נגיד הבנק המרכזי של צרפת: "לעיתים צריך לסגור בנקים"

קריסטיאן נוייר: "אני לא חושב שצריכים להתחיל לחשוב על יציאה או סטייה מתוכנית ה-OMT. יש לנו דוגמאות טובות: אירלנד כבר חזרה לצמוח. התוכנית מצליחה שם. פורטוגל התחילה שנה מאוחר יותר וזה נראה טוב"

"אנו מבינים שלעיתים אין מנוס מסגירת בנקים, זה עולה הרבה פחות כסף מלנסות להציל אותם ולהזרים להם הון" כך אמר קריסטיאן נוייר, נגיד הבנק המרכזי הצרפתי, בסמינר על הנושא המרכזי במפגש השנתי של קרן המטבע והבנק העולמי בטוקיו: הקשר בין הסיכון פיסקאלי לבין היציבות פיננסית.

נוייר הביע אמון מלא בתוכנית OMT ( תוכנית רכישות האג''ח הבלתי מוגבלת והמותנית) וסירב להתייחס לתרחיש לפיו יוון תסטה מהמסלול שנקבע על ידי ה"טרויקה": "אם המדינה תסטה מהתוכנית, הרכישות תיפסקנה. הכללים ברורים. אני לא חושב שצריכים להתחיל לחשוב על יציאה או סטייה מהתוכנית. יש לנו דוגמאות טובות: אירלנד כבר חזרה לצמוח. התוכנית מצליחה שם. פורטוגל התחילה שנה מאוחר יותר וזה נראה טוב".

גם דיויד ליפטון, המשנה למנכ''ל קרן המטבע, הביע אמון בתוכנית של דרגי ואמר כי התנייה שבתוכנית איננה חסרת תקדים. "אני זוכר את התוכנית של ממשל קלינטון לתמיכה במקסיקו. ארה"ב הבהירה כי היא מותנית. וזה היה חיוני שהם הבינו שזה מותנית. לכן, זה חשוב שהם יבינו שהתוכנית מותנית שזו הזדמנות חד פעמית והפסקת התוכנית תהיה קשה יותר לכולם".

ג'אנט הלן, סגן יו''ר ה"פד", סברה כי היו תוכניות ההרחבה הכמותית אלו שהבטיחו לארה''ב תשואה נמוכה ובכך מנעו משבר. "זו רק סיבה אחת: יש לנו אינפלציה נמוכה וציפיות נמוכות. וגם ההאטה בצמיחה והאבטלה גבוה מביאות לצפייה לריבית נמוכה וכמעט אפסית לטווח ארוך" היא אמרה. לגבי הטענות לפיהן אותה הרחבה כמותית גרמו לזרמי הון חזקים בשווקים המתפתחים אשר גרמו לעוותים קשים בשער החליפין (מלחמת מטבעות) טענה הלן כי "התוכנית הזו הצליחה כי מצליחה לגרום לצמיחה, וכשארה''ב צומחת כל העולם נהנה מזה ולכן, במאזן, זה טוב לכלכלה העולמית גם אם זה פוגע בכלכלות המתפתחות. אני לא מזלזלת בבעיה אבל זה לא מטרת הפד ויש להם כלים כדי להתמודד עם אותן בעיות".

לארי פינק, יו''ר בלאקרוק, קרן השקעות הגדולה בעולם, אמר כי אחרי ליהמן כל חשש לבעיה הפך לזרז לבעיה עצמה. "אני לא בטוח שהפוליטיקאים הבינו זאת. רק עכשיו הדבר השתנה אחרי המהלכים של דרגי בספטמבר (תוכנית רכישות האג''ח) שבו ירדו החששות והפכו לזרזים חיובים וראינו את זה בתגובת התשואות. בעיקר, אנו רואים לראשונה את התחלה של דבר גדול יותר. פינק הטיח ביקורת קשה על חברות הדירוג ורמז כי הן חלק מהבעיות: "חברות הדירוג כשלו. הם מוכיחות שהם מתייחסות לעבר. התלות בסוכנות הזו לא טובה. הורדת הדירוג מטריפל A לדובל A היא קטנה, היא רק פסיכולוגית. אנו לא מעריכים אותן יתר על המידה אנו רק מסתכלים עליהן. יש לנו מדד לסיכון מדינה משלנו".

פינק התייחס גם לתוכנית של דרגי ואמר כי "אני לא חושב שיש לנו ברירה. אנו נצטרך לראות איך התוכניות הללו עובדות. זו לא תוכנית מושלמת אבל אין ברירה. הדינאמיקה של התוכניות יקבעו את התוצאה. אני מאמין שאם נמשיך עם נחישות של הפוליטיקאים ושל הקרן - התוכניות יצליחו. אך היא חייבת לבוא עם רפורמות מבניות משמעותיות" אמר פינק שהוסיף כי "זה חייב לבוא גם עם פיחות של היורו ואפילו עם אינפלציה יותר גבוהה, אפילו של 4% - אלוהים ישמור" הוא סיכם.