נתניהו פירק את ועדת פלסנר; אם עד 1 באוגוסט לא יעבור חוק גיוס - צה"ל יחליט אם לגייס חרדים וערבים

(עדכון) - רה"מ ינסה לגבש הצעת פשרה לגיוס חרדים וערבים יחד עם ראשי מפלגות הקואליציה ■ יאיר לפיד: "נתניהו ממשיך בהונאת הציבור - הוא שוב בוחר בשותפיו הטבעיים" ■ האם יש צידוק כלכלי לגיוס חרדים?

ראש הממשלה בנימין נתניהו פירק היום (ב') את ועדת פלסנר, שנועדה להכין חלופה לחוק טל בסוגיית גיוס החרדים. "בוא ניקח יחד את המושכות לידיים שלנו ונביא לפתרון", אמר נתניהו בשיחת טלפון עם יו"ר קדימה שאול מופז.

נתניהו הודה כי "לצערי, ועדת פלסנר לא הצליחה להגיע לתוואי מוסכם עקב פרישת חברים בה, והיא אינה יכולה לגבש המלצה שתשיג רוב בכנסת. באופן מעשי הוועדה התפרקה".

מוקדם יותר היום אמר ראש הממשלה בפתח ישיבת ועדת חוץ וביטחון כי "אני מחויב לחלוקת הנטל בצורה שוויונית יותר, והכרזתי על כך. אני מאמין בזה, ואני מאמין שהשוויון בנטל חייב לכלול את כלל אזרחי ישראל - גם את הציבור החרדי וגם את הציבור הערבי - ואני מאמין שיש דרך להשיג את זה".

נתניהו הוסיף כי "אני מקווה שנצליח במגעינו הנוכחיים לפתור את זה, אבל זה יושג. בדרך זו או אחרת הדבר הזה יושג, כי מדינת ישראל זקוקה לחלוקה שוויונית יותר בנטל".

ניתוח G: האם כדאי כלכלית לגייס חרדים?

נתניהו אמר לאחר ההכרזה על פירוק הוועדה כי בכוונתו להזמין את ראשי מפלגות הקואליציה כדי לגבש הצעה שתזכה לרוב בכנסת. אם לא תימצא הצעה כזו עד 1 באוגוסט, "חוק טל יתבטל וייכנס לתוקף חוק שירות ביטחון שחל על כלל אזרחי ישראל". למעשה, יש לגבש את ההצעה לפני ה-1 באוגוסט כדי למנוע את כניסתו של חוק הגיוס הכללי לתוקף.

"אני מעדיף פתרון מוסכם ומדורג אבל אם לא לזה נגיע עד 1 באוגוסט - צה"ל יגייס לפי צרכיו, ואני מאמין שהוא יעשה זאת תוך כדי התחשבות בציבורים השונים כדי למנוע קרע בעם", מסר נתניהו.

רה"מ לא פוסל אפשרות של גיוס חרדים וערבים לשירות אזרחי: "כיוון שחוק שירות ביטחון אינו נותן מענה להצטרפות הציבור הערבי והחרדי לשירות אזרחי, נפעל במקביל להסדיר נושא זה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר בתגובה כי "ראש הממשלה הפקיר את הציבור החרדי שהיה שותף לו במשך שנים, בגלל פופוליזם זול של מפלגות שפועלות ממניעים פוליטיים. אין תלמיד ישיבה אחד אשר תורתו אומנותו שיתגייס כתוצאה מההחלטה הזאת. נתניהו צריך לגלות אחריות ומנהיגות ולא להפקיר את הציבור לכאוס ואנרכיה".

יו"ר מפלגת "יש עתיד," יאיר לפיד, אמר: "פירוק ועדת פלסנר על-ידי ראש הממשלה, טרם הגישה את מסקנותיה, מראה בבירור כי נתניהו לא התכוון מלכתחילה לפתור את הסוגיה הבוערת של השוויון בנטל, אלא דאג למשוך זמן ולמרוח את הציבור באמתלות ובדחיות כאלה ואחרות. לפיד הוסיף ואמר כי "נתניהו ממשיך בהונאת הציבור - הוא שוב בוחר בשותפיו הטבעיים על פני הרוב בישראל, שמתגייס לצבא ולמילואים, משלם מיסים ואינו גומר את החודש. הפתרון היחיד לשוויון בנטל הוא שירות שווה לכולם על כל השלכותיו, כולל הקמת מערך אמיתי של שירות אזרחי, ומתן תגמול ללוחמים".