שברולט קפטיבה טורבו-דיזל - ידידותית למשפחה, לגב ולכיס

גרסת הטורבו-דיזל של השברולט "קפטיבה" משלבת אלמנטים של כביש-שטח אופנתיים ומיניוואן קומפקטי

מדיניות האוצר כלפי רכבי דיזל פרטיים היא עסק מפותל וקשה להבנה. התאזרו רגע בסבלנות, וננסה לפתור יחד את התשבץ. מדינת ישראל טוענת שמנועי הדיזל אחראים לחלק נכבד מזיהום האוויר. הנימוק הזה הוביל להטלת מיסוי כבד מאד (בצורת בלו) על הסולר, שנועד "להפנים את הנזקים הסביבתיים שלו". אבל לאחר הזינוק במחיר הבנזין, מחיר הסולר בחלק גדול מתחנות הדלק נמוך כיום בכמה עשרות אגורות ממחיר הבנזין ועומד בממוצע על פחות מ-8 שקלים לליטר. כלומר, הסולר מזיק יותר, אבל מבנזין אפשר לחלוב מסים נאים יותר.

ומה לגבי רכבי הדיזל עצמם? המדינה העניקה בעבר תמריץ מס שאמורה להקטין משמעותית את פליטת החלקיקים המזיקה של מנועי הדיזל, אולם הטבה זו בוטלה. האוצר גם שינה לאחרונה את נוסחת "המיסוי הירוק" כך שבעוד שלושה חודשים עתיד מחיר רכבי הדיזל הקטנים והזולים לקפוץ משמעותית. מחיר רכבי הדיזל הגדולים והיקרים לא יושפע כלל מעדכון המס הירוק.

אם לסכם את "הלוגיקה" של האוצר, כלי הרכב המשתלמים ביותר לרכישה כיום, בעידוד המדינה, הם רכבי דיזל גדולים ומפוארים. דוגמה אופיינית היא גרסת הטורבו-דיזל של השברולט "קפטיבה", שהגיעה השנה לארץ לאחר שדרוג מקיף. ב-236 אלף שקלים, לפני מבצעים, מקבלים רכב עם עיצוב פנאי טיפוסי, שמשלב אלמנטים של כביש-שטח אופנתי ומיניוואן קומפקטי.

החרטום המסיבי, הגלגלים הגדולים ודיפוני המגן בצדי הרכב מקנים לו חזות "ג'יפית" קשוחה, למרות שמדובר בעיקר בקוסמטיקה. מרווח גחון צנוע של 20 סנטימטרים, גחון לא ממוגן ומערכת הנעה כפולה, שמכוילת בעיקר לשלג ובוץ, מגבילים למדי את יכולות השטח שלו.

תא הנוסעים עבר שדרוג משמעותי. עמדת הפיקוד נראית כעת עשירה עם מערכת מולטימדיה אינטגרלית, מושבים תומכים ודיפונים נאים לעין אם כי יש בה עדיין יותר מדי משטחי פלסטיק קשיחים לטעמנו.

גרסת המבחן שלנו צוידה בשבעה מושבים, שהם למעשה "5 2", כלומר בשתי השורות הראשונות יש חמישה מושבים סבירים, ובשורה השלישית עוד שני מושבים שמתאימים לעוללים או לטרמפיסטים. מי שאינו באמת זקוק לשבעה מושבים, ייטיב לעשות אם יבחר בגרסת ה"ספורט" של הקפטיבה שמצוידת בחמישה מושבים בלבד ועולה רק 170 אלף שקל.

מנוע הדיזל בנפח 2.2 ליטר של שברולט אינו החזק ביותר בשוק - הוא מסתפק ב-163 כ"ס - אבל יש לו מומנט רציני של 35 קג"מ בסל"ד נמוך ותיבה אוטומטית מכוילת היטב, שמעניקים לכלי הכבד תחושה של מרץ וכושר סחיבה מכובד בעליות גם עם תפוסת מושבים מלאה.

המנוע הזה אמנם קולני למדי אבל גילינו שאין לו בעיה להחזיר כ-12 קילומטר לליטר סולר בתנאי אמת וזה ללא ספק נתון מכובד בפלח הזה. אם מוסיפים לחבילה מתלים נוחים למדי והתנהגות כביש "מסודרת" יותר משל רכבי כביש-שטח טהורים מקבלים חבילה ידידותית למשפחות, לגב ולכיס - לפחות בכל מה שקשור לתפעול השוטף.