עקב המשבר באירונאוטיקס: קרנות המנוף נוטלות השליטה

הקרנות בראשית ו-KCPS השקיעו אשתקד כ-35 מיליון דולר במניות החברה ובהלוואות המירות ■ בעקבות קשיי נזילות, לא עומדת אירונאוטיקס בהתניות הפיננסיות להן התחייבה מול הקרנות

הבעיות התזרימיות של יצרנית כלי הטיס הבלתי מאוישים, אירונאוטיקס, מובילות להחלפת השליטה בחברה, ולתפיסתה בידי קרנות המנוף בראשית ו-KCPS, אשר השקיעו בה יחד אשתקד כ-35 מיליון דולר במניות ובהלוואות המירות.

בעקבות קשיי נזילות שאליהם נקלעה, לא עומדת החברה - שייסד ומנהל אבי לאומי - בהתניות הפיננסיות שהציבו הקרנות.

שתי הקרנות ימירו את ההלוואה שהעמידו לחברה למניות, ועם קרן הפרייבט אקוויטי ויולה, שמחזיקה בכ-7% ממניות אירונאוטיקס, יהפכו לבעלי שליטה בחברה, לאחר שיזרימו לה הון נוסף. האחים אהרון (ז"ל) ואבי שקד, שהיו בעלי המניות הגדולים באירונאוטיקס קודם למהלך זה, יהפכו לבעלי מניות מיעוט, ואילו אבי לאומי ושותפו משה כספי ידוללו ויישארו עם החזקה קטנה בחברה.

לאומי היה אמור לפנות את תפקיד מנכ"ל החברה בתחילת השנה, וועדת איתור שהקימה החברה הציעה שני מועמדים להחליפו, אך מסיבות שונות החילוף לא יצא לפועל ולאומי נותר בתפקידו. כעת, עם החלפת השליטה בחברה, צפויות קרנות המנוף למנות מנכ"ל חדש.

הפסדים ופיטורים

אירונאוטיקס מפתחת, מייצרת ומשווקת כלי טיס בלתי מאוישים לצבאות וגופים אזרחיים בעולם, ומשרדיה הראשיים נמצאים ביבנה. לפני היא שנה נחשבה לחמישית בגודלה בתעשייה הביטחונית בישראל, בפער ניכר מארבע החברות הגדולות - תעשייה אווירית, אלביט מערכות, רפא"ל ותע"ש.

בבעלותה כמה חברות בנות שמפתחות ומייצרות שורה של מוצרי הגנה וביטחון נלווים, ובהם פתרונות תקשורת (חברת קומטקט), מוצרי ניווט מתקדמים (חברת אל סיאלו) ומרעומים (חברת אוריון). בתחילת השנה השלימו רפא"ל ואירונאוטיקס את רכישת חברת קונטרופ המפתחת אמצעים אלקטרו-אופטיים אותם נושאים המל"טים. הרכישה בוצעה לפי שווי של 300 מיליון שקל לקונטרופ, כאשר חלקה של אירונאוטיקס, שכבר החזיקה 18% בחברה, עמד על 96 מיליון שקל. נציין כי לטובת קרנות המנוף משועבדים 32% מההחזקה בחברה זו.

שנת 2010 הייתה שנת שיא בפעילותה של החברה והיא סיימה אותה עם הכנסות של כ-160 מיליון דולר. אלא שמאז תחילת 2011 נרשמה ירידה משמעותית בהכנסות, ואירונאוטיקס סיימה את השנה בהפסד. בעקבות כך, היא ביצעה גלי פיטורים, האחרון שבהם בחודש שעבר, אז עזבו את החברה 60 עובדים, שהיוו כ-10% ממצבת כוח האדם. בנוסף, נקלעה החברה לסכסוך עם משרד הביטחון הפולני, אשר ביטל הזמנת מל"טים שעליה חתם עם אירונאוטיקס ב-2010, בהיקף של כ-30 מיליון דולר, בטענה כי החברה לא עמדה בלוחות הזמנים.

את תגובתן של קרנות בראשית ו-KCPS לא ניתן היה להשיג. בקרן ויולה סירבו להתייחס לידיעה, ותגובתה של אירונאוטיקס לא נמסרה עד למועד זה.