תשלומי מס במחירי סוף עונה

יש לברך על הארכת המועד להגשת בקשות גילוי מרצון, אך יש מקום לשיפור

בשבוע שעבר פרסמה רשות המסים הודעה על הארכת המועד האחרון (30.6.12) להגשת בקשה לגילוי מרצון על נכסים והכנסות מחו"ל בכ-3 חודשים נוספים, עד למחרת יום הכיפורים, דהיינו עד 27.9.12.

מדובר בנוהל מיוחד שפרסמה הרשות בחודש נובמבר 2011, הפותח חלון הזדמנויות לנישומים לדווח עד סוף יוני 2012 על הכנסות פסיביות מחו"ל (כגון: רווחי הון, דבידידנדים, ריביות) שלא דווחו ולא שולם בגינן מס במועד.

הגילוי מרצון ייעשה בכפוף לתשלום המס בלבד, בלי להיחשף לסנקציות לא במישור הפלילי ולא במישור האזרחי, ללא קנסות וריבית, ובנסיבות מסוימות אף ללא הפרשי הצמדה, דבר שעשוי להפחית את המס במונחים ריאליים.

יצוין כי הנוהל חל רק על כספים המוחזקים בחו"ל ולא על כספים המוחזקים בישראל, גם אם מקורם בהכנסות מחו"ל.

הנוהל החדש חל בנוסף לנוהל הקבוע והרגיל של גילוי מרצון שפרסמה הרשות באפריל 2005 לגבי גילוי מרצון של הכנסות שלא דווחו. היתרון הבולט של הנוהל החדש שפורסם כהוראת שעה לגבי הכנסות מחו"ל הוא ההנחה המשמעותית בתשלום המס.

ההודעה החדשה, שפורסמה בסוף יוני, כוללת גם חידוש שיש בו הקלה מהותית נוספת לנישומים המתלבטים בהגשת הבקשה. בעוד שבמתכונתו הקודמת חייב נוהל גילוי מרצון את הנישום לחשוף את זהותו עוד בטרם הובררה לו חבות המס הנובעת מהבקשה - כעת, בעקבות ההבהרה, תתאפשר הגשת בקשה אנונימית בתקופה האמורה.

הפנייה האנונימית תועבר לטיפול במשרד השומה הרלבנטי על מנת להעריך את חבות המס הנובעת מהבקשה. בהתאם לתוצאות ההערכה, יוכל הפונה להחליט אם ברצונו לחשוף את זהותו ולהשלים את המהלך.

נישומים שישבו על הגדר

מדובר בצעד מבורך ביותר שיעודד יותר נישומים שישבו על הגדר לנקוט יוזמה ולהתחיל במהלך. עם זאת, חבל שההבהרה לא כללה הסרת מספר חסמים נוספים שהיו בהם כדי לעודד ולהרחיב את מעגל הפונים:

* ראשית, חבל שההארכה ניתנה ל-3 חודשים בלבד, ולא נפתח חלון ההזדמנויות לפרק זמן ארוך יותר של שנה לפחות, שיאפשר לנישומים להתארגן ולהיערך בהתאם. ייתכן כי הדבר נעשה משיקולים של האצת הגבייה.

* שנית, הנוהל החדש מתייחס רק להכנסות פסיביות ואינו כולל הכנסות עסקיות (כגון: הכנסות משירותים בחו"ל או מפעילות למכירת נדל"ן העולה כדי פעילות עסקית). לפיכך, אין בו כדי להסדיר את עניינה של קבוצה גדולה של תושבי ישראל, חלקם עולים חדשים שעלו לפני 2007, ולכן אינם נהנים מהפטור ל-10 שנים לעולים חדשים שניתן בתיקון 168 לפקודה, המקיימים פעילות בחו"ל המניבה הכנסה מעסק או ממשלח-יד.

