מה בין מניית פלוריסטם, בלונדיניות והאנליסט ריי דירקס?

Corporate Profile היא חברת קשרי המשקיעים של פלוריסטם ■ מבחינתה אין כל בעיה שחברת קשרי משקיעים מחזיקה באתר חדשות פיננסיות, שבו האנליסטים המסקרים את החברה גם מושקעים בה, ושאת המידע הזה מעבירות "דוגמניות פיננסיות"

קורפורט פרופיל רפורטס (CP Reports) הוא אתר חדשות פיננסיות המציג סקירות של אנליסטים, לרוב של חברות קטנות יחסית. CP Reports שייך לחברת קשרי משקיעים, על אף שבמבט ראשון קשה להבין זאת. Corporate Profile היא חברת קשרי משקיעים, המייצגת בין היתר לקוחות ישראלים, כמו חברת תאי הגזע פלוריסטם . החברה ואתר CP Reports נמצאים בבעלותה של לורל מודי, מנכ"לית החברה, שעליה נכתב באתר כי היא "מיוחדת בוול סטריט בשילוב בין תחום קשרי המשקיעים לתחום האופנה".

ב-CP Reports ניתן לצפות בדיווחים על חברות בורסאיות שמוגשים על ידי "הדוגמניות הפיננסיות שלנו", כך באתר. יש לו גם כמה אתרים אחים - When fashion meets Finance, ו-Where stocks meet blondes.

אתר CP reports גם מפרסם את העבודות של 17 אנליסטים, ובראשו נכתב בבולטות - Featuring Ray Dirks. דירקס הוא האנליסט העצמאי שגילה את חברת פלוריסטם למשקיעים האמריקנים, ובמידה רבה מי שיצר עניין במניה ערב ההנפקה המשמעותית בנאסד"ק ב-2011.

דירקס עוקב בהתלהבות אחרי פלוריסטם. אהבתו זלגה גם לחברות ביומד ישראליות אחרות הנסחרות בבורסת ה-OTC, שלא כולן מיוצגות על ידי CP. אנליסטית עצמאית נוספת שעוקבת אחרי פלוריסטם היא שרון דה סטפנו, שגם כותבת באתר.

בראיון ל"גלובס" מבטיחה מודי כי לא עובר כסף בין CP Reports לדירקס, או בין פלוריסטם לדירקס, גם בדרכים עקיפות. "האתר שלנו הוא ערוץ מדיה ופעילות קשרי המשקיעים שלנו היא עניין נפרד", היא אומרת, "האנליסטים באתר לא מקבלים מאיתנו שום דבר, ולקוחות קבוצת קשרי המשקיעים לא מקבלים בזכות זה סיקור באתר".

עם זאת בדיסקליימר שנמצא בתחתית האתר נאמר: "CP מקבלת תשלום על ידי כמה מן החברות המופיעות באתר. על המשקיע להביא זאת בחשבון".

שאלנו כמה מנהלים של חברות ביומד ישראליות הנסחרות ב-OTC, מהו למיטב ידיעתם טיב היחסים בין כל מרכיבי האתר: חברת קשרי המשקיעים, האנליסטים והחברות. לדברי אחד מהם, כשהוא בחן אפשרות לסיקור על ידי דירקס, נרמז לו שאם ירכוש קטע חדשותי בכיכובה של "דוגמנית פיננסית", הוא יוכל לקבל סיקור חיובי. שני מנהלים אחרים שהיו במגעים עם האתר טוענים כי לא הבחינו ברמז כזה, ומודי טוענת כי החברות כלל לא משלמות עבור הסיקור הניתן על ידי הדוגמניות.

- מהו המודל העסקי של פעילות אנליסטים עצמאים, כמו דירקס ודה סטפנו?

מודי: "דה סטפנו היא יועצת למשקיעים מוסדיים, וזו הדרך שלה לקבל בולטות והערכה. דירקס פשוט היה משקיע מרוצה בפלוריסטם, אם כי לדעתי הוא הנזיל באחרונה את כל תיק ההשקעות שלו מסיבות אישיות, כך שהוא כבר לא מושקע שם. אני הכרתי את דיקרס לפלוריסטם, והוא פשוט התלהב ממנה".

- אין בעיה שדירקס ישקיע בחברות שעליהן הוא ממליץ?

"הוא אנליסט עצמאי, וזה מותר לו. באתרים מסוימים הוא חייב לציין במה הוא מושקע, ובאחרים לא".

"ניסינו להיות כמו פלוריסטם"

השגת סיקור לחברות מיקרו-קאפ (מבחינת האמריקנים, כל חברה עם שווי של 500 מיליון דולר ומטה היא מיקרו-קאפ, כלומר זעירה), הוא לא עניין פשוט. "גם כשהלכתי אל הבנקים הגדולים ביותר, הם אמרו לי 'נכתוב עליך אם תעבוד עם הבנק שלנו'", מספר מנכ"ל חברת ביומד, "הם מבטיחים כי טיב הסיקור לא יושפע מהעובדה שאתה משלם לאותו גוף בדלת אחרת, אבל עצם הסיקור מושפע ולא מסתירים זאת. במקרים אחרים אתה עצמך לא משלם, אבל משקיע גדול שלך מזמין את האנליזה".

הנהלת פלוריסטם עבדה קשה והביאה את החשיפה לחברות מסוגה למקסימום. "הרבה פעמים שאלנו את עצמנו איך להיות כמוהם", אומרים מנהלי חברות אחרות בשוק. כך למשל משקיעים בפלוריסטם פעילים באתר Seeking Alpha, שבו משקיעים או אנליסטים עצמאיים יכולים לפרסם כל מידע, בתנאי שיצהירו על הפוזיציה שלהם בחברות שאתן הם מציגים.

אופציה אחרת היא אנליזות בתשלום. אתר The Paragon Report פרסם כמה אנליזות על חברות ישראליות. באותיות קטנות כתוב בדוח כי "האנליסטים קיבלו תגמול עבור הדוח, ולכן לא ניתן לראות בו מידע לא מוטה".

סקר קטן בין משקיעים אמריקנים שמוכרים לנו העלה כי אף אחד מהם לא מכיר את CP Reports, אך כולם מכירים את פלוריסטם. מנכ"ל אחד ציין כי "חברות קשרי משקיעים ידועות יותר עובדות רק מול משקיעים מוסדיים, שממילא לא מתעניינים בחברות קטנות. חברות כמו CP, אנליזות שנכתבו על ידי משקיעים שלנו וסיקורים בתשלום, הם כמעט הברירה היחידה שלהן להגיע לתודעת המשקיעים שלנו, משקיעי הריטי יל".

מפלוריסטם נמסר כי "החברה גאה בכך שאנליסטים, הן העצמאיים והן מבתי השקעות מובילים, עוקבים אחרי המניה ומסקרים אותה. הנהלת פלוריסטם רואה חשיבות רבה ביצירת ערך לבעלי המניות, באמצעות חשיפת פעילותה של החברה לקהל המשקיעים. מדיניות החברה היא לא לשלם עבור אנליזות, וכך גם במקרה של שניים מהאנליסטים המובילים בתחום מניות הביומד - ריי דירקס ושרון די סטפאנו".