קבלן גדול: "כמה אפשר לחכות לירידה במחירי הדירות?"

טל הרשקוביץ, מנכ"ל תדהר בנייה: "אני לא חושב שהמחאה המחודשת תביא לירידה במכירות הדירות - אנשים ישבו שנה על הגדר וזהו, ועכשיו מתחילים לחזור לקנות" ■ ייתכן שנראה הוזלות של כמה אלפי שקלים במחיר דירה. לא יותר"

מי שבונה 2,000 דירות ומוסר מפתח לכ-1,000 דירות בשנה הוא ססמוגרף רגיש למה שקורה בענף. טל הרשקוביץ, מנכ"ל תדהר בנייה מזה ארבע שנים, מביט על התחום ממעוף הציפור והוא אינו רגוע.

הרשקוביץ, שהגיע לחברה כמהנדס צעיר לפני 15 שנים וצמח עד כיסא המנכ"ל, ראה כבר הכול: עליות, ירידות, תזוזות ביחס לעובדים זרים וישראלים, שינויים בהיקפי בנייה ובמגמות, שחלקן התבססו וחלקן חלפו כעננה. "הענף היום מתוח עד לקצה", אומר הרשקוביץ, "אנחנו עומדים מול מחסור במשאבים, מחאה חברתית שהשפיעה על הענף ומחסור חמור בכוח אדם, זה כך בדרג עובדי כפיים וגם בדרג המקצועות הניהוליים".

- בשבוע שעבר בישר משרד השיכון כי מכסת העובדים הפלסטינים לענף תוגדל.

"אישור הכנסת פלסטינים חשוב, אך לא ישפר את המצב במידה ניכרת. זה יסייע באזורים שקרובים לגדה אבל לא יפתור את הבעיה בכל הארץ. העובדים הזרים עדיפים על הפלסטינים כי הם עובדים יותר - גם שתי משמרות אם צריך. המחיר של הזרים התייקר, ועדיין הם היחידים שיכולים לתת את התפוקה. עובדים זרים הם הפתרון לטווח הקצר אבל עובדים ישראלים הם הפתרון האמיתי היחיד לטווח הארוך".

- אתה מכיר את הטענה, גם של אנשי נדל"ן, שישראלי לעולם לא יעבוד בבניין.

"פעם זה היה נכון, ישראלים בכלל לא רצו להסתכל על התחום. המשכורת הייתה נמוכה וגם התנאים. עכשיו המצב השתנה. לנו יש קבוצת עובדים ישראלים, בוגרי ההכשרה למקצועות הרטובים שעובדים ועובדים טוב. זה אומנם דורש מאמץ והשקעה אבל זה הפתרון".

- למרות הביקורות מבית, באוצר מתכננים להקים קרן מכספי המע"מ של ערבות חוק המכר, שתספק אשראי לענף. עד כמה זה ישפיע על השוק?

"זו החלטה חשובה - זה יאפשר לבנקים לתת יותר מימון, ולשחרר פרויקטים שהיו גבוליים או להוריד קצת את דרישות הסף מקבלנים, אבל היא לא תשנה את המפה מקצה לקצה. לגבי המחירים, ייתכן שנראה השפעה בשוליים שתתבטא בכמה אלפי שקלים במחיר דירה. לא יותר מזה".

- מהן בכל זאת השפעות המחאה מהקיץ שעבר בשטח?

"יש מגמה של רוכשים לחפש דירות קטנות יותר ולהתרחק קצת מאזורי הביקוש. אנחנו מתחילים לראות יותר דירות קטנות בנות 3 חדרים בתכנון, יותר דירות בכל קומה, בהחלט יותר ממה שראינו לפני שנה ושנתיים. עם זאת, אין לדעת אם זו מגמה שתימשך, אולי זו רק אופנה חולפת כמו הלופטים שהיו להיט לתקופה קצרה".

- המחאה החוזרת תגרור שוב ירידה במכירות?

"אני לא חושב שזה ישפיע הפעם באותו אופן. אנשים כבר ישבו שנה על הגדר וזהו, הבינו שההשפעה של המחאה על מחירי הדירות מיצתה את עצמה. כמה אפשר לחכות לירידת מחירים? אז עכשיו מתחילים לחזור לקנות. אני סבור שהמחאה לא השפיעה על מחירי דירות חדשות, אלא על מחירי דירות מיד שנייה".