רכבת לעיר הבה"דים? המדינה מעדיפה לתכנן חניון לרכבים

חברת חוצה ישראל מתכננת את המשך כביש 6 לצומת הנגב, אבל מה שבאמת צריך זה קו רכבת סמוך, עוקף באר-שבע, שימנע נסיעה של חומרים מסוכנים בבירת הנגב ויספק הסעה יעילה אל קריית המודיעין ועיר הבה"דים

מכיוון שתקלות ואסונות דינן להתרחש, זו רק שאלה של זמן עד שיתרחש אסון בבאר שבע, כאשר תתרחש תקלה באחת מרכבות הלילה המובילות, בלב העיר, חומרים מסוכנים לרמת חובב. את הרכבות האלה צריך לסלק מהר מבאר שבע לקו רכבת עוקף.

חברת כביש חוצה ישראל מתכננת את המשך כביש 6 עוקף באר שבע ממזרח. האוצר מתנגד ויש לו נימוק מצוין: עוד לא יבש האספלט על קטע כביש 40 עוקף באר שבע, מצומת גורל לצומת עומר ומשם לצומת אהלי קידר (בית הכלא), והנה מתוכנן כביש עוקף חדש. והפעם מדובר בעוקף ענק, לכאורה מיותר, של העוקף הבינוני שהציל את באר שבע.

אלפי חיילים ברכבת

בצומת הנגב מקימים כעת את עיר הבה"דים. ליד צומת שוקת תוקם עיר המודיעין של צה"ל. אלה שני מחנות ענקיים, וסה"כ עלות הירידה של בסיסי ההדרכה לנגב מוערכת ב-23 מיליארד שקל.

המשך כביש 6 אמור לצאת מאזור צומת להבים, דרך צומת שוקת אל צומת הנגב. במסגרת הפרויקט, באופן הכי טבעי, עלתה השאלה: האם במסדרון התנועה הזה צריך לעבור לא רק כביש, אלא גם קו של שתי מסילות ברזל.

נשמע מצוין. מה יותר נכון מלהוביל את אלפי החיילים ברכבת לבסיסים, בוקר וערב, תחילת שבוע וסוף שבוע. רכבות הרי עומדות בבסיס העקרונות של התחבורה הציבורית. מסילות יחסכו תאונות, דלק והוצאות זיהום אוויר. חשוב לא פחות: קו רכבת כזה יפחית את הסיכון האדיר המתרחש לילה לילה בבאר שבע. ונימוק מנצח סופי: ממשלה שהכריזה על קו רכבת לאילת, לא יכולה שלא לקדם קו רכבת עד צומת הנגב, בדרך לאילת. אבל, בניגוד להיגיון המוצג כאן, בשלב זה, כך מאשר גורם בכיר ברכבת, לא ניתן לחברת חוצה ישראל אישור לקדם תכנון מפורט ולבצע קו רכבת כזה.

כל זה מעורר מחשבה הפוכה: אולי בכלל לא דחוף להמשיך את כביש 6 כעוקף של עוקף באר שבע, אבל את קו הרכבת צריך דווקא להמשיך לקרית המודיעין בצומת שוקת ולעיר הבה"דים בצומת הנגב - בדרך לקו הנכסף לאילת.

בחברת חוצה ישראל חושבים, שהעוקף הקטן (כביש 40) כבר לא רלבנטי וכי העוקף הגדול (כביש 6) כבר נחוץ לבאר שבע בגלל התפתחותה לכיוון מזרח, ויש הצדקה להמשך כביש 6, למרות התנגדות האוצר. לעניין אי קידום קו רכבת טוענים בחברה, כי הקו המתוכנן בית קמה-להבים-שוקת-רמת חובב-צומת הנגב, ממתין לאישור לתכנון מפורט לביצוע, אבל התחושה בחברה היא, שהמהלכים יהפכו למעשיים רק אם יוחלט על הקמת שדה תעופה בינלאומי שני באזור נבטים.

כל בחור מוכשר

יש זווית מעניינת לשאלה "רכבת או רכב פרטי", הקשורה לקרית המודיעין. משרד הבטחון, בפרויקט שעלותו 19 מיליארד שקל, מדבר על הקמת מגרשי חניה בהיקף 4,000 מקומות חניה. כפול מחניון עזריאלי.

את הדרישה מסבירים בכך, שצריך עכשיו להילחם קשה כדי להשאיר בצה"ל כל בחור מוכשר ביחידת 8200, ולכן מגיע לאנשי ההייטק בקבע רכב צמוד. אם יש רכב צמוד, צריך כמובן מגרש חניה רציני.

תודו שיש פה הגיון מסוים: אם החבר'ה מגיעים לבסיס ברכב, למה צריך רכבת?

הקטע הדרומי של כביש 6
 הקטע הדרומי של כביש 6