דירה בעיר היא האופציה הזולה

עלות הדלק משקללת את המחיר האמתי של נדל"ן זול ורחוק מהמרכז

ביום חמישי האחרון נתקעה רכבת ישראל במשך שלוש שעות בסמוך לתחנת מרכז בת"א. שלוש שעות, ביום שיא של ביקושים, בלב המדינה. אבל התרגלנו. לכולם ברור שאם לא היום אז מחר נשמע שוב ברדיו, בדרך לעבודה או ממנה ברכב הפרטי, על עוד עומס כבד ואיחורים בתנועת הרכבת.

בלי שום קשר, ביום חמישי הקרוב ייפתח אחד הכבישים הכי מדוברים ומשמעותיים שנסללו פה בשנים האחרונות - 8 ק"מ כביש עוקף קריות, מחיפה ועד מחלף ביאליק. במארס הבא ייפתח חלקו השני של הכביש, באורך 6 ק"מ, שיאפשר לראשונה נסיעה רציפה ללא רמזורים עד חיפה. אז מי צריך רכבת - לא אמינה, לא נעימה ולא ממש זולה - כשיש כזה כביש, שעלה לנו 1.7 מיליארד שקל מקופת המדינה?

אלא שעם כל הדיבורים על נפלאות הפריפריה - איכות החיים, היצע הקרקעות, המחירים הזולים וכמובן מהפכת התשתיות, אנחנו מדחיקים את הזחילה העקבית במחירי הדלק והאנרגיה שלא ממש מאפשרת לנו לשנות את כללי המשחק.

בדיקה לא מסובכת מדי תגלה, למשל, שלמרות שבחיפה עולה שכירות ממוצעת לדירת ארבעה חדרים כאלף שקל יותר מנהריה, עלויות הדלק והחזקת הרכב בנסיעה המתבקשת לעבודה ליד העיר הגדולה מטים את הכף לטובת מגורים בחיפה. זאת, עוד בטרם הזכרנו שמגורים בישוב מרוחק מחייבים את המשפחה להחזיק בשתי מכוניות. זאת בשעה שבתל אביב, למשל, כבר אפשר להסתפק בשני זוגות אופניים בימי חול, וברכב שכור בשבתות.

אז עם כל הזעקות על מחירי הנדל"ן המטורפים בת"א, העובדה ששם ימצאו מרבית האנשים את פרנסתם, ושהם יגיעו לעיר מדי יום ברכבם הפרטי, הופכת את ערי הלווין לאופציה שאינה יותר זולה בהכרח.

לפחות כרגע, ועם כל הכבוד לכבישים החדשים והנהדרים, מחיר הדלק הופך את המגורים בעיר הגדולה והיקרה לאחת האופציות הזולות שיש בסביבה.