אתנחתא רגולטורית: פירוק הטריפל של הוט נדחה

משרד התקשורת החליט לתת עדיפות להקמת השוק הסיטונאי - מה שייתר את הצורך בעריכת שימוע להוט בעניין פירוק חבילת הטריפל שלה

חברת הוט מקבלת מרחב נשימה ממשרד התקשורת, בעקבות מה שמסתמן כדחייה בהחלטה לבחון אפשרות לפרק לה את חבילת הטריפל.

שר התקשורת משה כחלון הסכים להכניס למסמך המדיניות המסדיר את מבנה התחרות בשוק הקווי הוראה הקובעת כי הטריפל של הוט ייבחן מחדש, ואולם מבדיקה שערך "גלובס" מסתבר כי מאז פרסום המדיניות בתחילת מאי ועד היום, החליט המשרד לא להוציא שימוע בנושא אלא לתת עדיפות להקמתו של השוק הסיטונאי - מה שייתר את הצורך בעריכת שימוע לחברת הוט בעניין פירוק חבילת הטריפל שלה.

ההחלטה של כחלון לטפל בסוגיית הטריפל של הוט, בהיותה החברה היחידה בשוק התקשורת שמותר לה לשווק חבילה משולשת של טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה במחיר אחד, באה בעקבות לחצים של פרטנר וסלקום וגם בזק, שטענו, כל אחת מסיבותיה היא, כי לא מתקבל על הדעת שהוט תמשיך ליהנות מפריבילגיה רגולטורית על פני כל השחקנים בשוק.

עמדתו של סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת, הרן לבאות, הייתה שיש לנצל את שעת הכושר של אימוץ מסמך המדיניות, ולחשוב האם זה נכון לאפשר להוט להמשיך ולמנף את כוחה המונופוליסטי בתחום הטלוויזיה לטובת שיווק חבילה שרק היא מסוגלת למכור, בטרם הוקמו קבוצות תקשורת ובטרם נכנס השוק הסיטונאי החדש לפעולה - שוק שבמסגרתו אמורה הוט לאפשר שימוש ברשת הקווית שלה לטובת מתחרותיה במחירים מוזלים.

נסביר כי במצב שבו השוק הסיטונאי מתרומם, ממילא השוק עובר למבנה של 4 קבוצות תקשורת גדולות שמספקות את כלל השירותים ללקוח הסופי, ולכן הבעיה עם הטריפל של הוט נעלמת.

תמונת המצב נכון לעכשיו היא שהוט רחוקה מאד מסיכומים עם פרטנר וסלקום לגבי שימוש ברשת שלה, כלומר לגבי מיסודו של השוק הסיטונאי על גבי הרשת שלה, אך מנגד אין עליה שום תמריץ או איום לעשות זאת ולהגיע לסיכומים עימן, שכן המשרד כאמור אינו מתכוון לעסוק כרגע בסוגיית פירוק חבילת הטריפל שלה.

יוצא אם כך שהוט מקבלת אתנחתא רגולטורית בדמות דחייה בטיפול בטריפל שלה, שמהווה את האמצעי לקידום מכירות החזק ביותר שנמצא ברשותה, ולעומת זאת, השוק הסיטונאי עבור פרטנר וסלקום מתקדם בעצלתיים, והפערים בין הצדדים - בזק והוט מצד אחד וסלקום ופרטנר מצד שני - מאד משמעותיים.

גורם בכיר במשרד התקשורת אמר ל"גלובס" כי כרגע סדר העדיפות מכתיב טיפול בסוגיות אחרות העומדות לפתחו של המשרד, כמו הקמת השוק הסיטונאי והסדרת מחירי השימוש בתשתיות בזק והוט. הוא הסביר כי כרגע לא ניתן להקצות משאבים לטיפול בסוגיה, שכאמור ממילא אמורה להיפתר ברגע שיוקם שוק סיטונאי.