שאמה-הכהן: "מחירי המזון טיפסו מ-2005 בצורה לא נורמלית"

שרון קדמי בדיון בוועדת הכלכלה על המלצות ועדת קדמי: "האוליגופולים הקמעונאיים והיצרניים שלטו בשוק ולא גלגלו את הפחתות מחירי הסחורות לצרכן"

"מאז שנת 2005 מחירי המזון טיפסו ועלו בצורה לא נורמלית" - כך אמר היום (ב') יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, בדיון שנערך בוועדה על המלצות ועדת קדמי בנושא יוקר מוצרי המזון.

"אנו רווי ועדות בתקופה האחרונה", הוסיף שאמה-הכהן. "אנחנו מקווים שבנושא זה המסקנות יהפכו למציאות וייבחנו בשורה התחתונה במחיר סל הקניות לצרכנים. מסקנות ועדת קדמי מאשרות את מה שכולנו מרגישים בקופות בסופרים ובסוף החודש; מסתבר שהעם לא צועק סתם. עם ישראל משלם מס ריכוזיות ומס מונופולים גם על מוצרי המזון".

ועדת קדמי פרסמה המלצות בתחילת החודש וקבעה כי מוצרי המזון בישראל יקרים עד 20% בהשוואה למדינות ה-OECD. קדמי עצמו אמר כי ייתכן שההמלצות הסופיות יוקשחו ויהיו "יותר אגרסיביות". עם זאת, יישום המלצות הוועדה לא נראה לפי שעה באופק. (לסיפור המלא)

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, אמר היום בוועדת הכלכלה כי ישראל נמצאת בין 5 המדינות הריכוזיות ביותר בעולם הקמעונאות. הוא הוסיף כי "האוליגופולים הקמעונאיים והיצרניים שלטו בשוק ולא גלגלו את הפחתות מחירי הסחורות מ-2008 לצרכן".

קדמי אף מתח ביקורת על הממשלה, שלדבריו הייתה שחקן מרכזי ואישרה את מיזוג קלאבמרקט ולא אכפה את הצו המוסכם. הוא ציין כי הוועדה בראשותו ממליצה לבחון אם ספקים גדולים שרכשו יצרנים קטנים גרמו לשינוי לרעה בתחרות.

עוד הוא ציין כי הוועדה ממליצה לחזק את המותגים הפרטיים, להפחית מכסים ולהתערב בחקיקה בסידור המדפים כדי להשאיר שטח מדף ליצרנים הקטנים.

באשר לפיקוח על מחירים, קדמי ציין כי מזה כמה חודשים המשרד מפקח על הרווחיות של חלק ממוצרי החלב. הוא הוסיף כי ההמלצות לא כוללות חיוב רשתות שיווק למכור סניפים, מאחר שמדובר בנושא מורכב שנמצא עדיין בבחינה.

ח"כ עמיר פרץ אמר כי שאלת השאלות תהיה הביצוע: "היישום צריך להיעשות תוך בקרה, כדי לוודא שלא נגרם נזק למשק כמו למשל בנושא תעסוקה".

ח"כ שלי יחימוביץ' התייחסה להורדת המכסים ואמרה כי הדבר כבר מוביל לקריסת מפעלים, שככל הנראה ייסרו בקרוב. "מתברר שאין קשר בין התשומות למחירים, והפער הוא בשיווק ולא בייצור, אז למה פגעתם בחוליה היצרנית?", שאלה ח"כ יחימוביץ' את מנכ"ל משרד התמ"ת.

איל עופר מתנועת "ישראל יקרה לנו" אמר כי היצרניות הגדולות מטעות את הצרכנים באמצעות מבצעים ולא מאפשרות לעקוב אחרי המחיר האמיתי של המוצרים. "ב-2005 ירד הכוח היחסי של היצרנים והחקלאים אל מול המשווקים שהשתלטו על השוק, והחלו עליות המחירים", אמר.