ההאטה מתפשטת: יותר מחוזות של ה'פד' דיווחו על האטה

על פי ספר הבז', המודד את הפעילות הכלכלית ב-12 מחוזות הפדרל ריזרב, 3 מחוזות דיווחו על האטה, לעומת מחוז אחד בלבד בחודש הקודם ■ ההאטה מתרכזת בעיקר בחוף המזרחי ■ מרבית המחוזות - התרחבות "צנועה עד מתונה"

הצמיחה האטה בחודש יוני ובתחילת יולי בשלושה מתוך 12 מחוזות הפדרל ריזרב בארה"ב, כך עולה מספר הבז', דוח הבנק המרכזי האמריקני המודד את הפעילות הכלכלית ברחבי המדינה.

מדובר בהחרפה של ההאטה, אם משווים את הדיווח הנוכחי לדיווח הקודם - אז רק מחוז אחד דיווח על האטה. ההאטה מתרכזת בעיקר בחוף המזרחי, כאשר סניפי ה'פד' בניו יורק, פילדלפיה וקליבלנד הם אלו שדיווחו על הפעילות החלשה.

מרבית המחוזות דיווחו על התרחבות "צנועה עד מתונה". מדובר בניסוח מדאיג יותר מאשר הקודם, אז ההתרחבות הייתה "מתונה".

באשר לסקטורים השונים - דיווחים חיוביים היו בנוגע לשוק הדיור ברחבי המדינה, אולם נאמר כי הייצור התעשייתי התרחב לאט. לחץ המשכורות, מרכיב חיוני באינפלציה, נשאר מתון. הקבלה לעבודה הייתה "פושרת" בתקופה המדוברת, כך לפי הדוח.

היום ואתמול נשא יו"ר ה'פד' בן ברננקי דברים בפני הסנאט, ואמר, בין היתר, כי הבנק המרכזי "מוכן לפעול" בראי ההאטה הכלכלית במדינה - קרי, אם ההרעה בכלכלת ארה"ב תימשך, ה'פד' עשוי להשיק תוכנית הקלה כמותית שלישית (QE3) במטרה להאיץ את הצמיחה במדינה. באשר לצמיחה בארה"ב ולשוק התעסוקה, המשפיעים אלה על אלה, ציין ברננקי כי "קצב הצמיחה בארה"ב איטי באופן מתסכל", וכן כי הוא רואה "סימנים מתונים של שיפור בשוק הדיור האמריקני".

עוד אמר ברננקי כי רמת האינפלציה במשק האמריקני לא צפויה לעלות מעל רף היעד של ה'פד' - ברמה של 2%. "הירידה החדה במחירי הנפט בחודשים האחרונים צפויה למתן את האינפלציה", אמר ברננקי בעדותו, והוסיף בשנית כי "הפדרל ריזרב מוכן לנקוט בצעדים נוספים כדי לתמרץ את הכלכלה המקומית". לפי תחזיות ה'פד', האינפלציה בארה"ב צפוי לעמוד על רמה של 1.2% עד 1.7% בשנה, לעומת יעד ה'פד' לאינפלציה ברמה של 2%.