מט"ח: הדולר נחלש, האירו התחזק; "שעת המבחן מתקרבת"

האירו נקבע על שער של 5.06 שקלים ■ בזירה העולמית, נסחר הדולר סביב 1.26 דולר לאירו ■ במודי'ס אופטימיים לגבי כלכלת ישראל ■ באירופה ובארה"ב מצפים להקלות כמותיות

המסחר בזירת המט"ח ננעל היום (ג') במגמה מעורבת, כאשר השקל התחזק מול הדולר בכ-0.05% לשער יציג של 4.018 שקלים, ואילו מול האירו נחלש המטבע הישראלי בכ-0.2% ונקבע על שער של 5.06 שקלים. בזירה העולמית, נסחר הדולר סביב 1.26 דולר לאירו.

הסוחרים במט"ח מגיבים היום, בין היתר, לדוח הדירוג השנתי של סוכנות מודי'ס על כלכלת ישראל, לפיו דירוג האשראי של ישראל, "A1", והתחזית היציבה - מחוזקים בימים אלה על ידי החוזק הפיננסי המוסדי, הכלכלי והממשלתי של המדינה. עם זאת, מציינים במודי'ס, מעל הדירוג מרחפים אתגרים חברתיים ופוליטיים.

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו, מציין כי "בצל ימי החסד שמעניק שוק ההון למריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי, האירו מתחזק. אולם, שעת המבחן מתקרבת ובאירופה נשמעים קולות בדבר ההכנה לקראת פרישת יוון מגוש היורו. גרמניה ואנגליה מובילות קו קשוח בדרישה לרפורמות מרחיקות בכלכלת יוון דרישה אותה מתקשה יוון לספק. חולשת הדולר אל מול האירו באה לידי ביטוי גם בזירה המקומית השקל מתחזק, כאשר היצע המט"ח בתחילת החודש הקלנדרי תורם לייסוף השקל. לדעתנו לשקל פוטנציאל התחזקות מוגבל בטווח הקצר אולם בראיה לטווח ארוך עשוי הדולר לשוב ולהחלש לעבר רמת 3.9 שקלים ואף פחות מכך".

בורסות אסיה ואירופה ננעלו אתמול בעליות שערים, חרף העובדה שראשי הבנקים המרכזיים שהשתתפו בכנס הבנקאות בג'קסון הול ביום ו' לא יצאו עם בשורה חדשה לגבי הפעולות שבכוונתם לנקוט. עם זאת, יו"ר ה'פד' בן ברננקי הכריז כי הוא פתוח לעשות שימוש בהרחבה כמותית נוספת במידת הצורך.

כעת, כל העיניים נשואות לעבר פסגת מנהיגי אירופה וכן להודעת הריבית של ה-ECB. לפי הערכות, הבנק המרכזי האירופי צפוי לספק פרטים חדשים לגבי התוכניות שלו לרכישת אג"ח ממשלתיות של המדינות הבעייתיות כגון ספרד ואיטליה, הסובלות מעלויות מימון גבוהות מדי. במקביל, יו"ר ה-ECB מריו דראגי צפוי להכריז על הריבית לחודש ספטמבר, כאשר אנליסטים רבים צופים כי הוא יחתוך אותה ב-0.25% ל-0.5%.

בספרד, ממתינים במיוחד ל"תוכנית הגדולה" של ה-ECB, בעוד ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי אמר אתמול, כי במידה ותוכנית זו לא תענה על הציפיות - ייתכן וממשלתו תבקש סיוע חיצוני נוסף, כתוספת ל-100 מיליארד האירו שכבר אושרו לה כסיוע למערכת הבנקאית שלה.

באוסטרליה, הבנק המרכזי במדינה הותיר הבוקר את הריבית המרכזית במשק ללא שינוי - ברמה של 3.5%, תוך שהוא הבנק יוצא בתחזית מעודדת יחסית, המצביעה על שיפור קל בשוק התעסוקה והמשך עלייה מתונה בצמיחה המקומית.

[לטבלת שערי חליפין][לאתר המט"ח][לפורטל הפיננסי]