משבר החוב: ספרד הנפיקה אג"ח - והתשואות יורדות

(עדכון) - ספרד גייסה 3.2 מיליארד אירו - והתשואות על האג"ח ל-10 שנים יורדות ל-5.92% ■ ברקע, כינוס חשוב השבוע של קרן המטבע על רקע ההחרפה במשבר החוב בסוף השבוע

ממשלת ספרד הנפיקה היום (ג') אג"ח ממשלתיות בהיקף של 3.2 מיליארד אירו (4.2 מיליארד דולר) ל-12 ו-18 חודשים, כך לפי דיווחים בתקשורת הזרה. בתוך כך, התשואות על אג"ח הבנצ'מארק הספרדיות ל-10 שנים יורדות ב-0.15% ועומדות על 5.92% בממוצע.

לאחר ההנפקה, נרשמת עלייה בתשואות האג"ח קצרות הטווח של הממשלה הספרדית, לרמה של 2.62% לאיגרות ל-12 חודשים (לעומת 1.42% בהנפקה קודמת). זאת, למרות שהביקושים עלו על ההיצע פי 2.9.

גם האיגרות ל-18 חודשים נושאות תשואה גבוהה יותר, ברמה ממוצעת של 3.11% (לעומת 1.71% בהנפקה קודמת), עם ביקושים גבוהים יותר מההיצע פי 2.9.

חדשות אחרונות בשווקים הפיננסיים:

הודו חתכה את הריבית לראשונה מאז 2009

סין: צניחה בהשקעות הזרות במארס

קרוגמן: אירופה בהתאבדות כלכלית

יפן תספק לקרן המטבע הבינלאומית כ-60 מיליארד דולר

בתוך כך, כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, מקווה לגייס השבוע את מדינות העולם כדי להגדיל את תקציב הסיוע של הקרן ב-400 מיליארד דולר, וזאת על מנת להגביר את הסיוע למדינות אירופה עמוסות החובות בתקופה שבה נראה כי משבר החוב שוב מרים ראש.

לפי דיווח ב-CNBC, בהתבסס על דיווחים בתקשורת האיטלקית, לגארד אמרה כי ייקח זמן להשלים את התליך אך היא מקווה לרתום את מדינות העולם להגדיל את תקציב הקרן ב-400 מיליארד ד'.

"אני מאוד מקווה שהשבוע נקבל את ה-400 מיליארד דולר. אנו נחושים לעשות כל שביכולתנו", היא צוטטה בעיתון האיטלקי "Il Sole 24 Ore".

לגארד הוסיפה כי "אני מוכנה שהתהליך יימשך מספר שבועות כי יש מדינות שצריכות עוד זמן כדי לאשר את התקציבים בפרלמנטים שלהן". היא גם רמזה כי הסיכון היום נמוך יותר מזה שהיה בשלהי 2011, כיוון שמדינות בעייתיות - בעיקר איטליה וספרד - כבר גייסו יותר ממחצית הסכום שנדרשו לגייס השנה בהנפקות אג"ח: "ראיית הסיכון לא השתנתה אך אנחנו כבר בחודש אפריל ומדינות גייסו יותר ממחצית הסכום שתכננו לגייס ב-2012".

לאחרונה החריף משבר החוב באירופה לאחר שספרד הודיעה כי לא תעמוד ביעד הגירעון שלה השנה, והכריזה על תוכנית קיצוצים נוספת. אירופה במיתון ותשואות האג"ח של מדינות עמוסות חובות שוב החלו לעלות, כמו למשל תשואת האג"ח ל-10 שנים בספרד העומדת על סביב ה-6%.

בשווקים חוששים מהמשך עליית תשואות האג"ח של ספרד, מה שמקשה עליה לגייס הון. אם התשואות ימשיכו לעלות, ספרד לא תוכל עוד לגייס הון בשווקים הפיננסיים ותיאלץ לבקש סיוע מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע, תרחיש ממנו חוששים כעת המשקיעים בשל גודלה של כלכלת ספרד (הרביעית בגודלה באירופה).