ההון השחור של הזהב השחור

תחנות הדלק הופכות לכר נוח להלבנת הון. המדינה צריכה להתעורר

מחירי הדלק יורדים. הצניחה הנמשכת במחיר הנפט העולמי תגלח לנו ביולי עוד כמה אגורות ממחיר ליטר בנזין. ירידת מחיר הבנזין היא בשורה טובה לצרכנים ולמשק, אבל נהנה ממנה גם מי שמנסה להרוויח בדרכים לא כשרות.

הדלק פורץ לתודעה הציבורית רק כשמחיר הבנזין מזנק. כשהדלק הופך לשיחת היום, מקבלות פרשיות שחיתות בתחום כיסוי תקשורתי נרחב; אבל כשמחירי הבנזין שבים לסביבת מחירים שפויה, מאבדת התקשורת עניין, ורשויות האכיפה "מורידות הילוך" . כך נמשך המחדל הממשלתי שבחסותו נכנסים לענף גורמים עברייניים.

הפרה החולבת

בשבוע שעבר הכריזה רשות המסים על חשיפת פרשיית ההונאה הגדולה בתולדותיה. על-פי החשד, רשת מאורגנת היטב של סוחרי דלק ואנשי-קש הפעילו כאן מנגנון שהעלים מע"מ בהיקף חסר תקדים של 600 מיליון שקל. ההיקף הכספי הכולל של העבירות נאמד ב-3.5 מיליארד שקל.

העיסוק התקשורתי בפרשה היה קצר ותמציתי והותיר סימני שאלה. כיצד הצליחו מפעיליהן של 3-4 תחנות דלק להתחמק מתשלום מסים בהיקפים כה גדולים? האם מדובר באירוע נקודתי או בתופעה מתרחבת? האם הופקו הלקחים?

ענף הדלק הוא הפרה החולבת האולטימטיבית. בכל גיהוץ כרטיס אשראי מזרים האזרח למדינה מס של 50%. אלפי משאבות שואבות מהציבור 16.5 מיליארד שקל בכל שנה. סכום קבוע, שזורם לקופת המדינה ללא מאמץ, עלויות או סיכון.

חברות הדלק הן שגובות את המס עבור המדינה. בדיוק משום כך מחדלי האכיפה בתחום עולים לכדי הפרת אמונים. זו הפרה בוטה של חובת המדינה להתמודד בנחישות וביעילות עם העלמות מס והון שחור, לפני שהיא שבה ומכבידה על אלה שמשלמים.

חולשת האכיפה בענף היא פירצה קוראת לגנב. הפירצה הזו מנוצלת היטב, ולא רק להעלמות מס. היקפי המכירות הגדולים, הנזילות והאפשרות לתשלום במזומן - הופכים את תחנות הדלק לכר נוח להלבנת הון. משפחות פשע נכנסות לתחנות דלק ומחזיקות בהן באמצעות אנשי-קש וגורמים שלישיים. מה יותר פשוט מלמכור דלק בהנחה של 60 אגורות לליטר ויותר ולהתחיל לספור את המזומנים?

המאבק בתופעות השליליות בענף הדלק אינו משימה מורכבת מדי עבור הרשויות. חלק מהצעדים המתבקשים אינם כרוכים בהקצאת תקציבים גדולים. מדובר בענף קטן שכולם מכירים בו את כולם. כבר מזמן היה צריך להיפתח קו חם שיאפשר מסירת מידע על פעילות עבריינית תוך הבטחת חיסיון מלא למקור.

אם המחדל הממשלתי יימשך עוד, נגלה שכמו ענף מיחזור הפסולת הפכו גם תחנות הדלק יעד להשתלטות עוינת של עבריינים. רק שהפעם יהיה מדובר בסכומים הרבה-הרבה יותר גדולים.