שווי מניות חיים רביבו בחברת מנופים פיננסיים צנח ב-75%

כדורגלן העבר יוצא נגד החברה, שבה הוא מחזיק 7% מהמניות: "המנכ"ל חסר ניסיון. הוא אינטיליגנט, אבל זאת חברת נדל"ן" ■ שווי השוק של מניות רביבו במנופים עומד היום על כ-24 מיליון שקל ■ מנופים: "אין בטענות ממש"

חיים רביבו, המחזיק ב-7% ממניות מנופים פיננסיים , יוצא נגד הנהלת החברה; זאת לאחר שחזה כיצד מאבדות מניותיו בחברה כ-75% מערכן בתוך שנה בלבד. רוב ההפסד "על הנייר" התרחש מאז מכר שותפו לשעבר, ג'קי בן זקן, את מניותיו במנופים לפני כשבעה חודשים. שווי השוק של מניות רביבו במנופים עומד היום על כ-24 מיליון שקל, לאחר שאיבדו מהשיא כ-60 מיליון שקל.

"המנכ"ל יואל ביסמוט חסר ניסיון. הוא אמנם אינטיליגנט ומבין בתחומים מסוימים, אבל זאת חברת נדל"ן", אמר היום רביבו ל"גלובס". בהקשר זה נציין, כי גם מנכ"ל החברה הקודם, דני וקנין, לא הגיע אליה מתחום הנדל"ן. כדורגלן העבר שלח בחודש שעבר מכתב למנופים באמצעות עו"ד שחר בן-עמי (לשעבר חבר הנהלת הפועל ת"א, א' ש'), ודרש הסברים בנוגע לאופן קבלת ההחלטות בחברה בחודשים האחרונים.

בין ההחלטות רביבו מונה את העברת משרדי החברה ממתחם הסטאר-סנטר באשדוד לרחוב ויצמן בת"א, למרות שאין שוכר למשרדים הקודמים; מדוע פוטרו עובדים מנוסים ומקצועיים (בהם אחותו, אוולין, ששימשה מזכירה בחברה), ובמקום חלקם התקבלו עובדים בעלות שכר גבוהה יותר; וכיצד התקבלה ההחלטה למנות את ביסמוט למנכ"ל. "בנינו את מנופים במשך שנים, ואני רוצה שהחברה תצליח. ההחלטות צריכות להתקבל לטובת כלל ציבור בעלי המניות בחברה", מסביר רביבו.

מי שמביט מהצד ורואה כיצד מנופים, שנסחרה אשתקד בשווי של יותר ממיליארד שקל, איבדה בתוך שנה כ-75% משוויה, הוא כאמור ג'קי בן זקן שרשם אקזיט מכובד. באוגוסט 2011 מכר בן זקן את חלקו במנופים (11.5%) תמורת כ-100 מיליון שקל לשותפיו לשליטה בחברת ההשקעות - מרכוס וובר, שעלה להחזקה של 48.8%, ואברהם נניקשווילי, שמחזיק 24%.

רביבו: "מנופים הייתה בדרך הנכונה וחשבתי שניתן להם צ'אנס, אבל הם עשו עבודה פחות טובה ממה שהערכתי. אם המניה הייתה עולה, לאף אחד לא היו טענות".

מחברת מנופים נמסר בתגובה: "אין בטענות של רביבו ממש. החברה נמצאת בעיצומו של הליך רה-ארגון, שאותו החל ביסמוט עם מינויו, במטרה להצעידה קדימה ולממש את הפוטנציאל האדיר הגלום בה. כחלק מתהליך זה העתיקה החברה בסוף חודש מארס את משרדיה לתל אביב, מספר עובדים סיימו את תפקידם ועובדים חדשים נקלטו תחתם. עובדים שנמצאו בעלי כישורים ראויים למימוש מטרותיה העסקיות של החברה, ואשר הביעו נכונותם לקשור עתידם עם עתיד החברה, נותרו בתפקידם.

"ההנהלה פועלת לטובת החברה, ולא בהתאם לאינטרסים אישיים של גורמים שונים. באשר לבקשותיו של רביבו, הן יקבלו מענה ככל שנדרש על פי דין וכנהוג, ולא מעל דפי העיתון".

ההפסד הצפוי ב-2011: 238 מיליון שקל

מנופים פיננסיים לישראל עוסקת בעיקר בתחום הנדל"ן, וחשופה גם לתחום האנרגיה באמצעות החזקה של 13% בחברת "שמן נפט וגז". היקף ההתחייבויות של החברה (במאוחד), נכון לסוף הרבעון השלישי של 2011, מסתכם ב-1.2 מיליארד שקל - כ-130 מיליון שקל מהם למחזיקי האג"ח, אשר נסחרות בתשואה של עד 23%.

מנופים עדיין לא פרסמה את התוצאות לסיכום 2011, בעקבות מחלוקת עם רשות ני"ע לגבי רישום שווי קרקע שבבעלותה באסטנה, בירת קזחסטן. בשנת 2008 רכשה מנופים 580 דונם מידי בן דודו של נניקשווילי תמורת כ-40 מיליון דולר. כעת טוענת מנופים שהקרקע שווה 236 מיליון שקל, אך בנובמבר 2011 התקבלה תגובת רשות ני"ע בנושא, ולפיה "הערכת השווי אינה עומדת במבחן הסבירות".

גם כך מנופים צפויה לרשום בדוחות הפסד עצום של 238 מיליון שקל, בגין ירידת ערך של קניון ארנה בהרצליה, הוצאות מסים והפסד מנכס שהיא מחזיקה בדאלאס, טקסס.