כץ תוקף את שטייניץ: "העלאת גיל הפרישה בשבת תרבות?"

האוצר מתכנן להכניס את העלאת גיל הפרישה לחוק ההסדרים הקרוב ■ בכירים באוצר: "אין עדיין החלטות, אבל לא יהיה מנוס"

העלאת גיל הפרישה תיכלל בחוק ההסדרים ל-2013. כך העריכו היום (א') בכירים במשרד האוצר. בשבת התייחס שר האוצר, יובל שטייניץ, לסוגיה ואמר כי יש צורך בהעלאת גיל הפרישה. עוד נודע ל"גלובס", כי מדובר לא רק על העלאת גיל הפרישה של נשים - העומד עתה על 62 וצפוי להתחיל לעלות ל-67 החל ב-2017, אלא גם של גברים - לגיל 70.

בכירים במשרד האוצר הבהירו, כי עדיין לא התקבלה החלטה סופית בעניין זה, כמו בכל סוגיה אחרת שקשורה בתוכנית הכלכלית ל-2013. עם זאת אמרו הבכירים כי "כי אין מנוס מהעלאת גיל הפרישה. לא רק אנחנו אומרים זאת, אלא גם בנק ישראל, הארגונים הכלכליים הבינלאומיים (ה-IMF וה-OECD), סוכנויות הדירוג ו'ועדת ניסן', ועדה שהייתה מורכבת מבכירים מכל המשרדים". בכירים אחרים באוצר סבורים כי יש להמתין עם המהלך עד לאחר הבחירות הכלליות, ועתה להתרכז בסוגיות פיסקליות נטו, כלומר בקיצוצים ובמסים.

סוגיית התארכות תוחלת החיים מדאיגה מאוד את האוצר, כמו גם ממשלות אחרות בעולם, כשברור שמבנה העולם הפנסיוני הנוכחי אינו מותאם דיו לאופק חיים של עשרות שנים בפנסיה ויש לפעול לקיצורו (העלאת גיל הפרישה), או להגדלת שיעורי החיסכון (למשל, הפיכת קרנות ההשתלמות לחיסכון פנסיוני או הגדלת שיעורי ההפרשה לפנסיה במהלך חיי העבודה) - או שניהם.

כפועל יוצא מהדאגה, באוצר מובילים בימים אלה שינוי מהותי בשוק החיסכון הפנסיוני, שבמסגרתו תיאסר הבטחת מקדם תוחלת חיים למבוטחים צעירים כחלק מהחיסכון בביטוחי המנהלים.

באוצר הסבירו, כי לעלייה בתוחלת החיים יש השלכות מרחיקות לכת על שוק העבודה, על יחס התלות (מספר הצעירים עובדים ביחס לפנסיונרים), על יכולת המדינה לשלם קצבאות זקנה בטווח הארוך, ואשר על כן - על האיתנות של המוסד לביטוח הלאומי, ועל יציבות המשק כולו בטווח הארוך.

"שליפה מהמותן"

"אם רוצים לעשות כזה מהלך, הכתובת איננה שבת תרבות בכפר סבא. זו שליפה מהמותן. ככה עושים ברפובליקת בננות. מה שהוא (שטייניץ - א.פ) עשה זה לא רציני ולא בסדר. שיבוא למוסדות המקובלים, כמו הכנסת, ושיגיד מה רוצה ונדבר בצורה מסודרת. אלו שבאו לשבת תרבות יתנו לו פתרון? אפילו בישיבת סיעה הוא לא מדבר?" כך אמר היום ח"כ חיים כץ(הליכוד), יו''ר הוועדה לעבודה ורווחה של הכנסת בשיחה עם "גלובס" בתגובה ליוזמה של שר האוצר, עמיתו למפלגה.

לדברי כץ, אין שום סיבה כלכלית למהלך משום ש"אין גירעונות בקרנות הפנסיה הוותיקות, ובוודאי שהקופות החדשות מאוזנות אקטוארית. מה הסיפור? הוא לא רוצה לשלם ביטוח לאומי. אז שיגיד במפורש: 'אנו לא רוצים לשלם, לא רוצים שאותם זקנים יקבלו, נפגע בחלשים ונעמיק את העוני'. רק שיגיד את האמת. למה להתייחס לציבור כמטומטם?"

יו''ר הוועדה לעבודה ורווחה הוסיף ואמר בשיחה עם "גלובס" כי "אם הכוונה שלו (של שטייניץ - א.פ) היא להבטיח מינימום פנסיה, שיחזור לרכוש אג''ח מיועדות, ויפסיק לשלוח אותנו להמר בבורסה". כמו כן, כץ ציין כי גיל הפרישה של גברים בישראל נמנה עם הגבהים בעולם המערבי, וסיכם: "זו לא הדרך להעלות גיל פרישה. קודם כל, מקימים ועדה ולא ועדה מטעם, שמסמנת בעיגול את המטרה ואחרי כן מתחילה לשבת".

נזכיר, כי כץ אחראי לאי-מימוש מסקנות "ועדת ניסן" בנושא גיל הפרישה של נשים, בראשות הממונה על התקציבים לשעבר, ד''ר אודי ניסן, אשר המליצה להשוות בהדרגתיות את גיל הפרישה בין גברים לנשים, קרי, העלאת גיל הפרישה של נשים מ-62 ל-67. ההמלצה זכתה להתנגדות גורפת מחברי ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ובסופו של דבר נאלצו פקידי האוצר להתקפל ונקבע כי העלאת גיל הפרישה תהיה הדרגתית יותר, ותחל 5 שנים מאוחר יותר, רק ב-2017 ולא ב-2012 - כפי שתוכנן מראש.

גיל הפרישה
 גיל הפרישה