פרס בוושינגטון: אדגיש ההיבט ההומניטרי במאסר פולארד

נשיא המדינה ביקר בוושינגטון וגינה בחריפות את כתובות הנאצה ב"יד ושם": "מה, אנו מנסים לחקות את מי שניסו לחסל אותנו"? ■ פרס: "אני אזרח העולם"

נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר הערב (ב') כי ידגיש את ההיבט ההומניטרי כאשר יעלה לפני נשיא ארה"ב, ברק אובמה, את בקשת ישראל לחון את ג'ונתן פולארד, המרצה עונש מאסר עולם בבית-כלא בקרולינה הצפונית על ריגול למען ישראל. בריאותו של פולארד רופפת והוא אושפז לפרק זמן בבית-חולים לפני כמה חודשים.

פרס הגיע הערב לבלייר האוז, מעון ההארחה הרשמי של הבית הלבן. לאחר חצות (שעון ישראל), הוא מתוכנן להיפגש עם שר ההגנה האמריקני, ליאון פאנטה; יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל מרטין דמפסי; ובכירים אחרים בפנטגון. אור ליום ה' תוענק לנשיא מדליית החירות, אות הכבוד האזרחי הגבוה ביותר בארה"ב בטקס בבית הלבן, שילווה בארוחת ערב רשמית חגיגית. לפני הטקס, ייפגש פרס עם אובמה לשיחה בארבע עיניים.

בפגישה עם כתבים ישראליים אמר הנשיא: "אני מכיר את כל הבעיות הקשורות במתן חנינה. גם בסמכות נשיא ישראל לתת חנינה. חנינה זה לא המשך התהליך המשפטי. מדובר בשיקולים שחורגים מעבר להליך זה, ובדעתי להסביר זאת לנשיא (אובמה). מעבר לזה איני יכול לומר דבר. אינני יודע מה השיקולים של אובמה, אך אני מתכנן להתמקד בסוגיה ההומניטרית".

נשיא המדינה גינה בחריפות את כתובות הנאצה ב"יד ושם": "זה אחד הדברים המחרידים ביותר. יש גבול לביקורת. מה, אנו מנסים לחקות את מי שניסה לחסל אותנו? כל העם צריך להתייצב חד-משמעית, כאיש אחד, נגד התופעה הזו".

על החלטת אובמה להעניק לו את מדליית החירות אמר הנשיא: "אני רואה בזאת מחוה יוצאת דופן של ארה"ב. יש יותר מ-200 מדינות בעולם. הוא היה יכול לבחור בכל אחת מהן, לאו דווקא בישראל. העובדה שהוחלט לבחור בישראל היא אירוע יוצא מכלל, שמוכיח שלמרות כל הפרסומים (על מתיחויות בין ישראל לארה"ב) קיימים יחסים עמוקים, היסטוריים ועכשוויים, ביננו. אני רואה בכך מתן אות ידידות עמוקה למדינת ישראל ואני שמח על כך".

"בדרך הטבע, יש אג'נדה עמוסה עד אינסוף של בעיות בינינו לבין העולם, ואף על פי כן, הידידות בינינו לבין ארה"ב נשמרת", הוסיף פרס. "נדבר על כל הנושאים שעל הפרק. כמובן שאשמיע את דעתי ואתייחס לעמדותיה של מדינת ישראל בתחום המדיני ובתחום הביטחוני. אני מקוה להשמיע את דעתי גם לגבי נושאים בעולם. אני אזרח העולם".