פישר: "יש הסתברות לא קטנה למיתון חמור באירופה"

(עדכון) - נגיד בנק ישראל לא רואה את האור בקצה המנהרה: "היצוא שלנו יהיה חלש בשנה הבאה, וגם כמה שנים אחר-כך" ■ שטייניץ: שלא נהיה כמו ספרד ■ שלי יחימוביץ': "או שאתם לא אומרים אמת או שאתם לא יודעים"

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר ושר האוצר יובל שטייניץ מגיעים היום (ד') לדיון בוועדת הכספים בנושא העלאות המסים והקיצוצים בתקציב, כחלק מה"חבילה הפיסקאלית" שנועדה להתמודד על הגירעון התקציבי. שטייניץ חזר על קריאתו כי יש צורך בקיצוצים ובהעלאות המסים כדי להימנע מגורל דומה לזה של ספרד, ואילו פישר אמר שגישת ה'יהיה בסדר' מסוכנת מאוד למשק. אתר "גלובס" מעביר את הדיון בשידור חי.

"לא אהבתי מה שהיה כתוב בעיתונים; שר האוצר לא דחה את העלאת המע"מ כי אני לחצתי; אנו עובדים עם שר האוצר יחד, יש בינינו דיאלוג מבורך", אמר יו"ר הוועדה משה גפני בתחילת הדיון. "שר האוצר החליט על צעדים. צריכים להתמודד עם הדבר הזה ואם נעשה שינויים - נעשה אותם בהסכמה. אני נגד כל פעולה חד-צדדית של הממשלה. הדיון חייב להתקיים כאן".

שטייניץ ציין כי "ההאטה משפיעה עלינו. אנחנו עדיין צומחים בקצב גבוה ועדיין מייצרים הכי הרבה מקומות עבודה, אך מבחינת הכנסות המדינה - הן נמוכות מהתחזיות. לכן הצורך בתיקון, גם ביעד הגירעון אך גם בהכנסות. זו חובתנו המיידית למשקיעים ולחברות דירוג אשראי. זה קשה אך זה לטובת מדינת ישראל. בספרד, בגלל התעלמות ופופוליזם לא עשו זאת וזה פגע קשות".

מיד לאחר שטייניץ החל פישר לשאת דברים ודיבר על חולשת הכלכלה: "אנחנו רואים את תחזיות הצמיחה של ארה"ב ב-2% בלבד. אירופה במיתון ובשנה הבא תהיה התאוששות מאוד חלשה. השווקים המתעוררים במצב קצת יותר טוב. הסחר העולמי צומח אך בקצב איטי. היצוא שלנו יהיה חלש בשנה הבאה, וגם כמה שנים אחר כך".

פישר אמר בדיון שכבר היום ישראל משלמת 4% מהתוצר מדי שנה על ריביות של אג"ח שהונפקו בעבר, וציין כי הפחתת הגירעון תפחית את הריביות הללו. "זה בערך 40 מיליארד שקל; עם הכסף הזה אפשר לעשות הרבה דברים ולכן אסור לתת לריבית לעלות", אמר הנגיד.

בהמשך דיבר פישר על 2 תרחישים לגבי משבר החוב באירופה: "או שאירופה תתמודד או שהיא תתמוטט ומדינות יתחילו לפרוש - וזה יכול לקרות. אנו לא יכולים לדעת מה יקרה במקרה השני; ייתכן כי זה יהיה מלווה במשבר פיננסי. יש כאלה שמדברים על ליהמן ברדרס 2. אני לא יודע והדבר היחיד שאני יודע הוא שאני לא יודע. לכן, אנו חייבים להיערך. המשק חייב להיות מוכן לפני, ולא אחרי. אנו חייבים לשמור על היציבות הפיננסית וגם על היציבות הפיסקאלית ועל התקציב".

פישר תקף את הקריאות להגדלת הגירעון ואמר: "חברים, כבר הגדלנו את הגירעון. זה מגדיל את הנטל לדורות הבאים. אני חשבתי שצריך לעצור ב-2.5%. חיוני שנעמוד ב-3% ולא נתחיל להתבלבל. הגירעון ב-2013 יעמוד על 4.5% תמ"ג אם נעמוד על כלל ההוצאה אך לא נעלה מסים; נגיע לגירעון של 6.5 תמ''ג אם לא נעלה מסים וגם לא נטפל בצד ההוצאה. גירעון של 6% תמ''ג עם צמיחה של 3% זה מצב של גירעון מבני.

"חייבים לטפל בבעיה. איך? יש גישה של 'יהיה בסדר'. אם נהיה במשבר ונצטרך לעלות מסים - אז זה יהיה רע. לא מעלים מסים במיתון. התגובה חייבת לבוא עכשיו כשאין כאן מיתון ויש צמיחה. אז 'יהיה בסדר' זה לא טוב כי לא יהיה בסדר. הגישה שנייה היא להכיר בעובדות. העובדות הן שהמצב לא נראה טוב. יש הסתברות לא קטנה למיתון חמור באירופה ואם זה יקרה זה ישפיע עלינו".

הנגיד קרא להעביר את החבילה הפיסקאלית ולהתמקד במיוחד בסוגיית הרווחים הכלואים והעמקת הגבייה, והזהיר: "אם הכסף לא יגיע נצטרך לנקוט צעדים נוספים. קל מאוד להגיד 'יהיה בסדר', בעיקר לפני בחירות, אבל זה מאוד אחראי לטפל בבעיה עכשיו, בעיקר כאשר מדובר על בעיה מבנית כמו הגירעון".

יו"ר מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה לפישר ואמרה שהשאלה היא לא האם יש צורך למלא את החור בתקציב, אלא מאיפה יגיע הכסף: "האם נמלא את הבור מחבורת השומן הגדולה או מהכנסותיהם של המעמד הביניים או הנמוך? מע''מ זה המס הכי רגרסיבי. ראש הממשלה בגאונותו הפך את מס הכנסה למס רגרסיבי כי הם מעלים מס הכנסה למעמד ביניים קלאסי - מרוויחי 9,000 אלף שקל. אבל מי שמרוויח 70 אלף שקל - מדרגת המס לא עולה.

"לגבי ספרד ויוון: או שאתם לא אומרים אמת או שאתם לא יודעים. אין שום קשר בין מס ירושה לבין יוון. יש מס ירושה גם בארה"ב. לגבי מס חברות, יוון היא זו שהפחיתה מסי חברות כדי למשוך משקיעים שדלדלו את קופת המדינה. יש כאן ויכוח לגיטימי בין קפיטליזם קיצוני לבין גישה סוציאל-דמוקרטית. כדי לנהל את הוויכוח הזה אין צורך לסלף נתונים ואין צורך לשקר".

בסוף הדיון הוועדה אישרה ברוב של 11 תומכים מול 6 מתנגדים את העלאת המע"מ ב-1% מה-1 בספטמבר.