דר שפיגל: החלטה על יציאת יוון מגוש האירו - ב-18-19 באוק'

כך מדווח "דר שפיגל" הגרמני היום ■ זאת, לאחר רצף פגישות של ר"מ יוון אנטוניס סמארס עם קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת הולנד, בניסיון (שנכשל) להאריך תוכנית הקיצוצים הממשלתית של יוון

ההחלטה בדבר פרישתה של ממשלת יוון מגוש האירו, תתקבל בפסגת האיחוד האירופי אשר תתקיים ב-18-19 באוקטובר - כך מדווח "דר שפיגל" הגרמני היום (ב'). זאת, לאחר רצף פגישות של ר"מ יוון אנטוניס סמארס עם קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת הולנד, בניסיון (שנכשל) להאריך את תוכנית הקיצוצים הממשלתית של יוון.

הספקולציות סביב פרישתה של יוון מגוש האירו מתגברות, לאחר שאלכסנדר דוברינדט, המזכיר הכללי של המפלגה הנוצרית דמוקרטית בגרמניה, אמר בריאיון למגזין "בילד" הגרמני כי יוון לא תישאר חלק מגוש האירו עד שנת 2013. הקנצלרית מרקל, בתגובה, הבהירה: "על כולם לשקול מילים בזהירות, יוון עושה מאמצים עילאיים לצמצם חובות".

מרקל אמרה הדברים לאחר שבסוף השבוע נפגשה היא ונשיא צרפת הולנד עם סמארס, שהגיע לברלין ולפריז בכדי לשכנע את מנהיגי אירופה הקיצוצים היוונית הממשלתית - בהיקף של 12 מיליארד אירו - בכשנתיים נוספות (ועל כך, בהמשך). ביום ו' נפגש סמארס עם קנצלרית גרמניה מרקל בברלין, במטרה דומה.

מטרת הפגישות של סמארס עם מרקל והולנד, נזכיר, הוא נסיון להגיע לפשרה בכל הנוגע לדחיית התחייבותיה של המדינה מוכת החובות, הכוללת דחיית קיצוצים בהיקף של 11.5 מיליארד אירו (שווי ערך לכ-5% מהתוצר הלאומי היווני) המיועדים להתרחש לפי התוכנית המקורית בשנים 2013-2014, כפי שסיכמה עם האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

אולם, עקב קשייה של יוון לעשות כן, סמארס מעוניין להאריך את תוכנית הצנע המדוברת - ולפרוס את הקיצוצים למשך 4 שנים, עד שנת 2016, תוך שאיפה להקטין את הגירעון הממשלתי בכ-1.5% תוצר כל השנה (לעומת יעד לקיטון של כ-2.5% בגירעון של שנה, תחת התוכנית הנוכחית).

"אנו לא זקוקים לעוד כסף, נעמוד בהתחייבויות שלנו. אבל עלינו להאיץ את הצמיחה כדי לצמצם את הגירעון בטווח הארוך", אמר סמארס ל"בילד". "אנו רוצים מעט אוויר לנשימה, כדי לאפשר לכלכלה להגדיל את הכנסות הממשלה - 'עוד זמן', לא אומר אוטומטית 'עוד כסף'".