ועדת השרים: תוכניות בנייה בחוף ימומשו לאחר בחינה מחדש

תיקון לחוק החופים שאושר היום בוועדת השרים לענייני חקיקה: תוכניות שאושרו לפני חוק החופים ב-2004, המגביל את הבנייה סמוך לקו החוף, לא יוכלו להתממש לכדי בנייה באופן אוטומטי

תוכניות שאושרו לפני חוק החופים ב-2004, המגביל את הבנייה סמוך לקו החוף, לא יוכלו להתממש לכדי בנייה באופן אוטומטי, כך קובע תיקון לחוק החופים שאושר היום בוועדת השרים לענייני חקיקה ויעבור לקריאה טרומית בכנסת.

משמעות התיקון, ביוזמת ח"כ דב חנין (חד"ש) והפורום הישראלי לשמירה על החופים, הינה שעשרות תוכניות בנייה על קו החוף שאושרו לפני שאושר חוק החופים ב-2004, אך טרם מומשו, ייבחנו מחדש ע"י ועדות התכנון, ובנייתן לא תאושר אוטומטית.

מטרת הצעת החוק היתה למנוע מימוש תוכניות בנייה ישנות בחופי הים התיכון, ים סוף וים כנרת. בהצעה נקבע שהיתר בנייה שיתבקש מכוח תוכנית שחלפו שמונה שנים מיום שניתן לה תוקף, יהיה כפוף לבחינה נוספת של הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחו"ף) של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. הצעת החוק מכוונת לצמצום ולמניעת הנזק שבביצוע תוכניות ישנות.

"צעד משמעותי בהגנת החופים"

חוק הסביבה החופית שנחקק ב-2004 קובע שהחל מרגע חקיקתו בלבד, כל בנייה בסביבה החופית עד למרחק של 300 מטר, תתאפשר רק לאחר אישור הוולחו"ף. בשנים האחרונות התעורר זעם ציבורי על תוכניות שאושרו לפני חקיקת חוק החופים ועמדו להתבצע אחריו, כמו כפר הנופש בפלמחים, כפר הנופש בחוף בצת ופרויקט המלונאות בכנרת של אלביט תיירות שבשליטת מוטי זיסר, הכרוכה בייבוש שטח מהכנרת.

מוועדת השרים לענייני חקיקה נמסר כי הצעת התיקון לחוק עברה את אישור הוועדה היום וכי הוועדה תתמוך בה בקריאה טרומית בכנסת.

חנין ציין כי העברת התיקון לחוק היא "צעד משמעותי בהגנת חופי ישראל מפני יוזמות נדל"ניסטיות המאיימות לכרסם במעט החופים שנותרו לנו. במקום להיאבק בכל פעם בנפרד: בפלמחים, בבצת, בנחשולים, בחוף דור ובניצנים - החוק ייצור פתרון רוחבי ומקצועי נכון".

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, תמך בהצעה: "מעט מאוד שטחי חוף נותרו להנאת הציבור ואין כל סיבה להמשיך ולחסום אותם במפלצות בטון".

ירדן שני רוקמן, רכזת הפורום הישראלי לשמירה על החופים, ציינה: "התיקון שעבר היום הוא נדבך חשוב ביותר ביכולתנו לשמור על החופים פתוחים ונגישים לציבור. חופי הים הם אוצר לאומי ויש להקפיד לשמור עליו בצורתו הטבעית לרווחתנו ולרווחת הדורות הבאים".