הפרידה הרשמית של לרנקה ממנו. קרוייף לקח בעונה שעברה בלרנקה מועדון קטן עם תקציב מצומק, שבדיוק עלה לליגה הבכירה. בתוך שנה הוא הפך אותו למועדון הראשון בהיסטוריה של קפריסין שמעפיל לשלב הבתים של הליגה האירופית.

אני מודה שלא יוצא לי לצפות ביותר מדי משחקים מקפריסין, אבל כשלרנקה שיחקה העונה פעמיים מול מכבי חיפה באירופה (ואף ניצחה באחד מהם), ניתן היה להתרשם מהכדורגל המסודר והאינטליגנטי שלהם. סדר ואינטליגנציה אלו אלמנטים שכל כך חסרים במכבי ת"א הכאוטית של אלירן עטר וברק יצחקי.