יו"ר סניף של ה'פד' מסביר: כך יש לבצע הקלה כמותית

יו"ר שלוחת ה'פד' בסן פרנסיסקו, ג'ון וויליאמס, קורא למדיניות מקלה, ומסביר כי יש לבצע רכישה של בטחונות מגובי משכנתאות, במסגרת תוכנית שלא תוגבל לסכום מסויים

בשבוע הבא שוב תפגש ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב, והדיבורים על מדיניות מרחיבה שוב על השולחן, במיוחד לאור דבריו של יו"ר ה'פד' ברננקי בשבוע שעבר אז אמר כי ה'פד' "מוכן לפעול" ועל רקע ספר הבז' האחרון שסיכם היטב את התפשטות ההאטה בכלכלת ארה"ב.

על רקע דברים אלה אמר היום (ב') יו"ר שלוחת ה'פד' בסן פרנסיסקו, ג'ון וויליאמס, לעיתון פייננשל טיימס כי ארה"ב לא תוכל להתקדם הרבה בהורדת שיעור האבטלה הגבוה לפני 2014, אלא אם ה'פד' יקל עוד את המדיניות.

וויליאמס הוא חבר מצביע בועידת השוק הפתוח, המחליטה על הריבית כל חודש. הריבית צפויה להשאר ברמה אפסית עד שלהי 2014, לפחות על פי דבריו של ברננקי, אולם לפי פרוטוקולי הדיונים בחודשים האחרונים, נראה שיש מגמה גוברת של תמיכה בהקלה כמותית נוספת בקרב החברים בה.

שיעור האבטלה עומד זה חודשים ארוכים על מעל 8%, כאשר מספר המשרות החדשות שמתווספות לשוק העבודה על חודש לא עונה על המטרה.

בראיון חוזה וויליאמס כי אם לא תתבצע פעולה נוספת, לא תהיה התקדמות בשוק העבודה במהלך 18 החודשים הבאים. עם זאת, הוא לא קרא ישירות למהלך של ה'פד', ואמר כי הוא "חושב שהטיעון נגד פעולה נוספת נוגע בשאלה של חוסר הוודאות בנוגע להשפעות, העלויות והיתרונות של זה".

וויליאמס מזהיר מפני סיכונים ריציניים לכלכלת ארה"ב מכיוון גוש האירו, "הצוק הפיסקלי" המתקרב בדמות הגדלת המסים והקיצוצים והסכנות מההאטה הגלובאלית. אם ה'פד' אכן ישיק תוכנית נוספת של הקלה כמותית (QE3), וויליאמס מאמין כי רכישה של בטחונות מגובי משכנתאות עדיפה על פני אג"ח ממשלתיות, שכן תהיה להן השפעה גדולה יותר על התנאים הפיננסיים. "יש הרבה יותר שאפשר לקנות בלי להתערב בצורה של השוק", אמר וויליאמס.

עוד ציין וויליאמס כי עדיפה תוכנית הקלה כמותית ללא קצה מוגדר כמו תוכנית ה-QE2 שהוגבלה ל-600 מיליארד דולר בנובמבר 2011, אלא תוכנית מותאמת לתנאי השוק.