"ציפינו לסיוע של 200 מיליארד א'; ספרד תבקש עוד כסף"

האנליסטים היו סבורים כי החבילה לבנקים הספרדיים בהיקף 100 מיליארד אירו תצית ראלי בשווקים ■ למה המשקיעים חזרו למכור כל כך מהר? ■ אירופה ננעלה בירידות; וול סטריט שלילית ■ פיץ' הורידה דירוג של שני בנקים גדולים בספרד

לאחר שביום שבת נודע כי אושרה חבילת החילוץ לבנקים בספרד, האנליסטים היו תמימי דעים כי השווקים יגיבו לכך בעליות שערים חדות. אולם ככל שעוברות השעות ביום המסחר הראשון לאחר ההודעה הדרמטית מתבררת מידת הסקפטיות בקרב המשקיעים ביחס לכלכלות גוש האירו וליכולת של כספי הסיוע.

בורסות אסיה ננעלו הבוקר בעליות שערים חדות, מה שהוביל לאחר מכן לעליות חדות גם בשעות הראשונות של המסחר בבורסות אירופה. אולם, לאחר מספר שעות החלו העליות להתמתן ולאחר הידיעה על התפטרותו של סגן יו"ר הבנק המרכזי הספרדי עברו מרבית הבורסות ביבשת לירידות, כאשר במקביל עולה התשואה על אג"ח ממשלת ספרד לכ-6.5%, יחד עם התשואה על אג"ח איטליה ופורטוגל.

את הסיבה לדברים הסביר הכלכלן הנודע וזוכה פרס הנובל ג'וזף שטיגליץ, שאמר כי "התוכנית האירופית להלוות כסף לספרד כדי לרפא חלק מהבנקים שלה עלולה לא לעבוד, מפני שהממשלה והלווים הגדולים תומכים אחד בשני" - כלומר, ישנה קורלציה גבוהה בין הממשלה הספרדית לבין הבנקים הספרדים, כך שהם למעשה "מחלצים אחד את השני".

"אנשים רבים מודאגים מהיקף חבילת החילוץ - ציפינו למשהו בסדר גודל של 150-200 מיליארד אירו, וקיבלנו רק 100 מיליארד", הסביר פיליפ שטרייבל, ברוקר סחורות ב-RJO. "ברגע שהסוחרים החלו לעכל את החדשות, הם התחילו למכור. זה בגלל שהם חושבים שעוד 3 או 6 חודשים ספרד תחזור ותבקש עוד כסף".

מלבד זאת, ברור כי מדובר רק בפתרון חלקי של בעיית החוב הספרדית, כאשר גם אם הבנקים הספרדים יממשו באופן מלא את מסגרת האשראי שניתנה להם, תוכנית החילוץ הגדולה תוסיף עוד 10% ליחס החוב תוצר של המדינה שקועת החובות, כך שהוא צפוי לעלות לרמה של כ-80% בסוף 2012, זאת לעומת 68.5% כיום.

כאמור, במסגרת תוכנית החילוץ שאושרה באופן מהיר על ידי מוסדות האיחוד האירופי ביום שבת, הבנקים הספרדים יוכלו להינות ממסגרת אשראי של 100 מיליארד אירו - סכום עצום שלדעת רבים גדול בהרבה מהערכות המוקדמות שעמדו על כ-40 מיליארד אירו.

ואם כל זה לא מספיק, לאחר נעילת המסחר באירופה, כאשר המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות שערים, הורידה סוכנות הדירוג פיץ' את דירוג האשראי ארוך הטווח של באנקו בילבאו ובאנקו סנטנדר, שני בנקים גדולים בספרד, לרמה של "+BBB" מרמה קודמת של "A". הסיבה להורדת הדירוג היא ההערכות ל"מיתון מתמשך" בכלכלת ספרד עד 2013.

בנוסף לכך, כעת עולה החשש כי קפריסין תהיה המדינה החמישית שתקבל סיוע חיצוני, לאחר יוון, פורטוגל, אירלנד וספרד. זאת, בהתאם לתאוריית ה"דומינו" ביבשת. וואסוס שיראלי, שר האוצר הקפריסאי, אמר היום שהבנקים באי הקטן חייבים לשלם את החובות שלהם לכל היותר עד סוף החודש. חובותיו של הבנק השני בגודלו במדינה, פופולר בנק, נאמדים בכ-1.8 מיליארד אירו. "אני מקווה שהסיוע הפיננסי יכלול גם את הצרכים העתידיים של קפריסין ולא רק את הצרכים הקיימים של מערכת הבנקאות", אמר שיראלי.