לאומי מזגזג: "עליית מחירי הדירות עשויה להתמתן"

רק לפני כחודש העריכו בבנק כי קצב עליית המחירים בשוק הנדל"ן ימשיך ויעלה ■ היום מציינים בבנק: אם הביקושים יפחתו והיקף התחלות הבנייה יהיה הולם - צפו להתמתנות בעליות

בעתיד יפחתו הלחצים לגידול נוסף בביקוש לדירות חדשות, כך שאם במקביל יימשכו התחלות הבנייה בהיקף הולם - עשויה להימשך התמתנות הלחצים לעליית מחירי הדיור - כך מעריכים כלכלני לאומי, בבלוג שפרסמו היום (ה'). לציין, בהקשר זה, כי מדובר בשינוי מגמה יחסי בתחזיות לאומי, שם העריכו רק לפני כחודש כי קצב עליית המחירים ימשיך ויעלה.

בלאומי מציינים כי בחודש מארס נמכרו כ-1,200 דירות חדשות שנבנו ביזמה פרטית (נתון מנוכה עונתיות). כפי שניתן לראות (ראו גרף), לפי הנתונים קצב המכירות החודשי יציב בחודשים האחרונים, לאחר שעלה בהשוואה להיקף המכירות הנמוך שאפיין את המחצית השנייה של 2011. "את העלייה המתונה בלבד בהיקף המכירות החודשי של דירות חדשות, ניתן לייחס בין היתר לירידה בפעילות המשקיעים בשוק הדירות", מסבירים בלאומי.

גרף / מתוך: לאומי בלוג
 גרף / מתוך: לאומי בלוג

עוד מציינים בלאומי את סקירת מחירי הדירות של משרד האוצר, המלמדת כי היקף רכישות המשקיעים בפברואר עמד על כ-1,700 דירות (חדשות ויד שנייה) - ירידה של 8% בהשוואה לינואר וצניחה של 33% בהשוואה לאשתקד.

"גורם נוסף הממתן את היקף המכירות החודשי, הנו הירידה בהיקף העסקאות בשוק הדירות מיד שנייה, אשר מקשה על 'משפרי דיור' למכור את הדירה שבבעלותם בטרם ירכשו דירה חדשה", מסבירים בלאומי.

בבנק מציינים כי בחודשיים האחרונים עלה מספר חודשי הימצאותם של דירות חדשות בשוק ל-8.2 חודשים בממוצע מרמה ממוצעת של כ-6 חודשים, שאפיינה את שנת 2011. "המשך מצב זה של היקף עסקאות נמוך בשוק הדיור, עשוי לתמוך בהתמתנות מחירי הדיור", כותבים בלאומי. "התמונה המתקבלת ביחס לביקוש עולה בקנה אחד עם נתון נוסף המצוין בסקירה של משרד האוצר לפיו חלה עלייה בשכר החציוני של רוכשי הדירות".