שטייניץ: "החלשים לא משלמים מסים ישירים בכלל"

צפו בראיון של שר האוצר לחגי גולן בתוכנית "בארבע עיניים" ■ מגלה: האוצר הזדרז להעביר את הקיצוצים והעלאות המסים מחשש להורדת דירוג האשראי בקרוב ■ מבטיח: "נצמצם את ההון השחור מ-22% ל-10%, כמו בארה"ב"

משרד האוצר הזדרז להעביר את חבילת הקיצוצים והעלאות המסים על מנת להימנע מהורדה קרובה בדירוג האשראי של ישראל - כך מגלה שר האוצר יובל שטייניץ בראיון לחגי גולן בתוכנית "בארבע עיניים", בגלובס TV.

"חיוני היה לעשות את זה עכשיו, אחרת הריביות של ישראל היו עולות, היינו משלמים מיליארדים בשנה הקרובה על חשבון דברים אחרים ותוך מספר שבועות דירוג האשראי היה יורד", אומר שטייניץ בראיון. "אם חס וחלילה נגלה חוסר אחריות ונתחיל ליפול, מאחר שכולם יודעים שלנו אין רשת ביטחון - לנו אין בן ברננקי או מריו דרגי שיכולים לתת לנו מאות מיליארדי דולרים או אירו כמו ליוון וספרד - הנפילה שלנו יכולה להיות יותר מהירה".

- אז הסיבה המרכזית לצעדים שנעשו הייתה חשש מהורדת הדירוג של ישראל בשווקים הבינלאומיים על ידי חברות הדירוג

"ודאי... שלא יקרה לנו מה שקרה לספרד. ההתרסקות של ספרד התחילה בזה שהם קבעו יעד גירעון, אבל הממשלה והפרלמנט הספרדי לא אישרו את הצעדים שנועדו לעמוד בו".

- למה לא הלכתם על ביטול פטורים? אנחנו יודעים שיש כל שנה 40 מיליארד שקל שמתחבאים בכל מיני מקומות

"אתה יודע את עמדתי. אני בעד ביטול המע"מ על פירות וירקות. זה יוצר גם המון הון שחור מסביב, המון העלמות מס. רציתי לבטל את זה. לצערי, זה אחד הדברים הבודדים שרציתי לקדם ולא הצלחתי".

שטייניץ מדבר בהרבה על המלחמה בהון השחור ואמר: "אנחנו נותנים בפעם הראשונה לרשות המסים שיניים וציפורניים לגבות מסים, להילחם בהעלמות המס בצורה אגרסיבית בצורה כזו שתוך מספר שנים נוכל לצמצם את ההון השחור ממימדים של 22% שזה מימדים של דרום אירופה, של איטליה, ספרד ויוון, למימדים של 10%-11% שזה מימדים של מדינות מתוקנות כמו גרמניה, בריטניה, ארה"ב. זו חלוקה אמיתית בנטל, בשוויון - שאתה לוקח את המס גם מאלה שהעלימו מיסים עד היום".

- איך שלא נסתכל ואיך שלא נהפוך את זה, נתניהו בעצם חזר בו ממתווה שהוא דגל בו לאורך שנים, של הפחתת מסים; הוא בעצם עושה 'אחורה פנה' בתפיסה. אתה מסכים איתי?

"מאז שנתניהו היה שר אוצר הוא התחיל בתהליך של הורדת מסים שנמשך גם אחריו במתווה רב-שנתי. המסים הישירים על מעמד הביניים ירדו מאוד, עד כדי כך שהחלשים ומעמד הביניים הנמוך לא משלמים מסים בכלל. מעמד הביניים הגבוה משלם מסים מהנמוכים בעולם המערבי.

"אני לא זוכר בדיוק את המספרים, אבל מאז 2005 עד היום, המס הישיר על אלה שמרוויחים 20 אלף, או 30 אלף, ירד ב-8% ועכשיו הוסיפו 1%, כלומר אחרי ירידה של 8% הוסיפו 1%, אז זה ירד ב-7%. יש פה תיקון שנובע מהמצב; הוא לא שינוי כיוון, הוא תיקון. ומה אומרים לראש הממשלה? קודם כל בא קול המחאה ואיתם חלק מהכלכלנים שתמכו במחאה ואמרו שאסור להוריד מסים כי צריך להגדיל את השירותים ולתת לציבור יותר. עכשיו כשראש הממשלה מעלה מסים ב-1% מתנפלים עליו ואומרים לו 'למה אתה מעלה מיסים?'".

צפו בראיון המלא בו מדבר שטייניץ על הבחירות הקרבות, ההתאהבות בתפקיד שר האוצר, רלוונטיות התקציב הדו-שנתי והאפשרות שאולי המדינה תזדקק לחבילה פיסקאלית נוספת של קיצוצים והעלאות מסים