מסימני הפאניקה: תשואות אג"ח ארה"ב בשפל כל הזמנים

האם אנחנו מתקדמים לקראת משבר עמוק נוסף? ■ המשקיעים ממשיכים לנהור לעבר איגרות החוב האמריקניות - והתשואות עליהן בשפל כל הזמנים

האם אנחנו מתקדמים לקראת משבר עמוק נוסף? לאחר פרסום פרוטוקולי הריבית של ה'פד' אמש אשר היוו "איתות" נוסף למשקיעים כי הבנק המרכזי לא ישיק תוכנית רכישות אג"ח שלישית, ממשיכים המשקיעים לנהור לעבר איגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב - הנחשבות לנכס בטוח - ואלה נושאות היום (ה') תשואות בשפל כל הזמנים.

מחירי איגרות החוב האמריקניות ממשיכות לעלות היום, כאמור, בעוד התשואות עליהן ממשיכות לרדת: התשואות על האג"ח ל-10 שנים נסחרות בממוצע סביב 1.49% - קרוב מאד לתשואה הנמוכה ביותר שלהן בכל הזמנים, העומדת על 1.467%.

איגרות החוב האמריקניות ל-5 שנים נסחרות בתשואה של 1.54% (שפל כל הזמנים), בעוד גם תשואות האג"ח ל-30 שנה מתקרבות לשפל ונסחרות סביב 2.58% (רמת השפל נמדדה ב-2.54%).

המשקיעים מתבצרים כאמור בנכסים בטוחים לאחר פרסום פרוטוקולי הריבית של ה'פד', אשר חשפו אמש כי מרבית חברי ועידת השוק הפתוח של ה'פד' (FOMC) לא תומכים בתוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3), למרות תקוות המשקיעים כי יו"ר הבנק בן בננקי יכריז על אחת כזו, לאור הצפי להאטה בצמיחה ושוק התעסוקה המקרטע בארה"ב.

למה זה קורה? העלייה במחירי האג"ח (והירידה הנגזרת התשואות) נובעת בעיקר מחשש המשקיעים מהמשך ההאטה בארה"ב, כמו גם מהתפתחויות שלילות מכיוון אירופה שם תשואות האג"ח הספרדיות נסחרות סביב רף ה-7% המדאיג.

עקב כך המשקיעים, כך נראה, מבכרים "להתבצר" באג"ח הממשלתיות בארה"ב, הנחשבות עדיין לנכס בטוח - ולפיכך נהירה של משקיעים אליהן מעידה על פחד מכניסה למיתון וחשש מהמשך הירידות. זאת, בדומה לחודש אוגוסט 2011 לאחר הורדת דירוג האשראי לארה"ב, אז רשמו מחירי האג"ח של ממשלת ארה"ב עלייה של 2.8% - השיעור הגבוה ביותר מאז דצמבר 2008 (שלהי משבר הסאב-פריים).