סוף הסיפור בקמן? רוני אלרואי נאלץ לפנות להקפאת הליכים

הטריגר האחרון - מכתב מבנק דיסקונט על כוונתו להעמיד לפירעון מיידי את חובות החברה כלפיו בסך כ-325 מיליון שקל ■ ביהמ"ש קבע דיון בבקשה ביום ב' הקרוב

חודשים האחרונים מנהלים רוני אלרואי, בעל השליטה בחברת קמן אחזקות, ובנק דיסקונט - הנושה הגדול ביותר של הקבוצה, משחק של חתול ועכבר. כל ניסיונותיו של אלרואי לגבש הסדר חוב לשביעות רצונו של הבנק ושל יתר הנושים, אשר ייצב את מצבה של הקבוצה, נתקבלו בסירוב על ידי הבנק, שהחליט ביום שישי שהוא "שובר את הכלים".

דיסקונט שלח ביום חמישי האחרון מכתב לקמן ובו הודיע כי בכוונתו להעמיד לפירעון מיידי את כל חובות החברה כלפיו (כ-325 מיליון שקל), וזאת בעקבות פנייתה של קמן בסוף חודש אוגוסט לביהמ"ש על מנת שיאשר את הסדר החוב שהציעה. פנייה זו, שנדחתה על ידי ביהמ"ש, נעשתה שלא בתיאום עם הבנק.

החוב העיקרי לדיסקונט מצוי בחברה הנכדה, קמן תעשיות, שקיבלה התראה של 14 יום בטרם יועמדו לפירעון מיידי מספר הלוואות שהועמדו לה על ידי הבנק בהיקף כולל של כ-196 מיליון שקל (רובן לפירעון ביוני 2013). גם ביתר חברות הקבוצה שקיבלו אשראי מדיסקונט, הוא הועמד לפירעון מיידי, בהן גם קמן מים, חברת האם של מנדלסון.

נזכיר כי דיסקונט קיזז בתחילת החודש את הכספים שהתקבלו ממכירת חלק מהחזקתה של קמן בחברת מנדלסון, שהסתכמו בכ-65 מיליון שקל, מתוך חובה של חברת הבת קמן מים הנאמד בכ-67 מיליון שקל. זאת, לאחר שמוקדם יותר השנה הסכים הבנק, המחזיק בשעבוד על מניות מנדלסון, לוותר על חלק מהתמורה המגיעה לו לטובת נושים אחרים במסגרת הסדר חוב כולל בקמן.

ואם לא די בכך, גם למחזיקי האג"ח, שחוב החברה כלפיהם נאמד בכ-68 מיליון שקל, נראה כי אבדה הסבלנות. אסיפת אג"ח א', אשר היקף החוב כלפיה מוערך בכ-10 מיליון שקל, החליטה שלא לדחות את מועד פירעון ההתחייבות כלפיה לסוף חודש נובמבר, כך שקמן נדרשת לפרוע את החוב לסדרה זו עד סוף ספטמבר. נציין כי בסוף יוני היו בקופתה של קמן (סולו) מזומנים בהיקף של 7.1 מיליון שקל.

צירוף שני האירועים הללו לא הותיר בידי אלרואי הרבה ברירות, ובניסיון למנוע מנושי החברה לבצע צעדים חד-צדדיים נוספים, הוא ביקש את הגנת בית המשפט והגיש ביום שישי בקשה להקפאת הליכים. אלא, שבית המשפט לא אישר את הבקשה במעמד צד אחד, והשופטת ורדה אלשיך קבעה דיון מסודר ביום שני הקרוב, ה-24 בחודש.

סיכויים נמוכים להסדר המוצע

קמן הגיעה למצב בו היא נזקקת לעזרת ביהמ"ש כדי הוציא לפועל הסדר חוב, בעקבות סדרת רכישות ממונפות של חברות בתחומי התעשייה והמסחר שהתבררו בשנים האחרונות כיקרות מדי. הדבר הותיר את החברות הרוכשות (חברות המטה) ללא מזומנים וללא יכולת להחזיר את חובות העתק למלווים שמימנו את הרכישות (בסך הכול כ-700 מיליון שקל).

הפסדיה הכבדים של הקבוצה בשנים האחרונות יצרו בור של 225 מיליון שקל בהונה העצמי של קמן, ומנייתה שנסחרת ברשימת השימור צנחה לשווי חברה של 2 מיליון שקל בלבד. בתחילת החודש הציגה קמן מתווה להסדר חוב חדש מול מחזיקי האג"ח, לפיו ייתן להם אלרואי "רצפה" של 10 מיליון שקל (בדומה למחיר השוק שלהן) בתמורה לכך שיעניקו לו תקופת שקט בת ארבעה חודשים, שבמהלכה יוכל להגיע להסדר עם הבנקים ועם יתר הנושים של הקבוצה.

כעת נראה שהסיכויים שהצעה זו תתקבל, כמו גם יתר ההצעות שהעלו קמן ואלרואי בשנה וחצי האחרונות שהם מנהלים מו"מ עם הנושים השונים לביצוע הסדר, הינם נמוכים.

פלונטר אלרואי
 פלונטר אלרואי