חודש טוב לקופות הגמל: רשמו תשואה של יותר מ-2% ביולי

מתחילת השנה, התשואה המצטברת בשוק הגמל עומדת על כ-4.5% ■ בית ההשקעות אלטשולר שחם מוביל בדירוג קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, בעיקר בשל החשיפה הגבוהה לחו"ל

קופות הגמל הציגו בחודש יולי תשואה חיובית ממוצעת של יותר מ-2%. מדובר בתשואה גבוהה מהממוצע החודשי עד כה ב-2012, שעומד על כ-0.6%, כך שהתשואה המצטברת מאז תחילת השנה בתעשיית הגמל עמדה בסוף יולי על קצת פחות מ-4.5%.

תשואה חיובית זו, שמאפיינת את שוק הגמל וההשתלמות, נובעת מעליות שערים של כ-4.5% במדד ת"א 25, של 2.8% בת"א 100, ושל 2.6% ביתר 50, וכן מעליות של מעל 2% במדדי האג"ח הקונצרניות והממשלתיות, כשגם הבורסות המרכזיות בחו"ל רשמו מגמות חיוביות (להוציא מדד הניקיי).

מתחילת השנה תעשיית הגמל רשמה לעמיתיה תשואה נומינלית ברוטו - שאינה צמודה לשינויים במדדי המחירים לצרכן ולפני משיכת דמי הניהול על ידי הגופים המנהלים - בשיעור של כ-4.5%. זאת, בהמשך לתשואה שלילית של כ-3% שרשמה התעשייה בכל 2011, ולעליות של כ-10% בשנת 2010.

גופי הגמל הגדולים שנסקרים בדירוג התשואות של "גלובס" הציגו ב-12 החודשים האחרונים תשואה מצטברת של כ-2.4% בממוצע. התשואה הממוצעת של הגופים הללו ל-36 החודשים האחרונים היא 20.6%. בקרנות ההשתלמות הגדולות מדובר על תשואה ממוצעת של כ-1.5% ל-12 חודשים האחרונים ושל 19.5% ל-36 החודשים האחרונים.

מדירוג התשואות של "גלובס" לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות עולה כי לפי שעה 2012 שייכת בעיקר לגוף אחד - אלטשולר שחם, שמוביל את דירוג התשואות ל-12 החודשים האחרונים בקופות הגמל הגדולות, בקרנות ההשתלמות הגדולות והקטנות, ואף מציב שתיים מקופות הגמל הנוספות שלו במקומות השני והשלישי בדירוג הקופות הקטנות.

ההצלחה של אלטשולר שחם נובעת במידה לא מועטה מכך שהאלוקציה שבית ההשקעות נוקט בה זה זמן, לפיה הוא מקצה יותר נכסים באופן יחסי לאפיקי השקעה מחוץ לישראל, מסייעת לו בהצגת תשואות עודפות. בהקשר זה, נציין כי מתחילת השנה מדדי המניות המרכזיים בעולם כמו ה-S&P 500, הנאסד"ק, הדאו ג'ונס, הדאקס הגרמני וכן MSCI World, הציגו תשואה גבוהה משמעותית מזו שרשמו המדדים המקומיים.

תפיסה זו של הקצאת שיעור של יותר מ-30% מהנכסים בהשקעה בחו"ל ובחשיפה למט"ח מאפיינת כמה מוסדיים גדולים נוספים, למשל מגדל. אלה נוקטים במדיניות זו לא רק כדי להשיא תשואות גבוהות באופן מיידי, אלא גם כדי לפזר את התיק והסיכונים הגלומים בו. מדובר בתופעה שמאפיינת כיום את השוק המוסדי בכללותו, הרבה יותר מבעבר.

שיעור החזקה גבוה בנכסי סיכון

מצדו השני של המדד ניצבים שני גופים מנהלי גמל מוכרים, שמציגים תשואה מצטברת שלילית ב-12 החודשים האחרונים, בניגוד מובהק למגמה ביתר הגופים המנהלים המרכזיים - כלל ביטוח בקופות הגדולות, ואנליסט בקופות הגמל הקטנות. באופן לא מפתיע שני הגופים בולטים לרעה עם תשואה מצטברת שלילית גם בקרנות השתלמות שהם מנהלים.

יחד עם זאת, כיוון שקופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות (אם כי האחרונות במידה פחותה) הם מסלולי חיסכון לטווחי זמן בינוניים-ארוכים, התשואה מצטברת בהם לאורך חודשים רבים ואף שנים.

לכן, חשוב לבחון את דירוג התשואות בהם לא רק בפרקי זמן קצרים, שעלולים להטות את הדירוג הרב-שנתי כתוצאה מתנודה קצרת טווח שנובעת אולי מהזדמנות, ולא כתוצאה ממדיניות השקעה.

מדירוג התשואות ל-36 החודשים האחרונים, מאוגוסט 2009 ועד יולי השנה, עולה שאלטשולר שחם עדיין נמצא בפסגת הדירוג, אך הפעם חובר לו גוף נוסף שבולט לעומת היתר - ילין לפידות. הבולטים לרעה הם קופות וקרן של בית ההשקעות הלמן אלדובי, שמופיעים בכמה מהדירוגים הנמוכים ביותר בדירוג התשואות לטווח של שלוש השנים האחרונות.

נקודה מעניינת נוספת העולה מדירוג "גלובס" לגופי הגמל וההשתלמות, נוגעת לשיעור החשיפה שבוחרים הגופים המנהלים ביחס לנכסי סיכון. מדובר בשיעור ההחזקה במניות ואג"ח בדירוג BBB ומטה, או באג"ח לא מדורגות. השונות בולטת לעין ומראה כי קרנות ההשתלמות וקופות הגמל של אקסלנס בולטות עם שיעור החזקה גבוה בנכסים הללו, נכון לסוף יוני השנה, בקרנות ההשתלמות הגדולות ובקופות הגמל הגדולות.

קופות גמל גדולות
 קופות גמל גדולות

קופות גמל קטנות
 קופות גמל קטנות