עסקים כרגיל: הפסד רבעוני של 36.5 מיליון שקל ל"מעריב"

‎‎את 2011 סיכם העיתון בהפסד של 96.5 מיליון שקל, וההפסד מאז 2007 מצטבר ליותר מחצי מיליארד שקל‏ ■ ‏"מעריב": התחזקות "ישראל היום" פגעה בהכנסות

בצל הנזק הכבד שגורמות הירידות במניית קרדיט סוויס לקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, ממשיך העיתון "מעריב " להסב לה הפסדים בלתי מבוטלים. בשנה האחרונה השקיעה אי.די.בי (באמצעות החברה-הבת דסק"ש ) כ-280 מיליון שקל בעיתון ושיפרה את איתנותו הפיננסית, אך התוצאות העסקיות עדיין רחוקות מלהשביע רצון.

תוצאות הרבעון הראשון של 2012, שפורסמו הבוקר (ב'), מלמדות כי "מעריב" ממשיך לסבול ממצבו המידרדר של שוק העיתונות המודפסת בישראל, הכנסותיו מתכווצות, והפסדיו ממשיכים להיערם (למרות שיפור מסוים לעומת הרבעון המקביל אשתקד).

‏המצב הקשה שבו נמצא העיתון כבר תקופה ארוכה מעמיד בספק את יכולתו לעמוד בהתחייבויותיו, ואזהרת "עסק חי" ממשיכה ללוות את דוחות "מעריב", בשל "היעדר תוכנית מגובשת לכיסוי הגירעון התזרימי החזוי, ולאור האי-ודאות בדבר קבלת אשראי מתאגידים בנקאיים ומימוש התוכנית העסקית של החברה במלואה".

ב"מעריב" מציינים כי מימון הפעילות השוטפת "מבוסס על מימוש תוכנית העבודה, מחזור הלוואות מבנקים וקבלת אשראי נוסף מתאגידים בנקאיים ומבעל שליטה".‏

‏בשורה התחתונה ירד ההפסד הרבעוני בכ-30% ל-36.5 מיליון שקל, אך עדיין מדובר בהפסד גדול. את שנת 2011 כולה סיכם "מעריב" בהפסד של 96.5 מיליון שקל (סך כל הפסדי העיתון מאז 2007 מצטברים ליותר מחצי מיליארד שקל ומאז שנת 2000 לכ-800 מיליון שקל).

‎‎עיקר הפגיעה מ"ישראל היום"

‏ב"מעריב" ממשיכים לייחס את עיקר הפגיעה בהכנסות (שירדו ברבעון הראשון ב-7.5% ל-65 מיליון שקל) להמשך ההתחזקות במעמדו של החינמון "ישראל היום" ובמעבר תקציבי פרסום אליו. כמו כן, ב"מעריב" מזכירים גם את "אפקט המחאה החברתית", שפגע בתקציבי הפרסום ובמחיריו.

‏בשיעור הרווח הגולמי של העיתון, המנוהל כיום על-ידי טל רז (לשעבר מנכ"ל כלל פיננסים), לא חל שינוי, אולם אחרי הפרשות, הפחתת מוניטין והפרשה לחובות מסופקים שנרשמו ברבעון המקביל, הצליח "מעריב" לצמצם את הוצאותיו בכ-25%, וכך ההפסד התפעולי ירד ב-26% ל-33 מיליון שקל.

‏‏תוצאות הרבעון כיווצו את ההון העצמי של "מעריב" ל-45.5 מיליון שקל, והוא ממשיך להציג תזרים מזומנים שלילי, שעמד ברבעון על יותר מ-32 מיליון שקל.

‏ההתחייבויות השוטפות עומדות על 195 מיליון שקל - 38 מיליון לבנקים ו-53.5 מיליון למחזיקי האג"ח, עם קופת מזומנים לא משמעותית של כ-2 מיליון שקל.‏

ב"מעריב" מציינים כי כדי לשפר את תזרים המזומנים והמצב הפיננסי, החברה גיבשה תוכנית התייעלות ומסגרת תקציב ל-2012, הכוללת שינויים בתחומי הייצור, התפעול, ההפצה ומערכות המידע.

ב"מעריב" מנסים לשמור על אופטימיות ומתכננים "להגדיל את ההכנסות, להוזיל עלויות הפצה, להתייעל כתוצאה משינויים מבניים, לשדרג את הפעילות הדיגיטלית של הקבוצה וכן להמשיך בשיפור העיתון ומיצובו כעיתון איכותי במדינת ישראל". ‏‎‎‏