איך תגיב הזכיינית קשת למיזוג אפשרי בין ערוץ 10 ורשת?

הערכות: קשת לא תאפשר לזכיינית הממוזגת יום אחד של חסד - לא בהתנהלות מול המפרסמים, לא בפרוגרמינג של כל ערוציה ובטח שלא מול הרגולטור

שאיפות אסטרטגיות בלבד

אי-אפשר לנתק את הדוח שנחשף אמש (ג') ב"גלובס" על המספרים מאחורי מיזוג אפשרי בין ערוץ 10 לרשת, ממה שקורה מסביב בימים אלה ממש. יש קשר ישיר בין הדברים.

לא צריך להיות יועץ רב ניסיון וידע כמו שלי תשובה בכדי להבין שמונופול של ערוץ אחד הוא ערובה להצלחה כלכלית גדולה יותר משני ערוצים מתחרים. ואולם הניתוח שהציגו תשובה וחברת טריגר פורסייט בדוח שהוזמן על-ידי רשת והוצג למשקיע המיועד יעקב אגם, מגלם בתוכו בעיקר את השאיפות האסטרטגיות של השחקנים בשוק ופחות מהווה מסמך בר-מימוש.

תחרות מול קשת - היום ובעתיד

המסמך של רשת קורא לערוץ 10 להתמזג לתוכו. הוא מלא במספרים שהעבירה הנהלת רשת לחברת טריגר פורסייט, ולכן יש להניח (וגורמים בתעשיית התקשורת מאשרים זאת) כי המספרים מעט מיופים.

החולשה של ערוץ 10 בימים אלה היא הזדמנות מצוינת בעבור רשת להביא לתוכה משקיעים מוצלחים כמו רון לאודר ותכנים לא רעים כמו "הישרדות" - ומעל לכל לנסות ולנטרל את התחרות המשנית שהיא מתמודדת עמה.

אבל זו באמת תחרות משנית? ערוץ 10 הרי מביס את רשת כמעט בכל אחד מימי השידור שלה. ובכן, רייטינג הוא ממש לא הסיפור פה. ברשת מבינים היטב כי התחרות האמיתית המשמעותית - וזו שבאמת יכולה לחסל אותה - היא זו מול קשת, היום ובעתיד. התחרות הזו היא זו שגם יכולה להפוך את כל המיזוג הזה לפיאסקו אחד גדול.

המפץ הגדול בפתח

ולחיבור בין הדוח למציאות. בימים האחרונים קרו שני דברים - רשת גררה את קשת ואת כל בכירי תעשיית התקשורת לדיון בוועדת הכלכלה כדי לדון בהתמודדות של הזכיינית עם ערוץ 20 ועם ערוץ 24. במקביל, קשת עתרה לבג"ץ נגד המדינה על אי-גביית חובות מרשת ומערוץ 10.

הכפפות במאבק הדי סולידי עד כה בין שתי הזכייניות הוסרו סופית, משום שכולם מרגישים שמפץ גדול עומד בפתח. אלה יכולים להיות הרישיונות שיציבו את שתי הזכייניות האחת מול השנייה, וזה עשוי להיות מיזוג של כל אחת מהן עם ערוץ 10, וכן, גם האחת עם השנייה.

כך או אחרת, אל המפץ הגדול הזה, 3 הזכייניות חייבות להגיע במטרה אחת ויחידה - ששתי האחרות יוחלשו עד כמה שאפשר. הרגולטור או המחוקק הם רק כלי נשק אחד בדרך למטרה זו.

לא יהיה יום אחד של חסד

התוכנית של רשת, אם כן, אינה כוללת רק את המסמך של טריגר פורסייט, יש לה נדבך נוסף - הטיפול ביריב העיקרי.

קשת היא גורם המפתח במיזוג בין 10 לרשת. כבר עכשיו אלה לא באמת כוחות. הרייטינג של קשת גבוה משמעותית משל רשת, וכך גם הכוח שלה בשוק. זה לא בהכרח צפוי להשתנות. טריגר חוזים שוק של 1.37 מיליארד שקל שיתחלק בין שתי זכייניות בלבד עד לשנת 2015 וייטיב עם הצדדים הנותרים בשוק.

אך הפקטור העיקרי שלשלי תשובה היה קשה לחזות הוא התגובה של קשת. הזכיינית המובילה, המתחרה האגרסיבית, לא תאפשר לזכיינית הממוזגת יום אחד של חסד - לא בהתנהלות מול המפרסמים, לא בפרוגרמינג (של כל ערוציה) ובטח שלא מול הרגולטור.

כך שעד הרישיונות של 2015, יהיה ברור שגם אם אתה לא עומד בחום התחרות - עדיף שלא להפעיל את המיזוג.