צרות ב"הבלוק" במזא"ה 76: אין מעלית ולא אישור אכלוס

שלוש שנים אחרי חגיגת תוכנית הריאליטי בערוץ 10, שבה התחרו זוגות על שיפוץ דירות בבניין בלב ת"א - הפרויקט רווי בעיות ■ 22 בעלי דירות כבר תובעים

שלוש שנים לאחר פרק הסיום של הריאליטי "הבלוק", ששודר בקול תרועת מכירה פומבית של דירות בהנחיית מני פאר, התגלגל כוכב התוכנית, הבניין ברחוב מזא"ה 76 בתל אביב, לתיק משפטי. 22 בעלי דירות הגישו תביעה נגד יזמית הפרויקט, חברת מקורות שליטה, אשר לטענתם לא השלימה את העבודות במבנה.

בימי הזוהר והרייטינג - 250 אלף צופים בשיא - הצהיר רוני בן יהודה, היזם, ששיפוצים בסגנון "הבלוק" יהפכו לשיטה ושהוא במגעים לקידום פרויקטים דומים ב-300 דירות בת"א. כעת, המציאות פחות זוהרת: בעלי הדירות, בהם עודד בן עמי - אישיות טלוויזיונית מערוץ אחר - תובעים, העירייה טוענת לאכלוס שלא כחוק וברקע עולה הד לקשיים כלכליים של היזמית.

את הבניין ברחוב מזא"ה רכשה חברת מקורות שליטה ממנהל הדיור הממשלתי ב-2007 תמורת 14 מיליון שקל, וב"הבלוק" ששודרה ב-2009 בערוץ 10, שיפצו חמישה זוגות במשך שלושה חודשים את דירותיו. הדירות ששופצו בתוכנית היו של שני חדרים בשטח שנע בין 38 מ"ר ל-55 מ"ר ונמכרו באותה מכירה פומבית, שאר הדירות בבניין יצאו למכירה במחירים שנעו בין 760 אלף שקל ברמת המעטפת, ל-1.4 מיליון שקל לדירה מוכנה. כך על-פי נתוני רשות המסים. דירת התוכנית שנמכרה במחיר הגבוה ביותר (1.4 מיליון שקל לשני חדרים על 52 מ"ר) זיכתה את המשפצים, הזוג גל דובדבני ואסף אוחיון, בפרס: 400 אלף שקל.

תביעה ועיקול

היום, שלוש שנים אחרי, בניין "הבלוק" נמצא בכי רע: המעלית, שככל הנראה היא זו שפעלה בבניין כשהיה בית משרדים, אינה פעילה, דלת הכניסה אינה של בניין מגורים ואינה ננעלת, והגימור בחלק מהשטחים הציבוריים לא הושלם.

"אני גר בדירה כבר כמה שנים", סיפר אחד הדיירים, המתגורר בבניין בשכירות, "המעלית אמורה הייתה לעבוד. כבר בהתחלה הבטיחו זאת. המצב של הבניין היום רחוק מאוד מההבטחות בתוכנית הטלוויזיה".

הדירות אמנם מושכרות תמורת 5,500 שקל, שהוא מחיר השוק פחות או יותר, אך יש בכך להעיד יותר מהכול על מצוקת הדיור בעיר ועל נכונות אנשים להתפשר על תנאים לטובת מגורים במרחק הליכה משדרות רוטשילד.

בכתב תביעה (שלווה גם בבקשה דחופה להטלת עיקולים זמניים על חשבונות היזמית ובעליה), שהוגש לביהמ"ש השלום בתל אביב, טוענים 22 רוכשי דירות בפרויקט שעבודות הבנייה שאמורות היו להסתיים בתחילת אפריל לפי היתר הבנייה, לא הסתיימו.

מדובר בין היתר בהתקנת מעליות, דלתות אש, השלמת עבודות במרתף ובמקלט, סיום הקמת לובי, מתקני דואר, דלת כניסה ואינטרקום, חדר אשפה, התקנת שעוני חשמל ומים והשלמת חדר טרנספורמציה. היקף התביעה, אותה הגיש בשם הדיירים עו"ד ערן שפילמן ממשרד מצנר, שפילמן, מנשה ושות', מסתכם ב-3.6 מיליון שקל לכיסוי השלמת העבודות ותיקון ליקויים בבניין.

