"החשש מקריסה פיננסית התפוגג, אנו בדרך לצמיחה חיובית"

יואב טל מדש קרנות נאמנות ממליץ להגדיל את ההשקעה במניות, ורואה הזדמנות במניות חברות התקשורת

בביקורו הקודם במדור של יואב טל, מנהל השקעות בדש קרנות נאמנות, במהלך חודש יוני, רמת המתח בשווקים הייתה קרובה לשיא.

באותו זמן תשואות האג"ח הממשלתיות בספרד ובאיטליה נסחרו בתשואות גבוהות במיוחד, והמשקיעים המתינו בציפייה לחדשות חיוביות בנוגע לדרך הטיפול והסיוע למדינות שנקלעו לקשיים בגוש האירו.

מאז התקבלו באיחוד האירופי כמה החלטות שנוגעות לתמיכה במגזר הבנקאי, לעידוד הצמיחה ולהתחייבות לרכישת אג"ח ממשלתיות. אלה הורידו את מפלס החששות, ובהמשך גם תמכו בעליות בשווקים.

בזירה המקומית, הפתיע בשבוע שעבר סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, את המשקיעים עם הודעתו על הורדת שיעור הריבית במשק ברבע אחוז, ל-2%, ובמקביל עדכן כי יטיל מגבלות על שיעור המימון בלקיחת משכנתאות.

"הנגיד רואה האטה משמעותית בפעילות במשק", אומר טל, "ופועל למניעת מצב של עצירה מוחלטת שלה, שכן ריבית נמוכה יכולה לעודד פעילות כלכלית אמיתית. במקביל, הוא הוציא חלק מהעוקץ של הנדל"ן הממונף".

טל לא מאמין באינפלציה מיידית שתשחק את הנכסים הפיננסיים, ומניח ששיעור האינפלציה העתידי יעמוד על כ-2% בשנה. אחרי שהתשואות באפיק הממשלתי צמוד המדד ירדו, טל מגדיל את רכיב האג"ח הממשלתיות השקליות מ-30% ל-35%, ומוותר על האפיק הממשלתי צמוד המדד.

טל סבור כי סביבת הריביות הנמוכה בישראל ובעולם הופכת את החלופה של השקעה מנייתית למעניינת יותר. בהתאם לכך, הוא ממליץ למשקיע בסיכון בינוני להגדיל את הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות מ-20% ל-30%.

לדבריו, "לפני חודשים אחדים היה חשש מקריסה ואובדן שליטה על המערכת הפיננסית העולמית. החשש הזה התפוגג, ואנחנו נמצאים במסלול של צמיחה סטטית, ואפילו יציאה לצמיחה חיובית. בנסיבות הקיימות ובמחירים הנוכחיים, אפיק המניות אטרקטיבי".

בחודש יוני העריך טל כי מניות הסלולר מתומחרות בזול, ובהתאם לכך המליץ להגדיל בהן את ההחזקה. מבין ההמלצות המנייתיות שלו מביקורו הקודם במדור בולטת ההשקעה במניית סלקום, שזינקה בכ-30% לעומת עלייה של כ-9% במדד ת"א 100 ושל כ-13% במעו"ף. מדד התקשורת עלה בתקופה זו בכ-25%.

כעת הוא אומר כי "למרות העליות החדות בסקטור התקשורת, אני עדיין סבור כי קיים אפסייד נוסף לאור התייצבות בנתחי השוק של החברות, וכן כי תהליך ההתייעלות בחברות צפוי להימשך כמה רבעונים. להערכתי, הרווחיות המייצגת כל חברה היא כ-400 מיליון שקל בשנה, רווחיות הגוזרת מכפיל 8.5".

טל מעריך כי דוחות הרבעון השלישי של השנה של חברות התקשורת, הצפויים להתפרסם בקרוב, ישקפו את הפגיעה עקב התגברות התחרות בשוק, וכי רווחי החברות ישתפרו ברבעונים הבאים.

"מניות הבנקים - מתחת להון העצמי"

מניית מליסרון, שגם עליה המליץ טל בביקורו הקודם, הניבה תשואה חיובית של 2% בלבד. "בחברות כמו מליסרון רואים תזרים מזומנים יציב לאורך זמן", הוא אומר, "אני לא מצפה לקפיצה משמעותית ברווחי ההון, אלא לתשואה שוטפת גבוהה שמשתקפת בדיבידנדים וברווחים".

טל סבור כי אפיק ההשקעה במניות נדל"ן מניב הוא "אפיק השקעה סולידי, בזכות יציבות בתזרימי המזומנים וחלוקת רווחים שמאפיינת חברות אלה, ושמהווה חלופת השקעה טובה לאג"ח בסיכון בינוני".

מגזר נוסף שבו ממשיך טל להאמין הוא מגזר הבנקים, משום שמניותיהן נסחרות כיום עמוק מתחת להונם העצמי. מבין מניות הענף המליץ טל על החזקה בזו של דקסיה, שעלתה מאז סוף יוני בכ-11%. טל ממשיך לזהות אפסייד משמעותי בדקסיה ואומר כי "המניה נסחרת ברשימת היתר, שם אפשר למצוא הרבה חברות בתמחור חסר, ובסופו של דבר השוק מגלה אותן בתגובה מאוחרת. החברה נסחרת בפחות מחצי מההון העצמי שלה, צריך רק סבלנות".

כעת טל מצביע על דיסקונט, שלדבריו "עובר תהליכי התייעלות שעשויים לשפר את שיעורי הרווח שלו באופן מהותי. לפיכך, האפסייד שגלום במחיר הבנק הוא משמעותי ביותר ביחס לבנקים האחרים".

שינויים נוספים שמבצע טל בתיק ההשקעות הם הגדלת רכיב האג"ח הקונצרניות של סדרות בדירוגי A וסדרות עם בטוחות, מ-25% ל-35%, וויתור על החזקות בסדרות בדירוג נמוך, BBB ומטה.

"לפני חודשים אחדים השוק הגיע לרמות מאוד נמוכות, והעיוותים היו משמעותיים, לכן המלצנו על פוזיציה באג"ח בסיכון גבוה", אומר טל, "כשהשוק עולה, צריך להוריד חלק מהגז, למרות שעדיין יש שם הזדמנויות".

במבט להמשך טל מציין כי "האווירה הכלכלית נשארה מתונה, ותחזיות הצמיחה ממשיכות להצביע על שיעור צמיחה אפסי באירופה, ומתון בארה"ב. מחיר הקיצוצים הדרמטיים של המדינות ישפיעו על הצמיחה בהן".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

תיק ההשקעות
 תיק ההשקעות

מה עשו
 מה עשו