עם זאת, אין מניעה כי הכנסות אלה יטופלו במסגרת הנוהל הרגיל של גילוי מרצון, אלא שהן לא יהיו זכאיות להנחות המשמעותיות הקיימות בנוהל הוראת השעה לגבי אי-תשלום ריבית וקנסות.

* בעיית מיסוי הקרן - במקרים של נישומים שירשו כספים בחו"ל, כאשר לא ברור אם הקרן דיווחה לרשויות המס ושולם בגינה מס.

לעיתים רבות יש גם בעיה של יכולת הוכחה מצד הנישום. הנוהל החדש אינו מסדיר נושא זה, דבר שעלול להביא הן למיסוי התשואה והן גם למיסוי הקרן עצמה. תוצאה שלא בטוח כי הנישומים הביאו בחשבון.

יש לשקול, אפוא, בזהירות רבה לפני שנוקטים את הליך הגילוי מרצון כאשר מדובר בירושות של כספים מחו"ל מתושבי ישראל, כאשר יש חשש ממשי שהקרן לא דיווחה בשעתה כהלכה לרשויות המס.

באשר לנישומים שירשו כספים בחו"ל מתושבי חוץ, החשש לכאורה לא קיים, ולכן הנוהל החדש מהווה עבורם הזדמנות להסדיר את נושא תשלום המס על התשואות המצטברות במחירי "סוף עונה" מבחינת תשלומי המס. ובנוסף, האפשרות לברר את תוצאות המס על בסיס אנונימי תפחית את חשש אי-הוודאות במידה ניכרת.

* בתוך כך, לא ברור מה דינם של רווחי הון בחו"ל מלפני שנת 2003, שהיו חייבים במס גם לפני הרפורמה. הנחת העבודה הרווחת כיום בשוק היא כי במסגרת הגילוי מרצון לא דנים ברווחים אלה, אולם הדבר אינו מעוגן באופן פורמלי בהוראות הנוהל.

יש לזכור כי קיים גם קושי פרקטי לעשות זאת, לאור פרק הזמן של יותר מעשור שחלף מאז והקושי לשמור מסמכים. לכן, טוב היה אם רשות המסים הייתה מבהירה זאת באופן מפורש.

עם זאת, העובדה שכעת ניתן לברר את תוצאות המס בעקבות בקשה לגילוי מרצון על בסיס אנונימי מפחיתה במידה רבה את חששם של הפונים גם בעניין זה. שכן אם תידרש הרשות במפתיע לרווחים מלפני 2003, יוכל הפונה לשקול את צעדיו בהתאם, בלי שחשף את זהותו.

ניצול חלון הזדמנויות

לסיכום, יש לברך על היוזמה שנקטה רשות המסים ועל הארכת המועד להגשת הבקשה לגילוי מרצון, ובעיקר על החידוש שהוסיפה לנוהל המאפשר הגשת בקשה מקדמית אנונימית לבירור חבות המס לפני חשיפת זהות הפונה.

החידוש שהוסיפה הרשות בעצם מתן האפשרות לפנייה ראשונית אנונימית, בצד הנחות המס הגלומות בו, משפר את האטרקטיביות לניצול חלון ההזדמנויות שנפתח ומאפשר לנישומים רבים, שהתנהלותם בדרך-כלל נורמטיבית, "לנקות שולחן" ולהסדיר את יחסיהם עם הרשות בתנאים טובים, ותוך קבלת חסינות מפני הליכים פליליים.

הרשות מצידה, בהנחה שהמהלך יצליח, תרוויח "לקוחות חדשים" והכנסות ממיסוי ארוך-טווח של הרווחים מנכסים בחול מכאן ולהבא, במחיר של הקלות סבירות ומידתיות לגבי מיסוי רווחי העבר.

עם זאת, יש עדיין מקום להוסיף מספר שיפורים בנוהל הקיים שיסירו ספקות וחששות של נישומים, שאותם ציינו.

הכותב הוא מומחה למיסוי.