סכנה לדיירים

היזמים מסרו את המפתחות לרוכשי הדירות כבר ב-2010 וכך, למרות שהבניין עוד לא קיבל מהעירייה טופס 4 המאפשר את אכלוס הבניין, חלק מהדירות מאוכלסות. בדוח של המחלקה לפיקוח על הבנייה של העירייה מנובמבר אשתקד שצורף כנספח לכתב התביעה, נכתב כי "עבודות בנייה במקום הופסקו מזמן. הבניין לא קיבל כל אישור מעיריית ת"א לאכלסו, אך חלק מדירות הבניין מאוכלסות. שלוש הקומות הראשונות אוכלסו ללא אישור מהעירייה... (וזה) מהווה סכנה לדיירים". בתחילת 2012 דרשה העירייה מחברת החשמל לנתק את הבניין "בגין אי עמידה בכללי בטיחות".

בעיריית תל אביב אישרו השבוע שלבניין לא ניתן טופס אכלוס, וכי היזמים הגישו בקשה לתוספת שתי דירות, על התוכנית המקורית שקיבלה אישור. "לאחר אישור השינוי, ובהתאם לבדיקת מחלקת פיקוח על הבנייה במקום יוחלט האם להוציא טופס 4 לאכלוס", נמסר מהעירייה.

האם ומתי צפויה, אם כן, "מקורות שליטה" להשלים את הבנייה? כרגע אין בשורות גדולות בעניין זה.

במכתב לבא כוחם של הדיירים שכתב רוני בן יהודה, מבעלי החברה, הוא טען כי מקורות שליטה מנהלת "מו"מ עם קבלן שישלים את העבודות. "יש היתכנות כלכלית לעסקה במודלים שונים, ולמעשה היינו על סף סיכום יותר מפעם אחת", נכתב במכתב, "אך לצערנו, לא הצלחנו להשלים את ההתקשרות". לפי כתב התביעה, קדם לכך מכתב לבא כוח הדיירים שבו כתב בן יהודה כי "בגלל מצב שוק הנדל"ן אנו מתקשים להשלים את המשימה".

לטענת העותרים, בן יהודה ושותפו שי תירוש, לכאורה "נהגו בתרמית... ולכל הפחות ברשלנות בכך שפעלו לגביית מלוא כספי התמורה בגין הדירות... תוך יצירת מצג שווא לפיו אין מניעה לאכלס את הדירות, וכי יש באפשרותם להשלים את יתרת העבודות בשטחים הציבוריים", לשון התביעה.

מחברת מקורות שליטה נמסר: "לצערנו עושים שימוש ציני בבית המשפט ובתקשורת על מנת להפעיל לחצים. הבניין מאושר וקיים עשרות שנים ומחובר כחוק לחשמל. הוא עבר הסבה חוקית למגורים, כך שאין כל דרישה בהיתר הבנייה להוצאה של טופס 4. השלמת כל העבודות בשטחים הציבוריים תיעשה עם השלמת תוספת הבנייה המתוכננת. יחד עם זאת, החברה נענתה לבקשת דיירים לקבל את הדירות על מנת להשכיר את הדירות במהירות, על פי שיקול דעתם. החברה ממשיכה לפעול על פי המודל שפיתחה במקומות נוספים בת"א".

"נקלעו לאחרונה לקשיים כספיים"

לפני חודש וחצי חשף "גלובס" כי מקורות שליטה מתקשה לעמוד בהוצאות הליך בוררות שהיא מנהלת עם רוכשי מגרשים בהרחבה של מושב צלפון. התביעה שהוגשה גבוהה מ-5 מיליון שקל, אולם בבקשה שהגישה החברה למוסד לבוררות בדבר הארכת מועד כתבי הטענות, הודתה החברה כי היא נמצאת בקשיים כספיים שאינם מאפשרים לה אף לעמוד בהליך הבוררות שהיקפו מאות אלפי שקלים בלבד.

"המבקשת וחברות קשורות אחרות ובכללן מקורות שליטה יועצים בע"מ, מקורות שליטה אחזקות בע"מ ונופי יהודה בע"מ נקלעו לאחרונה לקשיים כספיים. בשל קשיים אלה אין ביכולתה של המבקשת לשאת בהוצאות ניהול הבוררות ממקורותיה", נכתב בתשובת החברה למוסד הבוררות.

בתגובה לדברים מסר אז בן יהודה כי: "החברה פעלה ופועלת להשלמת כל הפרויקטים שלה בהצלחה".

בנוסף להרחבה בצלפון מעורבת החברה בהרחבות ביישובים תרום, נחם וכפר אוריה, וניהלה מגעים לביצוע הרחבה במושב סריגים. בתביעה שהגישו רוכשי המגרשים בצלפון, נטען כי מקורות שליטה הפרה לכאורה התחייבות לבנות בתי מגורים, התקשרה לכאורה במערכת הסכמים פסולה עם המושב וגבתה לכאורה כספים אסורים.